عصر بازار

چرا هند ۵۰۰ میلیون دلار در چابهار هزینه می‌کند؟

اهداف اقتصادی و استراتژیک پشت قرارداد چابهار

عصر اعتبار- سی‌ان‌بی سی طی گزارشی نوشت به غیر از اهداف اقتصادی و استراتژیک دهلی‌نو در پس امضای قرارداد چابهار، نگاه هند به فعالیت‌های چین در منطقه غرب آسیا نیز هست و سفرهای نخست‌وزیر این کشور در این منطقه در این راستاست.

چرا هند ۵۰۰ میلیون دلار در چابهار هزینه می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، فارس، شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی طی گزارشی به سفر نخست‌وزیر هند به ایران و علت هزینه 500 میلیون دلاری این کشور برای توسعه بندر چابهار پرداخت و نوشت چرا هند 500 میلیون دلار برای توسعه یک بندر در ایران هزینه می‌کند. اعلام این قرارداد بخشی از توافق‌هایی بود که برای تقویت روابط اقتصادی با ایران در جریان این سفر به امضای مودی و حسن روحانی رسید.

    نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند روز دوشنبه دسترسی به حدود 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر استراتژیک چابهار را اعلام کرد. هدف: با توجه به اختلافات تاریخی هند و پاکستان، توسعه یک مسیر دسترسی دریا- خشکی به آسیای میانه از طریق دور زدن پاکستان است.

    اعلام این قرارداد بخشی از توافق‌هایی بود که برای تقویت روابط اقتصادی با ایران در جریان این سفر به امضای مودی و حسن روحانی رسید.

    بر اساس این توافق، هند 2 پایانه و 5 لنگرگاه باری در بندر چابهار می‌سازد و به بهره‌برداری می‌رساند.

    در اواخر رور دوشنبه، هند، توافق سه جانبه‌ای با ایران و افغانستان برای توسعه یک کریدور ترانزیتی و حمل و نقل میان این 3 کشور از طریق بندر چابهار به امضا رساند. مودی در این رابطه گفت این کریدور اجازه گردش بدون مانع تجارت، سرمایه و فناوری از طریق این منطقه را می‌دهد. وی توافق چابهار را به عنوان «کریدوری برای صلح و موفقیتی برای مردمانمان» توصیف کرد.

    تانوی مادان، عضو موسسه بروکینگز به سی‌ان بی سی گفت: «درحالی‌که انگیزه‌های اولیه هند در امضای توافق چابهار اقتصادی و استراتژیک بود، چشمی هم به آنچه چین نه تنها در پاکستان بلکه در کشورهای خاورمیانه انجام می‌دهد، داشت.»

    «چین به شدت در توسعه بندر گوادر در استان بلوچستان پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است که تنها اندکی با چابهار فاصله دارد.»

    در ماه آوریل روزنامه داون پاکستان به نقل از مقامات چنین از بهره‌برداری از این بندر در پایان سال 2016 خبر داد و نوشت تقریبا یک میلیون تن محموله از طریق این بندر در سال 2017 ارسال خواهد شد.

    سفر مودی به ایران نیز بخشی از ابتکار وسیعی برای مشارکت در غرب آسیا است. در سال 2015، نخست‌وزیر هند سفری به امارات و در اوریل امسال به عربستان داشت و رسانه‌های هندی از سفر به قطر در چند ماه آینده خبر دادند.

    پیش از این برخی کارشناسان به سی‌ان‌بی‌سی گفته بودند با توجه به سردی روابط اسلام‌آباد و ریاض به علت عدم تامین حمایت نظامی برای هجوم به یمن، زمان بندی سفر مودی به عربستان را می‌توان به عنوان یک اقدام استراتژیک در نظر گرفت.

    در عین حال این کارشناسان افزودند با توجه به روابط تاریخی طولانی مدت بازیگران اصلی در منطقه هند در جذب حمایت منطقه‌‌ای عله پاکستان هنوز با چالش‌هایی مواجه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو