عصر بازار

نقش دانشگاه ها در تقویت بنیه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی مالزی

عصر اعتبار- مالزی یکی از کشورهای جهان است که طی چند دهه با برنامه ریزی منسجم اقتصادی و با مقاومت اقتصادی به بسیاری از اهداف چشم انداز خود دست یافت و دانشگاه ها نقش مهمی در تقویت بنیه اقتصادی این کشور ایفا کردند.

نقش دانشگاه ها در تقویت بنیه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی مالزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایرنا، مالزی در دهه های 80 و 90 میلادی با مدیریت 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر این کشور جنوب شرق آسیا به پیشرفت های خوبی با توجه به برنامه ریزی بلندمدت، فرهنگ سازی، ورود دانشگاه ها به این عرصه و توسعه آنها به توسعه دست یافت و برای برخی کشورها الگو شد.
    مالزی در برنامه ریزی بلندمدت خود توانست برخی بخش های این کشور را به رشد چند برابری رسانده و از آن برای توسعه استفاده کند و محور اقتصاد قرار دهد.
    در این مدت مالزی نه تنها از دانشگاه ها برای توسعه بهره گرفت، بلکه از سال 2000 برای جهانی کردن آموزش عالی خود اقدام کرد و جوانان جهان از جمله ایران با ورود به مراکز آموزش عالی این کشور جنوب شرق آسیا به میزان زیادی به اقتصاد و جایگاه علمی دانشگاه‌ های مالزی کمک کردند.
    براساس آمار رسمی، تاکنون حدود 20 هزار دانشجوی ایرانی در مالزی اقدام به تحصیل کرده اند و دانشجویان متاهل و مجرد کشورمان به طور میانگین با توجه به آمار وزارت دارایی مالزی حدود شش میلیارد رینگیت (حدود یک میلیارد و 500 هزار دلار) به اقتصاد مالزی کمک کرده‌ اند.
    همسو با این جریان، دانشگاه های مالزی به توسعه اقتصادی این کشور نیز کمک کردند و دولت مالزی با اختصاص بودجه کافی و همچنین اجرای سیاست های مالی تشویقی به دانشگاه ها، درصدد برآمد با تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت با تجاری سازی فناوری ها به اقتصادی پایدار دست یابد.
    'سامسیلان روسلان' مدیر پارک علم دانشگاه پوترا مالزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد تلاش های زیادی برای پایداری و استقلال اقتصادی مالزی انجام شده است. بخشی از این استراتژی، تولید داخلی فناوری های مختلف است تا وابستگی به خارج را کاهش دهد که دانشگاهها در تحقق این هدف نقش مهمی بر عهده دارند.
    وی گفت: برای تولید فناوری های ملی نیازمند متخصصان داخلی هستیم. باید برای تربیت آنها هزینه شود، امکانات و منابع مالی در اختیار آنها قرار گیرد تا مسیر تبدیل این قبیل فناوری ها به محصولات ساخت داخل فراهم شود.
    مدیر پارک علم دانشگاه پوترا مالزی تصریح کرد که دولت این کشور در این مسیر اقدامات گسترده ای انجام داده و در تلاش است بتواند به اهداف خود در این زمینه دست یابد.
    وی گفت: به عنوان مثال، قبل از سال 1993 مالزی واکسن های مختلفی وارد می کرد و هزینه زیادی صرف این قبیل محصولات می شد، ولی با تمرکز بر تولید داخلی و تخصیص منابع مختلف در نهایت موفق به تولید داخلی این قبیل محصولات شد که امروزه علاوه بر رفع نیاز داخلی به 22 کشور دیگر صادر می شود.
    این مقام دانشگاهی مالزی در ادامه گفت: این نمونه در یکی از پنج دانشگاه تحقیقی مالزی محقق شده است و سایر دانشگاه ها نیز به موفقیت های قابل توجهی دست یافته و توانسته اند ضمن رفع نیازهای داخلی، فرصت های تجاری و شغلی بیشتری در مالزی فراهم سازند.
    وی اعلام کرد در سطوح مختلف آموزشی مالزی از مدارس تا دانشگاه ها درس های مختلفی در مورد کارآفرینی ارئه می شود تا دانشجویان پس از تکمیل تحصیلات خود بتوانند خود اشتغالی داشته و حتی فرصت های شغلی برای دیگران ایجاد کنند.
    به گفته 'سامسیلان روسلان'، دانشگاه ها براساس سیاست خود بخش زیادی از درآمد ناشی از تجاری سازی اختراعات را به مخترعین ارائه می کنند. در بیشتر کشورها این رقم حدود یک سوم است، اما برای مالزی بین 80 تا 90 درصد درنظر گرفته شده است که این امر خود باعث تشویق بیشتر نوآوری می شود.
    وی که ریاست انجمن مدیران فناوری و نوآوری مالزی را نیز بر عهده دارد، در ادامه با اشاره به ورود همه دانشگاهها تحقیقاتی به عرصه اختراع و تحقیق، گفت: برخی از این تحقیقات منجر به نوآوری می شود و ما در تلاشیم این نوآوری را به فناوری تبدیل کنیم و آن را روانه بازارهای داخلی و بین المللی کنیم.
    وی افزود: ما نیازمند افراد متخصص و قوانین مناسب هستیم تا بتوانیم در این مسیر وارد شده و با برقراری ارتباط با صنایع مربوطه ماندگاری خود را تضمین کنیم.
    'سامسیلان روسلان' گفت: یکی از تصورات نادرست این است که دانشگاه ها، تولیدکننده یک محصول خاص هستند، در حالی که دانشگاه ها تنها تولید کننده فناوری هستند و از طریق این فناوری ها می توان به تولیدات متعددی دست یافت، یا اینکه با چند فناوری به یک کالا برسند.
    مدیر پارک علم دانشگاه پوترا مالزی در پایان با اشاره به اینکه تاکنون موفق به تجاری سازی 109 فناوری شده اند، گفت این رقم در مقایسه با سایر دانشگاههای مالزی موفقیت خوبی محسوب می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو