عصر بازار

نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی، شعبه به شعبه نیست

۲۳ هزار شعبه بانک در کشور وجود دارد

عصر اعتبار- معاون سابق نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها، نظارت بر همه شعبات نیست، گفت: این کار نظارت عالیه‌ای است که با هدف حمایت از منافع سپرده‌گذاران انجام می‌شود.

نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی، شعبه به شعبه نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، حمید تهران‌فر امروز در حاشیه بیست و ششمین همایش سالانه پولی و ارزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که در حوزه نظارت چه کارهایی انجام نشده است، اظهار داشت: در حوزه نظارت خیلی کارها باید انجام شود و در گام اول، همان طور که همیشه گفته‌ام، تعریف مشخصی از نظارت باید ارائه شود.

    وی افزود: همیشه گفته‌ام در کشور ما هدف از نظارت تعریف نشده، به همین دلیل هر کسی به هر میزان که زورش بیشتر باشد، می‌تواند نظارت بیشتری انجام دهد.

    معاون سابق نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: برخی نمایندگان مجلس گاهی صحبت‌هایی می‌کنند که هیچ ارتباطی با اصول بانکداری ندارد و بانک‌ها مجبور می‌شوند کارهایی را که خودشان می‌دانند به آنها صدمه می‌زند، را انجام دهند و بانک مرکزی مجبور است از آن دفاع کند.

    تهران‌فر با تأکید بر اینکه حرکت‌های نظارت، تقویت بانک‌های سالم در کشور است، گفت: من به عنوان مسئول نظارت باید با ضرب و زور بانک‌ها را به مسیری ببرم که سلامت مالی آنها از دست برود، در حالی که هدف از نظارت، بسترسازی برای فعالیت‌ بانک‌های سالم، قوی، توانمند و سودآور است.

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا بانک مرکزی همانند یک نیروی مرکزی که سامانه نظارتی جامعی برای نظارت بر عملکرد بیمه‌ها و نمایندگی‌های بیمه طراحی کرده، برای نظارت بر بانک‌ها طراحی و راه‌اندازی نمی‌کند، اظهار داشت: نظر شما این است که یک سامانه طراحی کنیم تا هر اتفاقی در 23 هزار شعبه بانک در سراسر کشور رخ می‌دهد، بانک مرکزی از آن مطلع شود؟ پس مدیران عامل و هیأت مدیره بانک‌ها برای چه تعیین می‌شوند؟، اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و معاونان چه کار هستند؟

    خبرنگار فارس گفت: بانک مرکزی در این قالب می‌تواند نظارت می‌کند، اما قرار نیست حاکمیت بانک نقض شود. تهران‌فر پاسخ داد: اشکال همین جاست، اشکالی که ما نمی‌توانیم ان را توضیح دهیم، همین است.

    وی افزود: یکبار در جلسه‌ای که برخی بزرگان کشور حضور داشتند، این نظر مطرح شد که اگر کارمند بانکی در یکی از روستاها تخلفی کرد، بانک مرکزی باید با آن برخورد کند؛ اما اصلاً این توقع از نظارت بر بانک‌ها درست نیست.

    معاون سابق نظارتی بانک مرکزی تأکید کرد: نظارت بر بانک‌ها نظارت عالیه بر بانک‌هاست و هدف این است که از منافع سپرده‌گذار حمایت شود و مدیرعامل و اعضای هیت مدیره هستند که باید بانک را خوب اداره کنند و اگر تخلفی شد، آنها باید پاسخگو باشند.

    وی گفت: به عنوان مثال، اگر مطالبات مشکوک‌الوصول زیاد شود، بانک باید قسمتی از آن را ذخیره بگیرد و از سود سهامدار کسر کند. نباید یک تعریف پرابهام از نظارت ارائه دهیم، تا نظارت فعلی بر بانک‌ها را از حرکت بیندازیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو