عصر بازار

ژاپن با "ین" به ایران وام می‌دهد

عصر اعتبار- دولت ژاپن اعلام کرد که پس از ۱۵ سال به دنبال اعطای وام به ایران بر مبنای پول ملی این کشور است.

ژاپن با "ین" به ایران وام می‌دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، ژاپن اعلام کرد که پرداخت وام به ایران با «ین» پول ملی این کشور را که مراحل اجرایی آن به زودی اعلام می شود، در دستور کار دارد.

    نزدیک به 15 سال است که در اجرای چنین برنامه ای وقفه افتاده اما حالا توکیو می خواهد بار دیگر با ایران در عرصه اعتبارات بانکی وارد همکاری شود.

    تصمیم ژاپن برای پرداخت وام با «ین» به ایران، امروز دوشنبه توسط تارنمای «نیکی» ژاپن به نقل از دولت این کشور منتشر شد و این رسانه در گزارش خود آورده است: توکیو قصد دارد بار دیگر و پس از 15 سال، از سرگیری پرداخت وام های «ینی» به ایران را آغاز کند.

    در ادامه این گزارش آمده است این برنامه احتمالا در جریان سفر ماه اوت (شهریور ماه سالجاری) «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به ایران اعلام شده و رسمیت خواهد یافت.

    این گزارش می افزاید: دولت ژاپن به ایران اطلاع داده است که «آبه» در ماه اوت امسال به همراه یک هیات بزرگ تجاری و با هدف گسترش همکاری های دو کشور به تهران خواهد رفت.

    این اولین بار پس از 38 سال یعنی از سال 1978 میلادی تاکنون است که یک رهبر ژاپن به ایران سفر می کند. «تاکئو فوکودا» آخرین نخست وزیر این کشور بود که این سال به ایران آمد.

    گزارش حاکی است که بخشی از وام هایی که در اختیار ایران قرار می گیرد احتمالا برای مرمت و نوسازی پالایشگاه های نفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    همزمان اعلام شده است که بسیاری از شرکت های ژاپنی که خواستار همکاری با ایران هستند ابراز امیدواری کرده اند دولت هر چه زودتر این برنامه را برای پیشبرد طرح های زیربنایی و زیرساختی در ایران آغاز کند.

    «نیکی» نوشته است که پرداخت این وام ها و اعتبارات بانکی یکی از برنامه های ژاپن برای ورود گسترده به بازار ایران بخصوص پس از برجام و لغو تحریم هاست.

    همچنین تحت برنامه کمکی دولت ژاپن قراردادی میان این کشور و ایران امضا شده است که ارزش آن 10 میلیون و 500 هزار دلار است و طبق آن توکیو 40 دستگاه و تجهیزات پزشکی را به وزارت بهداشت ایران تحویل می دهد.

    شرکت های «فوجی فیلم» و «توشیبا» ژاپن هم که برای مشارکت در این قرارداد اعلام آمادگی کرده اند، تاکید دارند که ژاپن کمتر از اروپایی ها توانسته است با ایران در بخش بهداشت و پزشکی همکاری کند در صورتی که ارزش این بازار وارداتی تجهیزات پزشکی در ایران، سالانه به 800 میلیون دلار می رسد.

    دولت ژاپن، دوم بهمن ماه سال گذشته و در پی اجرایی شدن «برجام» و برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه تهران را لغو کرد.

    یوشی‌هیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن در آن زمان اعلام کرد که توکیو «می‌خواهد روابط و همکاری‌های خود با ایران را بیش از پیش افزایش دهد و از طریق روابط سنتی و دوستانه میان دو کشور، به صلح و ثبات در خاورمیانه کمک نماید.»

    پیش از اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران ژاپن از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی