عصر بازار

بزودی تصمیم‌گیری می‌شود؛

احتمال کاهش دوباره نرخ سود

عصر اعتبار- بزودی بانک‌ها تصمیمات تازه‌ای را درباره کاهش دوباره نرخ سود بانکی خواهند گرفت و اینبار خود بانکداران در اینباره پیشقدم شده‌اند؛ اما برخی کارشناسان معتقدند زمینه کاهش نرخ سود فراهم نیست.

احتمال کاهش دوباره نرخ سود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، بانک ها قرار است تا دو هفته آینده درباره کاهش نرخ سود بانکی تصمیم گیری کنند. این بار باز هم کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار قرار گرفته است، برخی از بانکی ها می گویند که امکان کاهش نرخ سود بانکی تا 16 درصد هم با توجه به کاهش نرخ تورم وجود دارد.

    از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی مطرح می کنند که سیستم بانکی امکان کاهش دوباره نرخ سود را ندارد و شرایط برای این امر فراهم نیست و اگر چنین کاری صوررت گیرد، به نفع سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان نیست، بلکه به نفع خود بانکداران است.

    همیشه این بانکداران بودند که در مقابل کاهش نرخ سود بانکی مقاومت می کردند اما این بار پیشقدم شده اند که نرخ سود را حداقل دو درصد دیگر کاهش دهند و بانک مرکزی هم به نظر می رسد که از آنها حمایت می کند.

    ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره سیاست کاهش نرخ سود بانکی گفت: بانک مرکزی تا رسیدن به نرخ تورم سیاست کاهش نرخ سود را دنبال می کند. نرخی که برای بانک مرکزی قابل قبول است، نزدیک به نرخ تورم است.

    رئیس شورای پول و اعتبار افزود: الان هنوز این نرخ با تورم فاصله زیادی دارد، ضمن اینکه سیاست کاهش نرخ سود بانکی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و همچنان ادامه دارد.

    سیدبهاء‌الدین حسینی هاشمی در گفتگو با مهر درباره این موضوع گفت: در حال حاضر سیاست کاهش نرخ سود بانکی دستوری است. زمانی می‌توان گفت که تعیین نرخ سود دستوری نیست که این نرخ از نرخ بازار تبعیت کند، این در حالی است که هم‌اکنون نرخ تمام شده در بازار آزاد در کنار بازار بانکی 40 درصد است.

    وی ادامه داد: در این حالت چگونه می‌توان نرخ سود در یک بازار رسمی را 15 درصد تعیین کرد، در حالی که همه پول‌ها به سمت بازار آزاد شیفت می‌کند؛ لذا کاهش دستوری نرخ سود بانکی فقط به نفع بانک‌ها و سهامداران آنهاست.

    مدیرعامل اسبق بانک‌های صادرات و سرمایه گفت: از طرف دیگر منافعی عاید استفاده‌کنندگان از تسهیلات یا واحدهای اقتصادی که مورد نظر سیاستگذاران اقتصادی است، نخواهد شد.

    نرخ تمام شده پول چقدر است؟

    وی خاطرنشان کرد: در این حالت و به طرق مختلف ممکن است که بانکداران نرخ سود را 20 تا 22 درصد مثلا اعلام کنند، اما با سپرده‌گذاری در حساب‌های قرض‌الحسنه به اشکال مختلف قیمت تمام شده پول 28-27 الی 30 درصد تمام خواهد شد.

    هاشمی گفت: لذا زمانی ما می‌توانیم این سیاست‌ها را اعمال کنیم که با مازاد عرضه پول مواجه باشیم، به عبارت دیگر پولی که بانک‌ها دریافت کرده‌‌اند، نتوانند تمام آن را مصرف کنند، این در حالی است که همه پول بانک‌ها مصرف شده، بر این اساس کاهش نرخ سود چه معنایی خواهد داشت.

    این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه امکان کاهش نرخ سود وجود ندارد، گفت: روند کاهشی نرخ سود قطعا به رشد و توسعه  اقتصادی کمک می‌کند. یکی از پارامترهایی که به کاهش نرخ سود کمک می‌کند، نرخ تورم است. نرخ تورم در حال حاضر کاهش یافته اما الزاما قرار نیست نرخ سود هم کاهش پیدا کند.

    وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بستگی به پارامترهای مختلفی دارد، افزود: باید تعادل در بازار پول برقرار باشد، یعنی تقاضا برای عرضه و تقاضای پول در حد تعادلی باشد، اما از آنجا که سیستم بانکی‌مان دسترسی به منابع بین‌المللی ندارد و بخش زیادی از منابعش چه در بخش دولتی و چه خصوصی مصرف شده،

    حسینی هاشمی تصریح کرد: در عین حال ساختار بازار سرمایه ما نیز خوب و مناسب نیست، لذا منابع قابل تصرف وام‌دهی در حداقل خود قرار دارد، ولی تقاضا به شدت افزایش یافته، به طوری که برآورد می‌شود تقاضا برای پول از سیستم بانکی در بازار رسمی دو برابر میزان عرضه است.

    وی خاطرنشان کرد: وقتی این میزان دو برابر باشد قطعا نرخ سود کاهش پیدا نخواهد کرد، چون کاهش نرخ سود تکافوی عرضه و تقاضا را نمی‌کند و به همین دلیل بالاتر خواهد بود. در عین حال اگر سیاست کاهش نرخ سود دستوری باشد، به ضرر سپرده‌گذاران و از طرف دیگر به نفع خود بانک‌هاست.

    احمد طاهری بهبهانی مدیرعامل بانک سامان نیز در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه نرخ سود به صورت دستوری تعیین نمی‌شود و تعیین آن در حال حاضر در اختیار کانون بانک‌های خصوصی و شورای عالی بانک‌های دولتی قرار دارد، گفت: نرخ سود به زودی تعیین خواهد شد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر کانون بانک‌های خصوصی و شورای عالی بانک‌های دولتی در حال مطالعه بر روی این موضوع هستند. مدیران عامل بانک‌ها هم مطالعاتی در این باره دارند و امیدواریم طی یکی دو هفته آینده نتایج اعلام شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو