عصر بازار

مسعود نیلی:

رابطه نقدینگی و تورم در دولت روحانی قطع شده است!

عصر اعتبار- مشاور اقتصادی روحانی در گفتگویی ادعا کرده که در دولت یازدهم ارتباط میان نقدینگی و تورم قطع شده است.

رابطه نقدینگی و تورم در دولت روحانی قطع شده است!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در گفتگو با هفته نامه تجارت فردا به تحلیل برنامه‌های اقتصادی دولت در یک سال آینده پرداخت، که گزیده ای از آن به شرح زیر است:

    ابزارهای موجود برای رویارویی با معضلات موجود در اقتصاد متنوع نیست و محدودیت زمان یک ساله نیز در این میان وجود دارد. بنابراین لازم است از میان فهرست مشکلات، گزینشی صورت گیرد تا بر اساس اولویت، مسائل و راهکارهای اجرایی برطرف ساختن آن نیز ارائه شود.

    بخشی از این مسائل حال حاضر اقتصاد کشور در حوزه مالی و بودجه دولت قرار دارد، بخشی از مشکلات مربوط به نظام تامین مالی فعالیت های اقتصادی است و بخش دیگر مشکلات اجرای برجام.

    به دلیل موضع برتر سیاسی دولت های پیشین، آن ها به راحتی قادر بوده اند بدهی های گوناگونی را صرف نظر از شفافیت در زمان بازپرداخت، نحوه بازپرداخت و چگونگی جبران هزینه ها به نهادهای مختلف تحمیل کنند.

    دارایی های بانک ها، در انجماد به سر می برد و از این حیث بانکها مشکل نقدشوندگی منابع خود را دارند. این نوع انجماد نتایجی چون: کاهش قدرت اعطای تسهیلات توسط سیستم بانکی و افزایش نرخ های سود بانکی را در پی داشته است.

    ساز وکاری برای تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط تعیین نشده و این در حالی است که منابع بانکها عمدتاً صرف تامین مالی بنگاه های بزرگ می شود.

    برجام یک توافق خارجی در مورد یک موضوع مشخص-یعنی مساله هسته ای- است که بر روی یک زیر ساخت محکم توافق داخلی، گذاشته نشده است.

    اولویت های اصلی اقتصاد کشور، دو مساله تنگنای مالی و کمبود تقاضا هستند که این دو با یکدیگر به نوعی مرتبط بوده و لازم است که همزمان مورد توجه قرار گیرند.

    تنگنای مالی علت نرخ بالای سود بانکی و نرخ بالای سود بانکی علت کاهش تقاضا است.

    اگر مساله تنگنای مالی در حوزه تولید به عنوان یک مشکل جدی در نظر گرفته شود، -چون اقتصاد ایران، اقتصادی بانک محور است – مشکل تامین مالی تولید به نظام بانکی کشور معطوف می شود.

    بانک ها در جمع آوری منابعی که باید بدون صرف هزینه بر می گشته، ناچار شده اند با صرف هزینه و به صورت جذب سپرده به صندوق خود بازگردانند.

    به این دلیل که در فرآیند جذب سپرده میان بانکها خودبه خود رقابت شکل می گیرد، عملاً باعث آن می شود که نرخ سود سپرده به کندی کاهش پیدا کند و در شکاف زیادی با نرخ تورم باشد.

    نرخ بالای سود بانکی، مصرف کننده را به تعویق مصرف تشویق می کند و باعث می شود که مصرف کننده منابع خود را به جای خرید، به شکل سپرده نگهداری کند.

    بخش عمده ای از علت قطع رابطه میان نقدینگی و تورم، به مساله تنگنای مالی، نرخ سود بالای بانکی و کاهش تقاضا باز می گردد.

    اگر روی مسائلی نظیر انباشت بدهی های دولت به نظام بانکی، مساله تفاوتی که بانکها در ریسک های پذیرفته شده دارند،  و تقویت نقش بانک مرکزی در مدیریت و رگولاتوری بازار بانکی، تمرکز صورت گیرد، این امکان وجود دارد که بتوان نرخ سود بانکی را به صورت تعادلی و با استفاده از ابزارهای اقتصادی، کاهش داد.

    در وهله نخست باید در داخل کشور نوعی اتفاق نظری شکل بگیرد تا از این امکان که در نتیجه برداشته شدن تحریم ها فراهم شده، امکان استفاده پیدا کنیم.

    اولویت ما در یک سالی که از عمر دولت یازدهم باقی مانده، اصلاح نظام بانکی  و نیز بهره گیری از ظرفیت های بین الملل به عنوان یک اقدام موازی است.

    آرامشی که هم اکنون در فضای اقتصادی کشور برقرار شده مرهون سیر نزولی تورم است و باعث شده تا پیش بینی پذیری اقتصاد ایران افزایش قابل توجهی پیدا کند که دو چندان به سود رشد اقتصادی خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو