عصر بازار

سنگ‎‎اندازی‎های بانکی پیش پای متقاضیان تسهیلات دریایی

عصر اعتبار- سخت‎گیری‌های غیرمنطقی شبکه بانکی برای متقاضیان تسهیلات کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر تمامی ندارد طولانی شدن زمان بررسی طرح و اعطای تسهیلات تنها یکی از نتایچ این سنگ‎اندازی‎ها است.

سنگ‎‎اندازی‎های بانکی پیش پای متقاضیان تسهیلات دریایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مارین تایمز، در پروسه بررسی طرح و پرداخت تسهیلات نوسازی ناوگان در کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر ودریانوردی، بانک‎های عامل سخت‎گیری‌های غیرمنطقی به‌عمل می‎آورند که موجب طولانی شدن زمان بررسی می‎شود و گاهی دیده شده است که در بررسی معوقات به دلیل یک چک برگشتی با مبلغ ناچیز از اعضای هیات مدیره شرکت‎های متقاضی و سازنده‌ها، درخواست دریافت تسهیلات رد می‎شود.

     سازمان بنادر ودریانوردی در طرح توسعه و نوسازی ناوگان خدماتی و همچنین طرح نوسازی ناوگان گردشگری و مسافری دریایی با هدف استفاده از توان داخلی تا کنون به 165 فروند شناور باری، مسافری و خدماتی از کمیته وجوه اداره شده تسهیلات پرداخت کرده است. به طوری که با استفاده از توان داخلی از طریق 26 شرکت سازنده و صنایع کشتی‎سازی در سواحل شمالی و جنوبی کشور با ارزش 10 هزار میلیارد ریال با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت وجوه اداره شده ساخته و یا در دست ساخت است.

    این 165 فروند شناور، شامل 88 فروند انواع شناورهای تجاری و باری با ظرفیت بیش از 100 هزار تن، 37 فروند انواع یدک کش‌های خدماتی و تدارکاتی با قدرت بیش از 110 هزار اسب بخار که در سکوها و پایانه‌های بندری و نفتی مشغول فعالیت شده و یا خواهند شد و 40 فروند انواع شناور مسافری و تفریحی با ظرفیت بیش از 3500 صندلی است.

    گفتنی است این اقدام سازمان بنادر ودریانوردی موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 10 هزار نفر در صنایع دریایی شده است. اما با این وجود از آنجایی که هر کاری که با بانک و سیستم بانکی مرتبط شود دچار مشکلات و موانع مختلف شده و به تلف کردن زمان می‎انجامد این طرح نیز از این آفت به دور نبوده و به واسطه سختگیری‎های سیستم بانکی دچار مشکلات و موانع مختلفی شده است.

    این مشکلات تا جایی پیش رفته است که بسیاری از صاحبان صنایع و سازندگان شناورها از شرایط اعمال شده توسط بانک ها در این طرح‎ها اعم از بررسی سوابق بانکی، معوقات و چک‌های برگشتی و درخواست تضامین و وثایق خارج از توان بخش خصوصی ناراضی بوده و گلایه مند هستند. بدین منظور برای آگاهی یافتن از مصائبی که بخش خصوصی برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت نوسازی ناوگان از سر می‌گذراند و مشکلات و موانعی که بانکها برای این طرح ایجاد کرده‌اند به سراغ دبیر کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی رفتیم ارسلان شیرزادی هم  معتقد است  که  بانک ها ارائه تسهیلات به بخش خصوص را به تعویق می‌اندازند.

    دبیر کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با خبرنگار مارین تایمز با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت سازمان بنادر ودریانوردی به بخش خصوصی دارای فرآیند و گردش کار مشخص و تعریف شده‌ای است، گفت: درخواست‎های متقاضیان، طرح‎های توجیهی و مطالعات بازار آنها ضمن ارزیابی و عبور از فیلترهای خاص، بر اساس اولویت‎ها و سیاست‎های مصوب هیات‌عامل سازمان بنادر ودریانوردی پرداخت می‎شود.

    ارسلان شیرزادی اظهار کرد: این روند به صورتی است که مقاضیان باید دارای شخصیت حقوقی و تجارب و سوابق و مجوزهای لازم باشند و پس از آن مشخصات فنی شناور و قرادادهای ساخت آنها در کمیته وجوه اداره شده بررسی، تایید و تصویب شده و در نهایت به بانک‎های عامل معرفی می‌شود.

    وی افزود: به همین دلیل علاوه بر احراز صلاحیت و اهلیت شرکت متقاضی، مستندات فنی و مالی طرح و مطالعات بازار و توجیه اقتصادی، طرح مورد نظر باید به تایید واحدهای ذیربط فنی و دریایی سازمان بنادر ودریانوردی برسد. حتی باوجود سپری کردن همه این مراحل در سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور و تایید ریسک سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه و پوشش حمایت سود تسهیلات به صورت یارانه توسط سازمان، بانکهای عامل نیز باید طرح را بررسی و و ارزیابی کنند.

    سرپرست دفتر برون‎سپاری و توسعه مشارکت‎ها سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: متاسفانه بانک‎های عامل در بررسی و ارزیابی طرح‎ها و خود مشتریان سخت‎گیری‌های غیرمنطقی را به‌عمل می‎آورند که موجب طولانی شدن زمان بررسی طرح و اعطای تسهیلات می‎شود.

    وی یکی از مشکلات بخش خصوصی را برای دریافت تسهیلات توسعه صنایع دریایی و نوسازی ناوگان، بررسی و اعتبارسنجی مشتریان و متقاضیان معرفی شده از طرق مختلف مانند شرکت‌های مشاور بانک، سایت بانک مرکزی و .. دانست و گفت: علاوه بر آن گاهی دیده شده است که در بررسی معوقات به دلیل یک چک برگشتی با مبلغ بسیار پایین و ناچیز از اعضای هیات مدیره شرکت‎های متقاضی و سازنده ها، درخواست مشتری دریافت تسهیلات رد می‎شود.

    شیرزادی با اشاره به اینکه بررسی مجدد مطالعات بازار و توجیه اقتصادی طرح یکی دیگر از مشکلات این تسهیلات است، اظهار کرد: زیرا باوجود جلسات متعدد و بررسی اقتصادی و مطالعات بازار قبلا توسط سازمان بنادر ودریانوردی به عنوان مرجع دریایی صورت گرفته است اما بانک‎ها زمان بسیار زیادی را صرف بررسی مجدد آنها می کنند.

    وی اظهار کرد: البته با برگزاری جلسات مشترک کارشناسان بررسی طرح‌های بانک‌ها با کارشناسان و مشاوران فنی ودریایی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی مختلف دوره بررسی بانک‎ها به حداقل رسیده است و گزارشات توجیه فنی و اقتصادی سازمان را مورد پذیرش قرار می‎دهند.

    دبیر کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی درباره وثایق و تضامین این تسهیلات گفت: مرحله اخذ وثایق و تضامین از همه موارد نام برده مهم تر است زیرا بانک‎ها در قبال اعطای تسهیلات از متقاضیان عموما بین 30 تا 50 درصد اصل تسهیلات و سود مربوطه تضمین اخذ می‎کنند و علاوه بر ترهین شناور وثایق ملکی از آنها دریافت می‌شود که برای سرمایه گذار بخش خصوصی که در سواحل و جزایر محروم جنوبی زندگی می‎کند ارائه وثایق ملکی مذکور علاوه بر سهم آورده مشارکت طرح بسیار سخت است.

    شیرزادی افزود: تهیه این تضامین و وثایق ملکی عموما برای متقاضیان غیرممکن است و با توجه به اهداف کشور جهت توسعه دریامحور و توسعه اقتصاد دریایی و آبادانی سواحل کشور این روند حال حاضر بانک‌ها در مواجهه با بخش خصوصی و سرمایه‌گذار در دریا و سواحل و اخذ وثایق خارج از طرح دستیابی به هدف فوق را با چالش مواجه کرده است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو