عصر بازار

بعیدی نژاد :

برجام موانع را از پیش روی اقتصاد ایران برداشت

عصر اعتبار- عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه ۱+۵ گفت : برجام موانع بزرگی را از پیش روی اقتصاد ایران برداشته است و لازم است از این فرصت به درستی برای ساماندهی اقتصاد مملکت استفاده شود.

برجام موانع را از پیش روی اقتصاد ایران برداشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران آنلاین، حمید بعیدی نژاد روز پنجشنبه در آیین پایانی مرحله دوم همایش فرمانداران سراسر کشور در ساری افزود : با اجرای برجام ، مهم ترین تحریم ها از جمله تحریم صادرات نفت برداشته شده است و باید از این فرصت برای رشد اقتصادی کشور و کاهش نرخ بیکاری بهره بگیریم.

    مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه توضیح داد : با برداشته شدن تحریم های نفتی ، هم اکنون ما می توانیم همانند سال های قبل از تحریم به تمامی کشورها نفت صادر کنیم .
    وی افزود : با تلاش مجدانه وزارت نفت ، جمهوری اسلامی ایران موفق شد تا صادرات نفت خود را پس از برجام روزانه به 2.5 میلیون بشکه در روز یعنی به سطح پیش از آغاز تحریم ها برساند.
    بعیدی نژاد گفت : تا پیش از اجرای برجام میانگین صادرات نفت ما به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده بود و در برنامه تحریمی علیه کشورمان ، پیش بینی این بود که بتوانند صادرات ما را به صفر برسانند.
    وی اضافه کرد : تا قبل از اجرای برجام ، نفت ما فقط به پنج کشور هند ، کره ، ترکیه ، ژاپن و چین صادر می شد و برنامه آمریکا و اتحادیه اروپا این بود که با فشار وارد کردن ، این کشورها را نیز وادار کنند تا از خرید نفت ایران منصرف شوند.
    مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت : علاوه بر این که فروش نفت ما تنها محدود به این کشورها بود ، به دلیل محدودیت های بانکی ، حتی انتقال 10 دلار از درآمد نفتی به کشور نیز امکان پذیر نبود و تمام درآمدها در کشورهای خریدار نفت مسدود شد.
    بعیدی نژاد صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی را دانست و افزود : در حال حاضر تمام موانع صادرات نفت به کشورهای اروپایی و آسیایی از پیش پای کشورمان برداشته شد و ما در حال صادرات نفت به اروپا و آسیا هستیم.
    وی افزود : در شرایط فعلی ما هیچ مشکلی برای صادرات نفت به دنیا و انتقال درآمدهای بانکی به کشورمان نداریم و به راحتی انتقال درآمد از طریق بانک های دنیا در حال انجام است.
    ** برداشته شدن تحریم های بانکی ، بیمه و کشتیرانی
    مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه برداشتن شدن تحریم از صنعت کشتیرانی ، بانک ها و بیمه را از دیگر دستاوردهای اجرای برجام برشمرد .
    وی گفت که با اجرای برجام تمام شعب بانک های ایرانی شامل ملی، تجارت و سپه و سایر بانک های دولتی در کشورهای اروپایی و آسیایی باز شد و کار مالی خود را انجام می دهند.
    بعیدی نژاد افزود : در شرایط فعلی هیچ مشکلی در مقوله بانکی ایران با دنیا وجود ندارد و از روز اول اجرای برجام تمام تحریم های بانکی از کشورمان برداشته شد .
    وی ادامه داد : همچنین امروز تمام بانک های دنیا نیز بدون هیچ محدودیتی در حال کار با ایران هستند و مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد.
    مذاکره کننده ارشد هسته ای اظهار داشت : بخشی از مشکل بانکی ما با بانک های بزرگ خارجی است و علتش هم جریمه های سنگینی است که بابت همکاری با ایران در زمان تحریم محکوم شدند و هم اکنون با احتیاط برای عادی شدن روابط بانکی با ما قدم بر می دارند.
    وی افزود : برای ایجاد اطمینان در این بانک ها دیپلماسی فعالی از سوی ایران و کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا در پیش گرفته شده است و برای قانع کردن این بانک ها در حال تلاش هستیم .
    بعیدی نژاد گفت : به جز چند بانک بزرگ ، سایر بانک های دنیا به خصوص در کشورهای فرانسه، هلند، ایتالیا، سوییس و آلمان و سایر کشورها مبادلات بانکی در حال انجام است .
    ** دست باز ایران برای ایجاد مشکل در اجرای برجام
    عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار داشت : مطالبه اصلی ما از آمریکا و اتحادیه اروپا این است که با رایزنی مشکلات اجرایی را از پیش پای اجرای برجام بردارند و اگر این کار را نکنند ، اجرایی نشدن برجام برای هر دو طرف مشکل ایجاد می کند.
    وی افزود : مطالبه اصلی ما از کشورهای اروپایی و آمریکایی این است که مشکل اجرایی برجام را با تعامل از سر راه بردارند.
    بعیدی نژاد هشدار داد : اگر یک روزی ایران تصمیم بگیرد به دلیل بدعهدی احتمالی کشورهای 1+5 به قبل از برجام برگردد ، این امکان و اختیارات وجود دارد و در کم ترین زمان نیز این کار امکان پذیر است.
    ** انتقادات از برجام ، سیاسی است
    مدیرکل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه انتقادات بعضی رسانه ها و برخی شخصیت ها از برجام را سیاسی دانست و گفت : این افراد که برجام را زیر سئوال می برند ، در حقیقت ایستادگی 12 ساله مردم ایران برای داشتن حق مسلم هسته ای را زیر سئوال می برند.
    وی افزود : با اجرای برجام ، غنی سازی ایران به صورت رسمی از سوی دنیا به خصوص کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شد که بزرگ ترین دستاورد برجام محسوب می شود .
    بعیدی نژاد گفت : پذیرش حق مسلم غنی سازی ایران از سوی دنیا و شناسایی قدرت جمهوری اسلامی از کارکردهای بزرگ برجام است .
    وی اضافه کرد : اگر این دستاورد جمهوری اسلامی و برجام زیرسئوال برود ، بدین معناست که ایستادگی 12 ساله مردم ایران در برابر تحریم برای داشتن حق غنی سازی هسته ای بیهوده بوده است.
    ** اشتیاق دنیا برای همکاری با ایران
    مدیرکل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه همچنین گفت که با اجرای برجام اشتیاق دنیا برای همکاری با ایران افزایش یافت و سفر هیات های خارجی در سطح عالی هر روز به ایران بیشتر می شود.
    وی افزود : اینها از موفقیت های برجام است که امروز کشورهای بزرگ دنیا برای همکاری با ایران در عالی ترین هیات ها کشورمان سفر می کنند و در این زمینه توافقاتی نیز با برخی کشورها انجام شده است.
    بعیدی نژاد گفت : در حالی امروز هیات های خارجی در عالی ترین سطح به ایران سفر می کنند که در زمان تحریم و طبق برنامه ریزی کشورهای تحریم کننده، هیچ هیاتی بالاتر از سطح مدیرکل وزارتخانه های دولتی اروپایی به ایران سفر نمی کردند .
    وی افزود : حتی تحریم را به گونه ای برنامه ریزی کرده بودند که کشورهای منطقه ما نیز تمایلی برای سفر در سطح عالی به ایران نداشتند.
    بعیدی نژاد گفت : با این رویکرد ، سال 95 سال می تواند در کارنامه اقتصادی ایران به عنوان سالی مهم مطرح باشد و باید از فرصتی که برجام در حوزه اقتصادی برای ما ایجاد کرد بهره لازم را ببریم .
    دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه افزد : بعضی موانع که امروز برای حوزه اقتصادی ما با کشورهای دنیا به گونه ای مشاهده می شود ؛ مسایل اجرایی است که با خلاقیت باید این موانع را از پیش پای اقتصاد برداریم.
    وی افزود : هیچ مشکلی از لحاظ تحریم پیش پای ارتباط اقتصادی ما با دنیا وجود ندارد و موانع اجرایی نیز موضوع جدیدی نیست و به مرور با تعامل و درایت ما قابل رفع است.
    او ادامه داد : ما در حوزه مدیریتی نباید تسلیم محدودیت ها شویم و فرصت ایجاد شده پس از برجام را نباید از دست بدهیم.
    مرحله دوم همایش فرمانداران سراسر کشور از چهارم خرداد در ساری آغاز به کرد و امروز پایان یافت .
    مرحله اول این همایش با حضور فرمانداران و مدیران کل سیاسی استانداری های 20 استان کشور هفته پیش در ساری برگزار شد.
    در این مرحله از همایش فرمانداران و مدیران کل سیاسی استان هایی شرکت داشتند که در مرحله اول به خاطر محدودیت مکانی حضور نیافته بودند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو