عصر بازار

حضور ۲۵۰ شرکت فنلاندی پای میز مذاکره با فعالان اقتصادی ایران

عصر اعتبار- دیدارها و جلسات رودرروی هیات اقتصادی ایران در فنلاند، با حضور ۲۵۰ شرکت فنلاندی امروز(سه شنبه) در محل کنفرانس مارینا در هلسینکی(Marina Congress) برگزار شد.

حضور ۲۵۰ شرکت فنلاندی پای میز مذاکره با فعالان اقتصادی ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در این دیدارها، فعالان اقتصادی ایران و فنلاند درباره گسترش همکاری ها در زمینه های صنعت، معدن، انرژی، گردشگری، امور بانکی و سرمایه گذاری، کشاورزی و غذا، آی.سی.تی(ICT-فناوری ارتباطات و اطلاعات) و سلامت مذاکره کردند.
    در این دیدارها، 60 میز برای مذاکرات در نظر گرفته شد که هر کدام از اعضای هیات اقتصادی ایران در یک میز مستقر شده و فعالان اقتصادی فنلاند با توجه به برنامه ارائه شده، با همتایان خود گفت وگو کردند.
    هیاتی سیاسی - اقتصادی کشورمان یکشنبه هفته جاری سفر دوره ای خود به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی را آغاز کرد و در نخستین ایستگاه، به ورشو پایتخت لهستان رفت و شب گذشته نیز وارد هلسینکی شد.
    فنلاند، کشوری با 338 هزار کیلومتر مربع مساحت و پنج میلیون نفر جمعیت، از کشورهای شمال اروپاست که از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد و از جنوب با استونی همسایه است.
    فنلاند را کشور دریاچه و جنگل می دانند زیرا 10 درصد خاک آن را دریاچه پوشانده و 19 درصد آن را جنگل. این کشور سرزمینی کم ارتفاع است که به علت دریاچه های فراوان، کشور هزار دریاچه نیز نامیده می شود. فنلاند کشوری با آب و هوایی بسیار سرد است؛ تابستان آن درخشنده و زمستانش بسیار تاریک است. این کشور، تابستانی گرم و کوتاه و زمستانی سرد و بسیار طولانی دارد. شمال فنلاند در «لاپلند» به مدت دو ماه تمام در زمستان، خورشید طلوع نمی کند و مردم در تابستان نیز دو ماه غروب آن را نمی بینند.
    اقتصاد فنلاند وابستگی فراوانی به صادرات دارد و بحران اقتصادی سایر کشورهای اروپایی تاثیر زیادی روی صادرات این کشور گذاشته است. فنلاند تنها کشور منطقه یورو است که بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبارسنجی، از وضع باثبات برخوردار است و بدهی های دولت آن تقریبا نصف بدهی های حوزه یورو است.
    این کشور از نظر شاخص فساد اقتصادی، به همراه کشورهایی همچون دانمارک و نیوزیلند، سال های زیادی به عنوان کشوری نمونه معرفی شدند که کمترین فساد اقتصادی را داشته است. نرخ بیکاری در این کشور در سال 2015 میلادی 9.4 درصد بوده و نرخ تورم آن در همین سال به منفی دو دهم درصد رسیده است.
    در سال 2015، تولید ناخالص داخلی فنلاند 224.7 میلیارد دلار بوده است که شامل 2.5 درصد در بخش کشاورزی، 26.9 درصد در بخش صنعت و 70.2 درصد در بخش خدمات می شود؛ صادرات این کشور در سال 2015 برابر 66.9 میلیارد دلار بوده که شامل ماشین آلات، تجهیزات الکترونیکی اپتیکال، تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، آهن آلات، چوب، کاغذ و خمیر کاغذ است و به کشورهای آلمان، سوئد، روسیه، آمریکا، هلند، انگلیس و چین صادر شده است.
    واردات این کشور نیز 58.05 میلیارد دلار شامل مواد غذایی، نفت و فرآورده های آن، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، آهن و فولاد، ماشین آلات، کامپیوتر، تولیدات صنعتی الکترونیک، منسوجات، الیاف پارچه و پشم و غلات بوده و از کشورهای سوئد، آلمان، روسیه، هلند و دانمارک وارد شده است.
    محصولات عمده کشاورزی کشور فنلاند گندم، جو، سیب زمینی، چغندر قند، ماهی و لبنیات است و اقلام اصلی معدنی آن نیز چوب، آهن، مس، سرب، روی، کرومیت، نیکل، طلا، نقره و سنگ آهک است.
    میزان صادرات ایران به کشور فنلاند در سال 2014 میلیادی 298 هزار دلار و واردات از این کشور 24 میلیون و 596 هزار دلار بوده است؛ صادرات عمده ایران شامل فرش و سایر کفپوش های نسجی، میوه های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، خربزه، مبل، شیشه و ظروف شیشه ای بوده و واردات اصلی ماشین آلات، راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار، تجهیزات الکترونیکی، محصولات دارویی، کاغذ و مقوا، خمیر کاغذ و چوب بوده است.
    هیات اقتصادی ایران در هلسینکی، علاوه بر حضور در جلسات دوجانبه، در نشست مشترک اقتصادی نیز شرکت می کنند. تاکنون 200 شرکت فنلاندی برای شرکت در این نشست ثبت نام کرده اند که این امر، توجه فعالان اقتصادی فنلاند به آینده روابط اقتصادی دو کشور را نشان می دهد.
    براساس برنامه اعلام شده، در این نشست، رئیسان اتاق های بازرگانی ایران و فنلاند و همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و همتای فنلاندی سخنرانی خواهند کرد و فرصت های جدید تجاری برای همکاری دو کشور تشریح خواهد شد.
    در این نشست قرار است اقتصاد ایران و فرصت های دوران جدید نیز برای فعالان اقتصادی فنلاند معرفی شود. روابط بانکی با ایران در پساتحریم نیز از جمله موضوع هایی است که در این نشست اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
    امشب، هیات سیاسی - اقتصادی ایران هلسینکی را ترک می کند تا در ایستگاه سوم سفر، عازم استکهلم پایتخت کشور سوئد شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو