عصر بازار

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات تشریح کرد:

پتانسیل های مالی ایران و ترکیه

عصر اعتبار- مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات از ظرفیت های این بانک برای تأمین مالی صادرات دو کشور خبر داد.

پتانسیل های مالی ایران و ترکیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اگزیم نیوز، آقای حمیدرضا معبودی در این کنفرانس با اشاره به هدف تاسیس بانک در راستای توسعه صادرات غیرنفتی گفت: بانک توسعه صادرات ایران به عنوان تنها اگزیم بانک کشور فعالیت های صادراتی، وارداتی و خدمات ارزی ارایه می کند و حتی فعالیت های وارداتی تنها به منظور توسعه صادرات صورت می‌گیرد.

    معبودی بیان کرد: حوالجات ارزی شامل دو بخش معاملات حساب باز و پیش پرداخت است که در معاملات حساب باز وجه پس از ارسال کالا و در بخش پیش پرداخت وجه قبل از ارسال کالا به مشتریان پرداخت می شود. وی افزود: بانک توسعه صادرات در این مسیر برای ترکیه نیز تمهیداتی در نظر گرفته است. اگزیم بانک و هالک بانک در این زمینه فعال هستند؛ البته با دیگر بانک ها نیز در حالت کارگزاری مشغول به فعالیت هستیم که در آینده نزدیک در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

    وی اظهار کرد: اگر خدمات صادراتی خود را به صورت اسناد وصولی یا مدت دار ارائه شود، بانک توسعه صادرات آماده ارائه خدمات است. اگر قرار باشد اعتبار اسنادی مدت دار را در نظر داشته باشند، به طور مثال اگر وارد کننده ترک ال سی برای مشتریان ایرانی باز کند از سوی هر بانکی برکانتر بانک توسعه صادرات ابلاغ می شود. اگر مشتریان نیازمند تضمین و تایید ال سی باشند این کار نیز از طریق اگزیم بانک امکان پذیر است.

    مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات با اشاره به انواع ضمانتنامه ها گفت: ضمانتنامه های بانکی شامل ضمانتنامه حسن انجام تعهدات، ضمانتنامه پیش پرداخت و ضمانتامه شرکت در مناقصه است.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر بانک ها از خرید آزاد ارز محروم هستند و این فرایند توسط صرافی ها انجام می گیرد، صرافی ما نیز برای کشور ترکیه تجهیز شده، به علاوه، خارج از این دو بانک نیز کارگزارهایی پیشنهاد شده تا هر بانکی که خریدار در نظر دارد از طریق آن بانک ارز را دریافت کنیم. به بیان دیگر باید گفت هیچ مشکل دریافت ارز با کشور ترکیه نداریم و بسته های خدمات ارزی در این کشور کامل است و برای رقابت در بازار این کشور مشکلی نداریم.

    معبودی درباره تسهیلات صادراتی بیان کرد: تسهیلات صادراتی به دو بخش قبل و بعد حمل تقسیم می شود، تسهیلات صادراتی قبل از حمل آماده سازی تولید و نیازهای مالی تولیدکنندگان را پوشش می دهد تا در مواردی مانند تامین مواد اولیه، بسته بندی، حمل و نقل و .... با مشکل مواجه نشوند. در خصوص تسهیلات صادراتی پس از حمل در واقع صادرکننده وجه خود را در حین صادرات دریافت کرده و تسهیلاتی برای خریدار خارجی ارائه می شود که خود این تسهیلات بر دو نوع است.

    وی افزود: اعتبار اسنادی صادراتی و قرار داد های صادراتی از جمله تسهیلات صادراتی قبل از حمل هستند که در اعتبار اسنادی صادراتی، سرمایه در گردش و در قرارداد صادراتی کالای صادراتی در قبال ارایه برنامه صادراتی در نظر گرفته شده است. سرمایه گذاری در داخل کشور با هدف صدور کالا نیز از دیگر تسهیلات است.

    مدیرامور بین الملل بانک توسعه صادرات در خصوص تسهیلات برای صادرات کالا گفت: تسهیلاتی جهت تامین سرمایه در گردش مورد نیاز جهت تهیه و تولید کالا و صدور آن در قالب یکی از عقود اسلامی در قبال اعتبار اسنادی صادراتی و قرارداد صادراتی یا برنامه صادراتی ارائه می شود. در اعتبار اسنادی صادراتی بدین گونه است که حداکثر تا 90 درصد مبلغ اعتبار اسنادی برای عقود مشارکتی و 75 درصد مبلغ اعتبار اسنادی برای عقود غیر مشارکی در نظر گرفته شده است. در قراردادهای صادراتی این مبالغ حداکثر 80 درصد برای قرارداد مشارکتی و تا 75 درصد برای برنامه صادراتی برای عقود غیر مشارکتی تعیین شده است.

    وی در خصوص مشارکت بانک در طرح های سرمایه گذاری بیان کرد: تسهیلات اعطایی بانک در بخش سرمایه گذاری داخلی حداکثر 85 درصد مبلغ سرمایه گذاری به منظور تامین بخشی از هزینه های زمین، ساختمان، ماشین آلات، دانش فنی، تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز طرح است. تسهیلات اعطایی بانک در سرمایه گذاری در خارج کشور نیز حداکثر تا 85 درصد مبلغ سرمایه گذاری است، به طوریکه 60 درصد مبلغ مورد نیاز طرح باید متناسب با نوع و محل سرمایه گذاری، گزارش توجیهی طرح به صورت کالا و خدمات صادراتی از ایران تامین شود.

    معبودی با اشاره به تسهیلات صادراتی پس از حمل کالا و خدمات گفت: این نوع تسهیلات با هدف فراهم کردن امکان فروش مدت دار کالا و خدمات اعطا می شود. ارائه تاییدیه در خصوص ایرانی بودن حداقل 60 درصد ارزش کالا یا طرح صادراتی توسط وزارت خانه یا کمیته موضوع ماده 19 مستقر در سازمان توسعه و تجارت ایران، تصویب در ارکان اعتباری بانک توسعه صادرات، تایید توجیه پذیری فنی، مالی و اقتصادی طرح صادراتی، تاییدیه توانمندی صادرکننده ایرانی، اخذ پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران یا موسسات بیمه ای معتبر بین المللی بابت بازپرداخت اصل و سود تسهیلات در صورت قصور خریدار خارجی از جمله ضوابط این تسهیلات است، این تسهیلات در دو نوع اعتبار خریدار و فروشنده ارائه می شود.

    وی بیان کرد: روابط ایران با ترکیه نیز در قالب اعتبار خریدار و فروشند است؛ به گونه ای که در اعتبار خریدار تامین مالی صادرات کالای مصرفی و تامین مالی صادرات کالای سرمایه ای و در اعتبار فروشنده تنزیل اعتبار اسنادی مدت دار و تنزیل برات اسنادی مدت دار تعریف شده است.

    مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات با اشاره به مدت زمان باز پرداخت تسهیلات گفت: جهت تامین مالی صادرات کالاهای مصرفی کوتاه مدت، تامین مالی حداکثر تا 100 درصد قرارداد تجاری و در قبال ارائه اسناد مطابق با شرایط اعتبار اسنادی و ارائه اسناد در قالب بروات و اسناد وصولی امکان پذیر است؛ همچنین دوره بازپرداخت حداکثر دو سال از تاریخ پرداخت وجه به صادر کننده است.

    معبودی افزود: جهت تامین مالی صادرات کالاهای سرمایه ای میان مدت نیز حداکثر تا 85 درصد ارزش سیاهه تجاری و در قبال ارائه اسناد مطابق با شرایط اعتبار اسنادی و ارائه اسناد در قالب بروات امکان پذیر است و در این مورد نیز دره بازپرداخت حداکثر پنج سال از تاریخ حمل با اتمام طرح است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو