عصر بازار

مدیرکل آمار اقتصادی:

آمار اقتصادی با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی تولید می شود

عصر اعتبار- مدیرکل آمار اقتصادی بانک مرکزی در مراسمِ اختتامیه سی ‌و هشتمین هم‌اندیشی آمارهای اقتصادی بانک مرکزی به رعایت استانداردهای بین‌المللی در تولید آمارهای بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: اکنون دهمین تجدید نظر در طرح‌های آماری و تغییر سال پایۀ شاخص‌های قیمت در حال انجام است و اهل فن می‌دانند که این، کار بزرگی است.

آمار اقتصادی با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی تولید می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در این مراسم، علیرضا مقتدایی با بیان فعالیت‌های انجام‌شده در هم‌اندیشی امسال، گفت:  دوایر ستادی، مطابق معمول، نکات تازه دستورالعمل‌ها و مطالب مربوط به تغییرات سال پایه را با همکاران آمارگیر در میان گذاشتند اما کاری که از امسال آغاز شد، استفاده از رأی و نظر پیشکسوتان بود. چنان‌که در جلساتِ جداگانه‌ای با 36 پیشکسوتِ حوزۀ گردآوری اطلاعات توانستیم دیدگاه‌های ایشان را بشنویم و در واقع برای نخستین بار واقعاً عنوانِ هم‌اندیشی را به درستی معنا کردیم.

    وی افزود: حوزه آماری بانک مرکزی در نظر دارد که این روند را در بخش ستادی نیز ادامه دهد و در جلساتی به طرح مسائل معاونان بخش آمارگیری با مدیران دوایر ستادی بپردازد. از این طریق کوشش شده است تا درهای مدیریت دانش به حوزۀ آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گشوده شود.
    مقتدایی با اظهار امیدواری نسبت به تداومِ این هم‌اندیشی‌ها، بیان کرد: آمار حقّ مردم است و ما هزینه می‌کنیم تا مردم از حقشان استفاده کنند. استفاده از این حق، بدونِ آگاهیِ کافی ممکن نیست، لذا باید هم برای شناساندن فعالیت‌های انجام شده و هم ارتقای سواد آماریِ افراد جامعه فعالیت کنیم و در این راه از همکاری با بخشِ دانشگاهی غافل نباشیم.
    مدیرکل آمار اقتصادی دعوت از دو استاد برجسته آمار کشور و ایراد سخنرانی در جمع کارشناسان حوزه آماری بانک مرکزی را نمونه‌ای از برقراری تعامل با بخش دانشگاهی برشمرد و اعلام کرد: بانک مرکزی درصدد است تعاملاتی از این دست را افزایش دهد.

    آمارهای اقتصادی مبنای تصمیم گیری‌های کلان
    در ادامۀ مراسم، بهمن مسگرها، معاون اداری‌ ـ‌ مالی بانک، با اشاره به اینکه علی‌رغم همه مشکلات و برخی از قوانین محدودکنندۀ موجود، همچنان این آمارهای اقتصادی بانک مرکزی هستند که در تصمیم‌گیری‌های کلان مورد استناد واقع می‌شوند، افزود: کشورمان در جنگ اقتصادیِ نامتقارنی درگیر است و اقتصاد ما باید بتواند با فشارهای اقتصادی بین‌المللی مقابله کند و بانک مرکزی باید در این میان، با هدایت سیستمِ بانکی کشور، اقتصاد را در مسیر خودکفایی قرار دهد.
    معاون اداری‌ـ مالی بانک، موضوع اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظّم رهبری مطرح شده است را سنگ بنای استقلال کشور دانست و تصریح کرد: پس از برجام گشایش‌هایی در اقتصاد کشور ایجاد شد و با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شاهد موفقیت‌های روزافزون خواهیم بود.

    لزوم عدم دخالت جریان‌های سیاسی در تولید آمار
    در میزگرد تخصصی که با حضور جمعی از استادان دانشگاه در سی ‌و هشتمین هم‌اندیشی آمارهای اقتصادی برگزار شد، دکتر احمد پارسیان، استاد آمار دانشگاه تهران در خصوص انتظارات بخش دانشگاهی و پژوهشی از آمارهای رسمی خواستار دور کردنِ هر نوع آلودگی از اطلاعاتِ جمع‌آوری شده، استفاده از شیوه‌های نوین در تحلیلِ اطلاعات، و عدمِ دخالتِ مسئولان و جریان‌های سیاسی در تهیه و انتشار آمارهای رسمی شد.

    دکتر پارسیان، اعتمادسازی را کلید رفع مشکلات موجود در راه گردآوری اطلاعات دانست و گفت: در ایجاد اعتماد لازم است سبد کالاها به درستی انتخاب شده باشد، خطاهای نمونه‌گیری و غیرنمونه‌گیری در کار به حداقل برسند، کارشناسان ستادی در حوزه تخصصی خود به‌روز باشند و از دوره‌های آموزشیِ مختلف در کشورهای گوناگون استفاده کنند، میان نهادهای آماری داخلی و مراکز مشابهِ آن‌ها در خارج از کشور تعامل سازنده برقرار شود و تغییر مدیریت‌ها، خللی در کار نهادهای آماری ایجاد نکند.
    در این میزگرد، دکتر رجالی، استاد آمار دانشگاه صنعتی اصفهان، به وظایف و مسئولیت بانک های مرکزی کشورها اشاره کرد و گفت: بانک‌های مرکزی در همه کشورها کوشش می‌کنند تا از شکست سیستم بانکی جلوگیری کنند و از طریق برقراری ثبات در قیمت‌ها و کنترل تورم در جامعه، جریان مالی به وجود می‌آورند.دیگر مسئولیتِ مهمِ بانک‌های مرکزی را امرِ نظارت است که این امر در اکثر موارد با دسترسی به آمارهای خوب ممکن می‌شود.
    دکتر رجالی افزود: آمار در زندگی ما نقشی اساسی دارند و در همه‌جا نفوذ کرده است. خوشبختانه نظام بانکی ایران هم، کارِ آمار را از 80 سال پیش شروع کرده و به بهترین نحو آن را ادامه داده است. می‌توان گفت که وضعیت مطلوب کنونی حاصل تدبیرِ درست در آغاز مسیر بوده است.
    در ادامۀ مراسم اختتامیه، جمعی از مدیران و مدیران کل حوزۀ اداری و مالی به بیان شرحی از فعالیت‌های حوزۀ خود پرداختند و سپس به سوالات حاضران پاسخ دادند.
    سی‌وهشتمین هم‌اندیشی آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، ظهر امروز، با تقدیر از برترین‌های آمار اقتصادی در سال 1394، به کار خود پایان داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی