عصر بازار

مدیرعامل بانک ایران زمین:

تعامل با بانک های دنیا با پیاده سازی نظام حاکمیتی شرکتی تحقق می یابد

عصر اعتبار- عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین در حاشیه بیست و ششمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی در خصوص ضرورت اجرای نظام حاکمیت شرکتی در گفت و گویی به اجرای صحیح آن جهت برقراری ارتباط با بانک های دنیا تأکید کرد.

تعامل با بانک های دنیا با پیاده سازی نظام حاکمیتی شرکتی تحقق می یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین در جواب این سوال که ضرورت اجرای نظام حاکمیت شرکتی و استانداردهای بین المللی آن در حوزه نظام بانکی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: در شرایط فعلی یکی از ضرورت‌های ادامه فعالیت نظام بانکی کشور به گونه ای که در واقع بتوانند خدمات بانکی را به نحوه شایسته و کامل ارائه کنند، این است که بانک ها فعالیت‌های مالی‌ خود را به صورت شفاف و منضبط داشته باشند. در حقیقت شفافیت مالی و نظم و انضباط مالی از ضرورت‌هایی است که به بانکها در پیاده سازی نظام حاکمیت شرکتی و تعامل با بانک‌های دنیا کمک شایانی می‌کند.

    وی در ادامه افزود: در حقیقت بانک‌ها برای ادامه و توسعه فعالیتشان و تعامل با دنیا باید استانداردهای بین المللی را پیاده سازی کنند. واقعیت این است که بانکهای دنیا در تعامل با یکدیگر یکی از چهارچوب‌ها و استانداردهایی را که رعایت می‌کنند همین پیاده سازی استانداردهای بین المللی است که ما در قالب بانکداری حاکمیت شرکتی مطرح می کنیم.


    مدیر عامل بانک ایران زمین گفت: این استانداردها براساس تجربیاتی است که بانکهای بزرگ دنیا در سالهای مختلف در مواجهه با مسائل و مشکلاتی که برای سیستم بانکی‌شان پیش آمده، بدست آورده‌اند و آنها را در قالب استانداردهایی مطرح و ابلاغ کرده‌اند.
    وی با بیان اینکه بانکها به نسبتی که بتوانند این استانداردها را پیاده کنند، می‌توانند سازمانشان را از بعد فعالیتهای بانکی نظم و ترتیب بدهند، اظهار کرد: بانکها در این موارد ضمن اینکه فعالیتی سالم و پویا دارند با سایر بانکها در کشورهای دیگر نیز می‌توانند ارتباط داشته باشند.


    پورسعید بیان کرد: این امر یک ضرورت است تا فعالیتهای بانک‌ها در شرایط عادی بصورت سالم و مناسب پیگیری شود. در حقیقت در شرایط فعلی که ما در مقطع خاصی قرار داریم به این صورت که ما بعد از چندین سال که امکان ارتباط و مراودات با دنیا را نداشتیم، در آستانه‌ی یک رویداد بزرگ قرارداریم و باید با دنیا کار کنیم.


    وی گفت: در کسب و کار و تجارت با دنیا، سیستم بانکی نقش بسیار پررنگ و تعیین کننده ای دارد و بانکهای کشور که از مدتها قبل برای این امر تلاش کرده اند و برنامه ریزی دارند حتما باید به سمت پیاده سازی کامل استانداردهای بین المللی و حاکمیت شرکتی حرکت کنند تا بتوانند از فرصت تعامل با دنیا استفاده کنند.


    پورسعید در ادامه این گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که شما بستر و امکان اجرای استانداردهای بین المللی در نظام بانکی کشور را چگونه می بینید؟ اظهار کرد: از سالهای خیلی پیش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران استانداردهای مربوط به حاکمیت شرکتی را که تحت عنوان کمیته های بال یک و دو و ... مطرح بوده در قالب توصیه نامه هایی به بانکها ابلاغ کرده و بنابراین از بانکها خواسته شده که زمینه های اجرای حاکمیت شرکتی را فراهم کنند.
    در نتیجه این بسترسازی از سالهای پیش شروع شده و بانکها تلاش کردند با برگزاری آموزشهایی برای کارشناسان و متخصصین خودشان این بحث را دنبال کنند. از جمله این تلاشها می‌توان به ایجاد کمیته های حسابرسی داخلی، کمیته ریسک، کمیته مبارزه با پولشویی که در بانکها ایجاد شده اشاره کرد.اما به نظر ما در شرایط فعلی این بحث باید به صورت خیلی جدی تر در سیستم بانکی دنبال شود، یعنی بانک‌ها آنچه را که قبلا از طریق بانک مرکزی بصورت توصیه مطرح شده بود در حال حاضر باید حتما اجرا کنند.


    مدیر عامل بانک ایران زمین در پایان تصریح کرد: بانکها باید تلاش کنند نظم و انضباط و شفاف سازی را اجرا کنند و امیدواریم با استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات که می تواند زمینه ساز خوبی برای پیاده سازی استانداردهای بانک باشد، این مسئله با سرعتی مناسب محقق شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی