عصر بازار

ربیعی ابزار تأمین مالی جمعی «۲۰۱۰ میلادی» را «امروز» رونمایی می‌کند

عصر اعتبار- سامانه تامین مالی جمعی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون امروز با حضور علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی می‌شود که بر اساس آن پروژه‌های نوآورانه که عمدتا با عدم رغبت سرمایه‌گذاران همراه است، تأمین مالی می‌شود.

ربیعی ابزار تأمین مالی جمعی «۲۰۱۰ میلادی» را «امروز» رونمایی می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز از پورتال تأمین مالی جمعی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون رونمایی می‌کند.

    بر اساس این گزارش، CrowdFunding شیوه‌ای از تأمین مالی است که پیش از این در دی‌ماه سال 93 توسط معاونت کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشریح شده بود و یکی از راه‌کارهای مناسب در حوره تأمین مالی جمعی است.

    این اقدام صندوق سرمایه‌گذاری تعاون یک اقدام خلاقانه و نو نیست بلکه برای اولین بار در سال‌های 2010 تا 2013 حدود 5 میلیارد دلار آمریکا تأمین مالی از این مسیر برای پروژه‌ها تخمین زده شده است، بنابراین در سال 2013 بیش از 500 واسطه درگاه تأمین مالی در جهان وجود داشته است.

    همچنین این نوع تأمین مالی مفهومی است که اولین بار در سال 2008 توسط جف‌هاو Jeff Howe در کتابی تحت عنوان «جمع‌سپاری» مطرح شد و دو عنصر فراخوان باز و جمعیت، ارکان جمع‌سپاری هستند. جمع‌سپاری بر اساس این اصل که خرد جمعی بر خرد باهوش در این فرد یا افراد آن جمع‌ برتری دارد، ابزاری است که خرد جمعی را در راستای یک امر مشخص، مثلاً در تولید کالا یا ارائه خدمت همگرا می‌کند.

    در این مدل، مدل‌های مختلفی بر ای تأمین مالی جمعی وجود دارد که از جمله آنها ارز یا همان وام است که بر همین اساس، امکان عدم پرداخت بدهی، صدمه دیدن سرمایه‌گذاری و در صورتی که قرض‌الحسنه نباشد، ربوی است که می‌توان از معایب آن نام برد که البته فرصت برای شکل‌گیری سرمایه در گردش کسب و کارهای جاری از نکات مثبت آن است.

    در مدل بعدی یعنی مشارکت، ریسک شکست کسب و کار و اینکه در صورت بروز ورشکستگی، اولویت با طلبکاران است نه با سهامداران و همچنین پیچیدگی و عدم شفافیت قوانین و مقررات، در رابطه با اینگونه از سرمایه‌گذاری، از معایب آن است که در ادامه، ارتقای فرهنگ مشارکت در کنار پتانسیل کسب منافع مالی در سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینانه از مزایای آن است.

    این تحلیل برگرفته از گزارش CrowdFunding معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در دی‌ماه سال 1393 توسط دفتر توسعه کارآفرینی تهیه شد.

    تامین مالی جمعی چیست؟

    تامین مالی جمعی Crowdfunding  رویکرد نوینی از تامین بودجه است که طی آن جمع کثیری از سرمایه گذاران دربستر شبکه اجتماعی درپروژه هایی مانند طرح های نوآورانه که عمدتا با عدم رغبت سرمایه گذاران همراه است به مشارکت و سرمایه گذاری حتی با سرمایه اندک می پردازند.

    نقش صندوق در تامین مالی جمعی چیست؟

    صندوق ضمانت به عنوان یک سازمان حمایت کننده و ناظر، ارزیابی طرح های ایجاد شده را انجام می دهد و در صورت تائید توسط کمیته فنی سازمان در سایت بارگزاری و معرفی می شوند. در نهایت جمع آوری وجوه در حساب صندوق بوده و بر اساس پیشرفت طرح به صورت مرحله ای پرداخت صورت می گیرد. در انتها پس از بررسی صحت معامله اصل و سود حاصل به تامین کنندگان مالی پرداخت گردیده و اگر زیانی متوجه پروژه گردد، کارشناسان صندوق ارزیابی خسارت کرده، برابر قرارداد فی ما بین صندوق و کاآفرین و به واسطه وثایق و تضمینات اخذ شده، اصل سرمایه به مردم بازگردانده می شود، به عبارتی دیگر صندوق ضمانت اصل سرمایه ی مردم را تضمین می نماید.

    انواع مدل‌های تامین مالی جمعی

    وجوهی که از طریق تامین مالی جمعی بدست می‌آیند و مدل های متفاوتی از جمله اهدا، قرض (وام)، پاداش و مشارکت دارند.

    اهدا: این پروژه اغلب در پروژه های غیر انتفاعی یا بشردوستانه کاربرد دارد و مشارکت کنندگان هیچگونه انتظاری در قبال حمایت مالی انجام شده ندارند. این شیوه هیچ تفاوتی با آیین گلریزان و خیرات در فرهنگ ایران ندارد. این مدل بیشتر در خیریه ها کاربرد دارد.
    قرض (تسهیلات): در این حالت از تامین مالی جمعی وام یا قرض توسط انبوهی از مردم تامین می شود. در این روش اعطای وام در دو شکل بلند مدت و کوتاه مدت صورت میگیرد و قرض دهنده (مشارکت کننده) وجه خود (یا مبلغی بیش از آن) را در زمان معینی پس خواهد گرفت که در این مورد هم صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون کل مبلغ سرمایه گذاری شده توسط تامین کنندگان(مردم) را تضمین می کند.
    پاداش: در این روش تامین کننده در قبال وجهی که پرداخت کرده از نوعی پاداش برخوردار می شود. گاهی این پاداش کاملا معنوی هست یا  امکاناتی از قبیل مثلا یک دعوت به مراسم رونمایی از محصول یا امکان پیش خرید محصول است.
    مشارکت: کاربرد این روش در تامین بودجه مورد نیاز برای تحقق یک ایده، راه اندازی یک پروژه و یا کسب و کار می باشد و در مقابل مشارکت کننده انتظار دارد تا درصدی از درآمد پروژه به وی تعلق گیرد.

    مزیت تامین مالی از طریق پلتفرم تامین مالی جمعی صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون چیست؟

    اصولا سرمایه گذاری در مراحل اولیه کسب و کار ریسک ذاتی بالایی دارد و شکست درصد بالایی از شرکت های نوپا امری طبیعی است و در اغلب موارد سرمایه گذاری انجام شده توسط مردم تضمین نمی شود اما صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در راستای رسالت سازمانی خود و به عنوان یک سازمان خطر پذیر با تضمین اصل سرمایه مردم و همچنین اعتبارسنجی و ارزیابی کارافرینان و کسب و کار متقاضی ریسک سرمایه گذاری را برای مردم کاهش می دهد و احتمال موفقیت کسب و کار بالا می رود ، در نتیجه مشارکت کنندگان پاداش سرمایه گذاری خود را دریافت می‌کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی