عصر بازار

تحصیلات زنان چه تاثیری روی اقتصاد کشور‌ها دارد؟

عصر اعتبار- اگر نرخ اشتغال زنان با مردان در جامعه برابر شود، در این کشور نیروی کار حدود ۸میلیون و ۲۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

تحصیلات زنان چه تاثیری روی اقتصاد کشور‌ها دارد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فرصت امروز، سرمایه‌گذاری روی ارتقای سطح تحصیلات زنان در جوامع در حال توسعه رشد تولید ناخالص داخلی را سالانه حدود 0.2 افزایش می‌دهد. کشور‌هایی که در آنها این موضوع کم اهمیت به نظر می‌رسد، باید توجه داشته باشند که آموزش زنان به نفع اقتصاد کشور است.

    به گزارش سه سازمان بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، زنان آموزش دیده از میزان بهره‌وری بیشتری در زمینه تولید برخوردارند. یک استراتژیست ژاپنی در حوزه اقتصاد و تولید از سال 1999 به بررسی موضوع افزایش اشتغال در میان زنان پرداخته است.

    افزایش سطح تحصیلات، سطح کیفی و میزان بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد. افراد با تحصیلات بالا‌تر به‌شغل‌هایی با درآمد بیشتر دست پیدا می‌کنند، ضمن اینکه به آنها امکان می‌دهد راحت‌تر نیاز‌های روزمره، سلامت و آموزش خانواده خود را تامین کنند.

    این پژوهش نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در آموزش زنان جامعه، افزایش رشد تولید ناخالص داخلی را بیمه می‌کند و همچنین با افزایش سرانه درآمد، شکاف جنسیتی در بازار کار میان زنان و مردان کاهش می‌یابد. آموزش زنان به آنها کمک می‌کند تا بسیار بهتر از پس زندگی خود، مسئولیت و سلامت خانواده برآیند. همچنین از آنجا که این امر در افزایش سلامت جسمی و روانی زنان نقش بسزایی دارد، میزان مرگ‌ومیر را در نوزادان و مادران کاهش می‌دهد و ساختار جمعیتی کشور و جامعه را بهبود می‌بخشد.

    در جهانی که مملو از جنگ و فقر، گرسنگی و بیماری است، آموزش و پرورش یک کلید طلایی برای بهبود و ارتقای سطح زندگی مناطق آسیب‌دیده است. هنوز در دنیا، در برخی مناطق امکان تحصیل دختران و زنان در آموزش متوسطه و عالی با محدودیت روبه‌رو است.

    هنوز در برخی مناطق میان زنان و مردان در امر آموزش و تبدیل شدن به یک نیروی کار متخصص فاصله فاحشی وجود دارد. اما دلیل این شکاف چیست؟ محقق این پژوهش، رئیس مرکز مطالعات زنان آسیا، در حمایت از زنان به عواملی می‌پردازد که مانع آموزش دیدن آنان می‌شود. این موانع به عوامل مختلفی از جمله فرهنگ، تاریخ و همچنین میزان فقر و ریشه آن در جامعه مورد نظر بستگی دارد.

    به لطف شرکت‌های بزرگ و خصوصی و کمک‌های انسان‌دوستانه آنها، همچنین کمک هزینه‌ها و کمک‌های مالی بین‌المللی، این مرکز مطالعات موفق شده است یک دانشگاه در سطح جهانی تاسیس کند که از کشور‌های فقیر‌تر یا کشور‌های در حال توسعه آغاز می‌شود.

    این دانشگاه جهانی با استخدام هیات‌های علمی با تجربه و تحصیلکرده و حدود 600 دانشجوی با استعداد شروع به کار کرده است.

    درژاپن 70درصد از زنان پس از متولد شدن نخستین فرزندشان دست از کار می‌کشند. اگر نرخ اشتغال زنان با مردان در جامعه برابر شود، در این کشور نیروی کار حدود 8میلیون و 200 نفر افزایش می‌یابد. در نتیجه تولید ناخالص داخلی تا 15درصد افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از کشور‌های در حال توسعه در جنوب آسیا شرایط مشابهی دارند.

    دختران و زنان به آموزش عالی و گاه متوسطه دسترسی ندارند، بنابراین مهارت کافی برای به‌دست آوردن شغل‌هایی با درآمد بهتر را ندارند. علاوه بر اینکه نبود سیستم آموزشی شانس آنها را برای داشتن زندگی بهتر کاهش می‌دهد، روی رشد تولید ناخالص داخلی کشور هم تاثیر منفی می‌گذارد.

    این تحقیق تخمین می‌زند که در چهار کشور برزیل، روسیه، چین و هند و 11 کشور دیگر (بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، کره، مکزیک، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، ترکیه و ویتنام، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بهتر روی آموزش زنان منجر به رشد قابل توجهی در اقتصاد می‌شود که در نهایت تولید ناخالص ملی را سالانه تا 0.2درصد افزایش می‌دهد. همچنین کاهش شکاف جنسیتی اشتغال زنان و مردان به افزایش 20درصدی سرانه درآمد تا سال 2030 می‌انجامد.

    در سال‌های اخیر شرکت‌ها به سمت اقتصاد‌های نوظهور تغییر مسیر داده‌اند تا از مزایای رو به رشد این نوع اقتصاد بهره‌مند شوند. اکنون زمان آن رسیده است که شرکت‌ها به فکر دستیابی به رشد پایدار‌تر و توزیع گسترده‌تر باشند. براساس شواهد اقتصاد کلان، به نفع شرکت‌های مناطق در حال رشد خواهد بود اگر از آموزش زنان در منطقه حمایت کنند و وجود شکاف جنسیتی میان اشتغال زنان و مردان را کاهش دهند. این امر بستر دستیابی به رشد پایدار و نسل آینده اقتصاد‌های نوظهور را ایجاد می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی