عصر بازار

محکومیت یک ایرانی- کانادایی به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران

عصر اعتبار- آمریکا یک شهروند ایرانی کانادایی را به اتهام دور زدن تحریم‌ها به ۳ سال حبس محکوم کرد.

محکومیت یک ایرانی- کانادایی به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، یک قاضی آمریکایی، "علیرضا پارسا،" شهروند ایرانی کانادایی، را به اتهام توطئه برای نقض تحریم‌های اقتصادی ایران به سه سال حبس محکوم کرد.

    پارسا، 45 ساله و ساکن کانادا، ژانویه سال جاری در دادگاه منطقه‌ای نیویورک مجرم شناخته شد.

    دفتر دادستانی منطقه جنوبی نیویورک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد علیرضا پارسا در سالهای 2009 تا 2015 (1388 تا 1394) نقشه دسترسی به قطعات الکترونیکی فناوری برتر از شرکت‌های آمریکایی را در سر داشت و تلاش کرد تا این قطعات را به مشتری‌های ایرانی منتقل کند و آمریکا آن را نقض تحریم‌های اقتصادی خود می‌داند.

    در ادامه این بیانیه آمده است: علیرضا پارسا به دلیل مشارکت در توطئه نقض قانون شرایط اضطراری اقتصاد بین‌الملل (IEEPA) و مقررات معاملات و تحریم‌های ایران (ITSR) به سه سال حبس محکوم می‌شود.

    وزارت دادگستری آمریکا مدعی شد، پارسا با استفاده از شرکت خود در کانادا به نام متال پی‌ام، سفارش قطعات را می‌داد. قطعات به کانادا یا به امارات متحده عربی ارسال و سپس برای مشتریان ایرانی فرستاده می‌شدند. پارسا، مقصد دیگری به جز مقصد نهایی کالاهایی که سفارش می‌داد را به اطلاع شرکت‌های آمریکایی می‌رساند.

    تحریم‌هایی که این شهروند ایرانی- ‌کانادایی متهم به نقض آنها شده، قانونی مصوب اکتبر 1977 (مهر 1356) است که به رئیس‌جمهور آن کشور اجازه می‌دهد تا مقرراتی اقتصادی را در موارد اضطراری که تهدیدی متوجه آمریکا است، اعمال کند. دیگر اتهام علیرضا پارسا، نقض "آی‌تی‌اس‌آر: ضوابط انتقال پول و تحریم‌های ایران" است.

    معاون دادستان کل آمریکا در گفت‌وگو با رویترز ادعا کرد علیرضا پارسا در 6 سال گذشته محدودیت‌های واشینگتن در زمینه صادرات کالا را نقض کرده و به موسسات ایرانی برای خرید قطعات الکترونیکی دارای مصارف دو گانه نظامی و غیرنظامی کمک کرده است.

    این بیانیه می‌افزاید، قطعاتی که پارسا تلاش داشته به آنها دسترسی پیدا کند، شامل شتاب‌سنج برودتی بوده که شتاب را محاسبه می‌کند و هم مصارف تجاری و هم مصارف نظامی از جمله کاربردهای مرتبط با پیش‌رانهای موشک بالستیک و موتور موشک دارد.

    پارسا همچنین در خصوص مقصد و کاربر نهایی که قرار بود این قطعات در اختیار آنها قرار گیرد، اطلاعات جعلی داده است تا از این طریق غیرقانونی بودن این معاملات را مخفی کند.

    طبق این گزارش، پارسا اکتبر 2014 (مهر 93) دستگیر و در ژانویه 2016 (دی 94) گناهکار شناخته شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی