عصر بازار

بهار شاخص‌های کلان با ریزش بورس و سفته

عصر اعتبار- تازه‌ترین گزارش ارائه شده از تحولات شاخص‌های کلان اقتصادی در سال جاری از ریزش ۴۰ تا ۷۶ درصدی دو شاخص بورس و همچنین سفته و برات حکایت دارد.

بهار شاخص‌های کلان با ریزش بورس و سفته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بنابر آنچه که بانک مرکزی از تغییرات 11 شاخص کلان در ابتدای سال جاری ارائه کرده است شاخص ارزش سهام معامله شده در بورس تهران 40.6 درصد نسبت به پایان سال گذشته ریزش دارد. هرچند که این شاخص در مقایسه با ماه مشابه سال قبل حدود 28 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    این در حالی است که در فروردین‌ماه سال جاری بالغ بر 23.4 میلیارد سهم به ارزشی بیش از 5800 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در این ماه شاخص تعداد 38.8 نسبت به اسفند‌ماه و 40.6 درصد در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته کاهش داشت.

    اما نوسان قابل توجه دیگر در شاخص‌های اقتصادی مربوط به برگشت سفته و برات در شهر تهران است به گونه‌ای که شاخص مبلغ سفته و برات واخواست شده حدود 76.5 درصد نسبت به پایان سال گذشته و 72 درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ریزش دارد.

    آمارهای شعب واخواست دادگستری از این حکایت دارد که در فروردین‌ماه بالغ بر 500 برگ سفته و برات به مبلغی حدود چهار میلیارد تومان در تهران واخواست شده است. این در حالی است که شاخص تعداد و مبلغ سفته و برات برگشت خورده به ترتیب 29.7 و 11.6 بوده که در هر دو حالت کاهش وجود دارد.

    اما سال جدید در بازار ارز و سکه صعودی شروع شد، به‌طوری که در فروردین‌ماه متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران در طرح قدیم یک میلیون و 22 هزار تومان بود که حدود دو درصد نسبت به اسفندماه و هفت درصد نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته افزایش دارد. در عین حال که سکه طلا طرح جدید نیز با حدود یک میلیون و 24 هزار تومان فروش 1.9 درصد بیشتر از ماه قبل و 6.9 درصد بالاتر از فروردین‌ماه سال گذشته فروش رفته است.

    در بازار ارز نیز دلار و یورو هر دو افزایشی بود به گونه‌ای که هر یک دلار آمریکا با حدود 3493 تومان سه درصد گران‌تر از فروردین‌ماه سال گذشته معامله شده است. یورو نیز با متوسط قیمت 3957 تومان رشد 9.1 درصدی را تجربه کرد.

    بنابراین گزارش، در فروردین‌ماه شاخص بهای تولید‌کننده نیز در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 3.5 درصد افزایش، شاخص بهای کالاهای صادراتی 13.3 درصد کاهش و شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی (تورم) 7.6 درصد افزایش داشته است.

    همچنین شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در شروع سال جاری 1.1 درصد نسبت به اسفندماه و 9.9 درصد نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته رشد داشت. براین اساس تورم نقطه به نقطه دستمزد بنا 7.5 درصد و برای دستمزد کارگر ساده ساختمانی 5.5 درصد رشد یافته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.ر

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو