عصر بازار

وزیر توسعه اقتصادی لهستان:

ایران مهمترین شریک ما در خاورمیانه است

عصر اعتبار- وزیر توسعه اقتصادی لهستان، جمهوری اسلامی ایران را مهمترین شریک تجاری این کشور در منطقه خود(خاورمیانه) دانست و گفت: باید سطحی بالاتر از روابط کنونی را هدفگذاری کنیم.

ایران مهمترین شریک ما در خاورمیانه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «مایکل کورتیاکا» (Merci mille fois) امروز(دوشنبه) در همایش تجاری ایران و لهستان در هتل سوفیتل ورشو با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و همچنین رامین مهمانپرست سفیر کشورمان اضافه کرد: ایران و لهستان پیش از تحریم ها، حجم مبادله تجاری گسترده ای داشتند.
    وی ادامه داد: با این حال در شرایط کنونی نباید هدفگذاری ما رسیدن به سطح پیش از تحریم است، بلکه باید براساس ظرفیت های دوکشور، آن را افزایش دهیم.
    کورتیاکا افزود: برنامه ای در لهستان با نام به ایران بروید (Go IRAN) تدوین شده که قرار است به لهستانی ها امکانات ایران را معرفی کند.
    وزیر توسعه اقتصادی لهستان ادامه داد: این برنامه همچنین قرار است پشتیبانی برای کسانی باشد که می خواهند در ایران حضور یابند.
    وی با تاکید بر اینکه «موفقیت ایران، موفقیت لهستان خواهد بود»، گفت: محصولات دو کشور برای یکدیگر شناخته شده است؛ به طور نمونه مبلمان ایرانی، بِرَند شده است.
    بر اساس این گزارش، دیروز(یکشنبه) هیاتی سیاسی - اقتصادی از کشورمان سفر دوره ای خود به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی را آغاز کرد و در نخستین ایستگاه، وارد ورشو پایتخت لهستان شد.
    در این سفر 60 فعال اقتصادی ایران به سرپرستی محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران وزیر امور خارجه کشورمان را همراهی می کنند.
    جمهوری لهستان از کشورهای اروپای مرکزی، در سال‌های گذشته رشد اقتصادی خوبی داشته است؛ این کشور در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز هست.
    مساحت این کشور حدود 312 هزار کیلومتر مربع و پایتخت آن شهر ورشو (Warsaw) است؛ این کشور از غرب با آلمان، از جنوب با جمهوری های چک و اسلواکی، از شرق با اوکراین، بلاروس و لیتوانی و از شمال با روسیه و دریای بالتیک همسایه است.
    قسمت کوهستانی این کشور مساحت کمی دارد اما آبی فراوان در آن یافت می‌شود؛ آب و هوای آنجا معتدل بوده و زمستان‌های سرد و طاقت فرسایی دارد اما درجه حرارت در تابستان تا 33 درجه بالای صفر نیز می‌رسد.
    براساس آخرین آمار سال 2015، جمعیت این کشور بیش از 38 میلیون و 562 هزار نفر با میانگین سنی 39.9 سال برآورد شده است و رشد جمعیت در کشور لهستان منفی 9 صدم است.
    تولید ناخالص داخلی لهستان در سال 2015 میلادی 481.2 میلیارد دلار اعلام شده که افزایش 3.5 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است؛ همچنین درآمد سرانه این کشور 25 هزار و 100 دلار بوده و میزان بدهی خارجی این کشور در این سال 395.2 میلیارد دلار اعلام شده است.
    در سال 2015 میلادی، نرخ بیکاری در لهستان 10.6 درصد و نرخ تورم منفی هشت دهم درصد برآورد شده است؛ در همان سال، میزان صادرات این کشور 190.2 میلیارد دلار و واردات آن 187.5 میلیارد بوده است. محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، تولیدات کارخانه‌ای، حیوانات زنده و مواد غذایی است که به کشورهای آلمان اوکراین، جمهوری چک، فرانسه ، ایتالیا، هلند و روسیه صادر شده است.
    محصولات وارداتی این کشور نیز شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل ونقل، تولیدات کارخانه‌ای، سوخت، مواد معدنی، روان‌سازهای صنعتی و مواد مرتبط است که از کشورهای آلمان، روسیه، چین، هلند، ایتالیا، فرانسه و جمهوری چک وارد شده است.
    محصولات عمده کشاورزی کشور لهستان گندم، سیب زمینی، میوه، سبزیجات و لبنیات و اقلام اصلی معدنی آن آهن، فولاد، ذغال سنگ، محصولات شیمیایی و شیشه ای است.
    در این شرایط، میزان صادرات ایران به کشور لهستان در 9 ماهه نخست سال 2015 میلادی 13 میلیون دلار و واردات از این کشور 21 میلیون دلار بوده است. صادرات عمده ایران شامل انگور، روده حیوانات، خرما، چای، اسانس ها و عصاره ها بوده و واردات اصلی شامل مکمل های دارویی، پمپ انژکتور، ماشین های ریسندگی، بولدوزر و تراکتورهای جاده ای بوده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی