عصر بازار

کمیجانی:

ترکیب رشد نقدینگی مناسب است

عصر اعتبار- قائم مقام بانک مرکزی رشد ۳۰ درصدی نقدینگی در سال ۱۳۹۴ را به ترتیب متاثر از رشد ۱۷.۱ درصدی پایه پولی و ۱۱.۰ درصدی ضریب فزاینده نقدینگی اعلام و ترکیب این رشد را مناسب ارزیابی کرد.

ترکیب رشد نقدینگی مناسب است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، اکبر کمیجانی که در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی سخن می گفت با ارایه تصویر مختصری از عملکرد سیاست‌های پولی مشتمل بر وضعیت رشد پایه پولی، نقدینگی و ضریب فزاینده نقدینگی و عوامل مؤثر در تغییر پایه پولی تصریح کرد: حجم نقدینگی در پایان سال 1394 با 30.0 درصد افزایش نسبت به پایان سال قبل به 10172.9 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در پایان سال 1393 (3/22درصد)، 7.7 واحد درصد افزایش نشان می‌داد.

    قائم مقام بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود، به مرور مهمترین اقدامات و دستاوردهای بانک مرکزی در سال 1394 پرداخت و ایجاد ثبات در بازار ارز، کاهش قابل ملاحظه نرخ تورم از سطح بالای 40 درصد در مهرماه سال 1392 به 11.2 درصد در فروردین سال 1395، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی این واحدها را از نمونه های این اقدامات دانست.
    وی همچنین کاهش نرخ سود در بازار بین‌بانکی و بانکی ، حضور فعال در بسته تحریک رشد اقتصادی در کنار اقداماتی نظیر افزایش تامین مالی خرد خانوارها، اجرای سیاست‌های تسهیل اعتباری بخش مسکن، انتشار منظم آمارها و گسترش چترنظارتی، به عنوان دیگر اقدامات مهم بانک مرکزی در سال گذشته برشمرد.

    توجه توامان به ثبات بازار ارز و کنترل تورم
    دکتر کمیجانی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در کنار توجه به استقرار ثبات در بازار ارز و کنترل فشارهای تورمی به عنوان اهداف ذاتی خود، به سیاست های تحریک رشد اقتصادی نیز توجه ویژه‌ای داشته است تاکید کرد: اقدامات این بانک در این زمینه مناسب ارزیابی ارزیابی شده است که از جمله این اقدامات می توان به حضور فعال در بسته تحریک رشد اقتصادی، تامین اعتبار تسهیلات خودرو و خرید کالاهای واسطه‌ای توسط واحدهای تولیدی در قالب تسهیلات خرید دین اشاره کرد.
    وی افزود: همچنین ابلاغ دستورالعمل به شبکه بانکی در راستای کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط، تسهیل شرایط بهره‌مندی از تسهیلات، مستثنی شدن شرکت‌ها و واحد‌های کوچک و متوسط تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی از شرایط نداشتن بدهی غیرجاری و چک برگشتی از دیگر نمونه‌های اقدامات قابل توجه بانک مرکزی در سال‌های 1394 و 1395 است.

    تسهیل بهره‌مندی زوج‌های جوان از تسهیلات مسکن
    قائم مقام بانک مرکزی در ادامه سخنان خود، به سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی در بخش مسکن پرداخت و ضمن اشاره به مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار در زمینه تسهیل بهره‌مندی زوج‌های جوان از تسهیلات مسکن خاطرنشان کرد: در این زمینه اهتمام ویژه ای برای انتشار اوراق بهادار رهنی و ایجاد بازار رهن ثانویه انجام شده ضمن انکه بانک مرکزی با انتشار مبلغ 3 هزار میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن به صورت آزمایشی از سوی بانک مسکن نیز موافقت کرده است.

    اصلاح نظام بانکی در سال جاری
    قائم مقام بانک مرکزی با بیان اهداف و برنامه‌های بانک مرکزی در سال 1395 در قالب طرح اصلاح نظام بانکی از پروژه یکسان‌سازی نرخ ارز، اصلاح نظام بانکی کشور، شفاف‌سازی ترازنامه بانک‌ها و ارتقای آنها به سطح استانداردهای بین‌المللی خبر داد.
    وی همچنین سیاستگذاری در جهت بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها، استمرار ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز، افزایش پوشش آماری در بازار پول و همکاری در طراحی و اجرای سازوکار نظام حاکمیت شرکتی در شبکه بانکی را به عنوان مهمترین اهداف این بانک در سال جاری، برشمرد.

    بانک مرکزی و 10 برنامه عملیاتی در سال 95
    کمیجانی برنامه‌های بانک مرکزی را در سال 1395 در قالب 10 برنامه عملیاتی با موضوعاتی همچون مدیریت فعالانه بازار بین بانکی، تجهیز و تخصیص منابع شبکه بانکی، دسته‌بندی‌ بانک‌ها، انتظام بخشی بازار پول با ساماندهی موسسات غیر مجاز، افزایش سرمایه بانک‌ها، حل ‌و فصل مطالبات غیرجاری بانک‌ها و تقویت نظارت بر فعالیت بانک‌ها، اعلام کرد.
    این مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به اینکه اعمال اصلاحات ساختاری در حوزه نظام بانکی مستلزم انجام اصلاحات همزمان و متناسب در حوزه مالیه دولت و بازار سرمایه در راستای ارتقای نظام مالی کشور بوده است افزود: گذر از این مرحله سخت، نیازمند مشارکت و همراهی تمامی دستگاه‌های مرتبط است و امیدواریم در سال جدید این رویکرد در تمامی جنبه‌های نظام بانکی تسری یافته و مشکلات بازار پول تا حد امکان تقلیل یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو