عصر بازار

نایب رییس اول اتاق بازرگانی مطرح کرد:

رتبه‌ جهانی ایران در شاخص پیچیدگی اقتصادی

عصر اعتبار- نایب رییس اول اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران رتبه‌ ایران در شاخص پیچیدگی اقتصادی را در میان ۱۴۱ کشور جهان، ۹۹ ذکر کرد و گفت: ایران از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ در این شاخص تنها دو پله ارتقاء داشته است، در حالی که کشورهای مشابه چون ترکیه و مالزی پیشرفت‌های مناسبی در این شاخص داشته‌اند.

رتبه‌ جهانی ایران در شاخص پیچیدگی اقتصادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پدرام سلطانی در مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه‌ ملی مدیریت فناوری و نوآوری که شامگاه دوشنبه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با تأکید بر اینکه در کشور محیط‌های کسب و کار و محیط‌های دانشگاهی به طور جداگانه و بیگانه از یکدیگر کار می‌کنند، اظهار کرد: تا زمانی که این انقطاع در میان این دو محیط وجود داشته باشد، مسائل کشور با سوءتفاهم حل خواهد شد.

    وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کشور در حوزه نوآوری در سطوح کلان وجود دارد، خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان بر اساس روش ارزیابی دانش بانک جهانی در سال 2012 نشان می‌دهد که چهار کشور سوئد، ترکیه، کره و ایران در رده‌های بالا قرار دارند.

    سلطانی خاطرنشان کرد: ولی زمانی که جایگاه ایران در رژیم نهادی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد، رتبه‌ ایران از صد امتیاز 0.73 درصد است و حتی به یک نرسیده است که این امر نشان از پایین بودن کیفیت قوانین، حقوق مالکیت فکری در نهادهای لازم برای رشد است.

    وی با تأکید بر اینکه عمده مشکلات شرکت‌ها در این حوزه‌ها وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد کشور سنتی، تولید کالاها به روش‌های سنتی و در مقابل نسبت صادرات محصولات دانش‌بنیان به محصولات سنتی کمتر از یک درصد است و این مشکلات به دلیل فعالیت ما در یک محیط انتزاعی است.

    نایب رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر اینکه میان کمال‌گرایی مبتنی بر تلاش و کمال‌گرایی مبتنی بر تخیلات تفاوت زیادی وجود دارد، تصریح کرد: برای آنکه ایران بتواند به کشورهای منطقه برسد و تبدیل به قدرت اول منطقه شود، باید ابتدا مشکلات خود را حل کند که تحقق این امر با دستور و سند و هدف‌گذاری و برنامه‌های توسعه‌ای میسر نخواهد شد.

    سلطانی با بیان اینکه در محیط قرنطینه شده هرگز به حل مشکلات نائل نمی‌شویم، اضافه کرد: بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی، ایران در میان 101 کشور جهان در جایگاه 99 قرار دارد و از سال 1995 تا 2014 تنها توانسته است دو پله ارتقاء یابد.

    به گفته وی این درحالی است که کشورهای مشابه چون ترکیه و مالزی توانسته‌اند به جایگاه‌های خوبی دست یابند.

    سلطانی با طرح سوالی که آیا کشور ما می‌خواهد قهرمان‌سازی کند و یا در تلاش است با فراهم کردن زمینه‌ نوآوری فرصتی را ایجاد کند که همه در سطح قهرمانی قلمداد شوند، ادامه داد: تا زمانی که مدیریت ما در مسابقاتی شناخته شوند که بر اساس یک الگو و قضاوت همگانی داخلی است، باید نگران آینده کشور باشیم.

    سلطانی با انتقاد از نحوه احراز دانش‌بنیان شدن شرکتها خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های فعال در حوزه‌های دانش‌بنیان باید توسط مرجعی به احراز برسند و این در حالی است که احراز شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصولات آن‌ها است.

    وی با اشاره به تصویب قانونی در سال گذشته در زمینه ساده سازی کسب و کارها توضیح داد: پس از تصویب این قانون مشخص شد که بیش از 2 هزار و دویست مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی صادر می‌شود و به دولت سه ماه فرصت داده شد تا نسبت به ساده‌سازی فرآیندهای کسب و کار اقدام کنند؛ ولی با گذشت 9 ماه هنوز اتفاقی نیفتاده است.

    نایب رییس اول اتاق بازرگانی با اشاره به وضعیت ارزیابی کالاهای دارای ارزش افزوده گفت: همین که کالایی دارای ارزش افزوده بالایی نسبت به سایر کالاها باشد، نشان از رسوخ دانش در آن کالا است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو