عصر بازار

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران تشریح کرد

شروط برقراری کامل روابط بانکی ایران و اروپا

عصر اعتبار- یکی از چالش‌های پس از اجرایی شدن برجام، موضوع برقراری ارتباط بین بانک‌های داخلی با بانک‌های اروپایی بوده است که هنوز به طور کامل اتفاق نیفتاده است و به اعتقاد رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران برای حل این مشکل بانک‌ها، موسسات و شرکت‌های داخلی باید خودشان را به استانداردهای لازم برای معامله با طرف‌های خارجی برسانند و با موسسات بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول ارتباط برقرار کنند.

شروط برقراری کامل روابط بانکی ایران و اروپا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، فریال مستوفی گفت: اکثر شرکت‌های غربی و شرکت های بین المللی به دلیل رکود اقتصادی که در دنیا وجود دارد به انجام فعالیت در ایران علاقه دارند، چرا که ایران برایشان جایی بکر برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری است.

    وی افزود: ایران دارای منابع فراوانی از جمله نفت، گاز، مواد معدنی و ... است. از طرف دیگر هم ایران با 80 نفر جمعیت و دسترسی به بازار 400 میلیون نفری در کشور های اطراف می تواند یک هاب بسیار موثر برای عرضه کردن در منطقه باشد.

    مستوفی به بیان برخی مشکلات و چالش هایی برای همکاری شرکت ها و بانک های خارجی با ایران پرداخت و عنوان کرد: پس از برجام شرکت های تجاری خارجی مختلف به منظور بررسی و ارزیابی موقعیت ایران از جنبه تجارت و سرمایه گذاری به ایران آمدند اما هنوز تصمیم نگرفته اند که با ایران کار کنند و نسبت به همکاری با ایران دچار تردید هستند.

    رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران افزود: این تردید آن ها دلایل مختلفی دارد. شفاف نبودن امنیت سرمایه گذاری و مسئله فساد ادارای در ایران از مسائل مهمی است که در مسیر سرمایه گذاری در ایران مشکل ایجاد می کند.

    وی ادامه داد: همچنین باید بپذیریم که بانک ها و موسسات ما هنوز آن گونه ای که باید به استانداردهای لازم بین المللی برای معامله کردن با طرف های مقابل نرسیده اند؛ بنابراین نیاز داریم که سطح وضعیت بانک ها و شرکت هایمان را به استاندارهای بین الملی برسانیم.

    مستوفی اضافه کرد: موضوع مهم دیگر این است که بانک های ما کفایت سرمایه ندارند و از ساز و کارهای لازم برای مبارزه با پول شویی نیز برخوردار نیستند.

    رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در این زمینه وجود دارد، وضعیت نامشخصی است دولت آمریکا در مورد روابط بانک های غیر آمریکایی با ایران ایجاد کرده است. وزیر امور خارجه آمریکا صحبت هایی مبنی بر اینکه بانک های دنیا می توانند با ایران کار کنند داشته است اما این صحبت ها ضمانت اجرایی ندارد، چرا که وی، وزیر امور خارجه است و نه وزیر خزانه داری.

    وی افزود: بنابراین باید از طرف ایران و دیگر کشور ها به وزارت خزانه داری آمریکا فشار وارد شود تا مسئله همکاری بانک های بزرگ دنیا با بانک های ایران مشخص شود و به گونه ای نباشد که هر بانکی که بخواهد با ایران کار کند مجبور باشد که با دولت آمریکا فعالیت خود را هماهنگ کنند.

    مستوفی درباره اینکه چه اقداماتی باید برای رفع این موانع از سوی دولت ایران و فعالان اقتصادی برداشته شود، گفت: بانک های اروپایی به دلیل اینکه در سال های اخیر به دلیل همکاری با ایران جرائم سنگینی شده اند از این اتفاق وحشت دارند که بار دیگر برای کار با ایران جریمه شوند. ما نیاز داریم با موسسات و تشکیلاتی مثل صندوق بین المللی پول ارتباط برقرار کنیم تا به توانمند سازی در زمینه های مبارزه با پولشویی و ارتقای سطح استانداردهای بین المللی داخلی کمک شود.

    رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: چنین اقداماتی در اختیار خودمان است و می توانیم آن ها را به تدریج انجام دهیم و به این وسیله اعتماد بانک های بزرگ اروپایی را بدست بیاوریم.

    وی افزود: تا زمانی مسائل مربوط به سرمایه بانک های ما حل نشود نمی توان انتظار داشت که بانک های بزرگ بین المللی با بانک هایی که در مرز ورشکستگی قرار دارند کار کنند.

    مستوفی همچنین تسهیل محیط کسب و کار، آزاد سازی اقتصادی، حذف قوانین و مقرارت دولتی، تغییرات اساسی در زمینه مالکیت های دولتی، پیاده سازی خصوصی سازی و پیوستن به سازمان های بین المللی مانند سازمان تجارت جهانی(WTO ) را از جمله دیگر ضرورت های مهم برای همکاری بانک ها و شرکت های خارجی با بانک های خارجی عنوان کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو