عصر بازار

آغاز رونق در بازار مسکن و ادامه در ماه‌های آینده

عصر اعتبار- رشد حجم معاملات و همچنین قیمت هر متر واحد مسکونی در ماههای اخیر در کنار افزایش میزان تسهیلات دهی در حوزه مسکن، موجب توافق نظر بر آغاز تحرک در بازار مسکن و خروج آن از رکود شده است. روندی که ادامه آن مورد تاکید قرار دارد.

آغاز رونق در بازار مسکن و ادامه در ماه‌های آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، آخرین تحولات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه امسال بیانگر آن است که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی با 8.2 درصد افزایش به حدود 15 هزار و 430 واحد رسیده است.

    آن طور که بانک مرکزی گزارش داده متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی حدود چهار میلیون تومان بوده که این رقم نسبت به فروردین‌ماه امسال 1.7 و اردیبهشت‌ماه سال گذشته 2.8 درصد افزایش دارد.

    این در حالی است که در ماه قبل در بین مناطق 22‌گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود 7.8 میلیون تومان و متعلق به منطقه یک و کمترین آن با حدود 2.1 میلیون تومان به منطقه 18 بوده است.

    اما در بازار اجاره روال به گونه‌ای بود که شاخص مسکن اجاری در تهران و در کل مناطق شهری نسبت به فروردین‌ماه 9.7 و نسبت به اردیبهشت‌ماه گذشته 10.8 درصد رشد نشان می‌دهد.

    براساس گزارش بانک مرکزی، ماهیت قرار‌دادهای اجاره مسکن که غالبا یکساله تنظیم می‌شود و اثر‌پذیری شاخص اجاره بهای آن از سیاست‌های کنترل و تورم است، موجب رشد متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.

    اما در نتیجه تحولات در بازار مسکن بانک مرکزی اینگونه برآورد کرده که افزایش حجم معاملات در ماه گذشته نشانگر تداوم روند رو به بهبود معاملات و استقبال متقاضیان از خرید مسکن در ماه‌های اخیر است. براین اساس با توجه به چشم‌انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و نیز رویکرد سیاست‌گذار پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن این انتظار می‌رود که روند فعلی در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

    این در حالی است که اخیرا مدیر عامل بانک مسکن نیز با اعلام آمارهایی از روند تسهیلات‌دهی این بانک در بخش مشارکت مدنی عنوان کرده که شواهد حاکی از شروع رشد و تحرک در بازار مسکن است.

    بت‌شکن اعلام کرد که تسهیلات پرداختی این بانک در دی‌ماه سال گذشته 60 درصد، بهمن‌ماه 57 درصد، اسفندماه 187 درصد و در فروردین‌ماه امسال 86 درصد و در نهایت در اردیبهشت‌ماه تا 60 درصد نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته که ضمن تاکید بر شروع تحرک در بازار مسکن می‌تواند با توجه به تشدید تسهیلات‌دهی و افزایش سقف وام‌های خرید و ساخت مسکن بیانگر روند رو به رشد در این حوزه ادامه‌دار باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو