عصر بازار

معاون اول رییس جمهور:

روند حرکت اقتصاد کشور مثبت و رو به رشد است

عصر اعتبار- معاون اول رییس جمهور با اشاره به ابلاغ برنامه ها و تکالیف دستگاه های اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: اولویت هایی برای دستگاه های اجرایی در سال ۹۵ تعیین شده و یکی از بخش هایی که انتظار می رود در سال ۹۵ بتواند در اقتصاد مقاومتی بدرخشد بخش کشاورزی است.

روند حرکت اقتصاد کشور مثبت و رو به رشد است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر دیروز(سه شنبه) در مراسم رونمایی و معرفی دستاوردهای جدید تحقیقاتی (ارقام جدید زراعی و باغی) که در شهرستان ماهدشت استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی باید از آثار مثبتی در بخش کشاورزی برای سال 95 برخوردار باشد.

    وی افزود: یکی از مهمترین اتفاقات که باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش های مختلف رخ دهد دانش بنیان کردن برنامه ها است و این موضوع متکی به محققین، صاحب نظران و نیروهای دانشگاهی کشور است.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به رونمایی از ارقام جدید زراعی و باغی، این کارها را ارزشمند و سودمند توصیف کرد و افزود: بخش زیادی از این دستاوردها و موفقیت ها مرهون تلاش متخصصین، محققین و اندیشمندانی است که در موسسات تحقیقاتی و پژوهشی مشغول فعالیت هستند تا بتوانند بذر خوب در اختیار کشاورزان قرار دهند.

    جهانگیری در ادامه به وضعیت اقتصادی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه روند حرکت اقتصاد کشور روندی بسیار مثبت، رو به رشد و با آینده ای مطمئن است و اگر برخی افراد وضعیت اقتصادی کشور را مورد نقد قرار می دهند، امری طبیعی است زیرا زندگی همه آحاد جامعه و خانوارها متاثر از برنامه ها و فعالیت های اقتصادی است و انتقادات سازنده می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

    وی ادامه داد: دولت از انتقادات صاحبنظران و نقدهای سازنده استقبال می کند و این انتقادات را در اصلاح برنامه های خود بکار خواهد گرفت.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در سالهای گذشته با چالش بزرگی به نام رکود تورمی و در کنار آن تحریم های ظالمانه روبرو بود،‌ گفت: شاخص های کلان اقتصاد کشور در روند حرکت اقتصاد بسیار تعیین کننده است و یقیناً نسخه اقتصاد مقاومتی که در اختیار مدیران کشور قرار گرفته است می تواند ثبات و آرامش را به اقتصاد کشور بازگرداند.

    جهانگیری با اشاره به شرایط اقتصادی در سالهای گذشته که شاخص های کلان آن برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی نبود، تصریح کرد: متاسفانه در سالهای گذشته تغییرات نرخ ارز و شاخص های اقتصادی بصورت لحظه ای انجام می شد اما خوشبختانه امروز تقریباً همه فعالان اقتصادی معتقد هستند که می توانند وضعیت نرخ ارز و سایر شاخص های اقتصادی را تا حد زیادی پیش بینی کنند.

    وی با تاکید براینکه برای فعالان اقتصادی و تولید کنندگان کشور، قابل پیش بینی بودن تورم یک نیاز ضروری است، گفت: یکی از مهمترین رسالت های دولت ها در بخش اقتصادی این است که شاخص های کلان اقتصادی برای فعالان این عرصه قابل پیش بینی باشد تا بتوانند برای تولید و سرمایه گذاری برنامه ریزی کنند.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در ثبات بخشی به اقتصاد کشور گفت: آنچه بر عهده دولت بوده به خوبی انجام شده است و بسیاری از شاخص های کلان اقتصاد قابل پیش بینی و ثبات خوبی در اقتصاد کشور برقرار است. از حالا به بعد رسالت بصورت هم زمان بر دوش دولت و مردم است تا میزان تولید، سرمایه گذاری، اشتغال و صادرات در کشور بیشتر شود و در این زمینه نقش دولت و فعالان اقتصادی بسیار پراهمیت است.

    جهانگیری با اشاره به تعیین مهمترین اولویت کشور از سوی رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری مهمترین اولویت کشور اقتصاد است و همه دستگاه ها چه در سطح ملی، چه در سطح استانی و چه در سطح شهرستان ها باید این اولویت را بصورت جدی دنبال کنند.

    وی به حرکت درآوردن تولید داخلی کشور را از برنامه های مهم دولت در سال جاری برشمرد و با یادآوری اینکه دولت مجموعه اهداف کمی و برنامه هایی را برای این منظور تدوین کرده است، گفت: در گام نخست باید واحدهای تولیدی که به دلایل متعدد در سالهای گذشته راکد مانده اند و یا فعالیت آنها متوقف شده، دوباره کار خود را آغاز کنند و دولت مصمم است واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که دارای مشکل هستند و قادر به احیا و تولید مجدد می باشند را به حرکت درآورد.

    معاون اول رییس جمهور افزود: برای این کار نظام بانکی دستورالعمل جامعی تدوین و از طریق بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ کرده است. نظام بانکی مکلف است و وظیفه دارد که در چارچوب ابلاغیه بانک مرکزی برای راه اندازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال کمک کند.

    جهانگیری حمایت از توسعه صادرات را یکی دیگر از برنامه های دولت در جهت حمایت از تولید دانست و گفت: با توجه به اینکه حجم سرمایه گذاری و تولید در برخی بخش ها بیشتر از نیاز کشور است، باید برای این بخش ها بازارهای صادراتی پیدا کنیم که دولت در این زمینه سرمایه گذاری کرده و قرار است برای سال 95 به میزان 10 میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات را افزایش دهیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تقسیم کار مناسبی انجام داده اند.

    وی با اشاره به ابلاغ بسته حمایت از توسعه صادرات، گفت: در این بسته حمایتی مجموعه مشوق های صادراتی بصورت شفاف اعلام شده که البته برخی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به برخی از بندهای این بسته انتقاد کرده اند که مقرر شده این نقدهای سازنده بررسی و در صورت لزوم اصلاحاتی انجام شود.

    معاون اول رییس جمهور یکی از مشکلات کشور و آسیب های وارده به بخش تولید داخلی را قاچاق کالا عنوان کرد و با اشاره به برگزاری جلساتی در این زمینه و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با قاچاق کالا، گفت: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری قاچاق سازمان یافته در کشور است که در این زمینه از نیروهای امنیتی، نظامی و دستگاه های مسئول خواسته ایم قاچاق سازمان یافته را کشف و با آن برخورد کنند.

    جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی در توفیق برنامه های این بخش بسیار مهم و تعیین کننده است، گفت: در دولت یازدهم دستاوردهای بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش های اقتصادی بالاتر بوده است.

    وی با یادآوری کاهش نگران کننده ذخایر گندم در یکی از استان ها در سالهای گذشته، گفت: با برنامه ریزی دولت تدبیر و امید امروز یکی از دغدغه ها افزایش ذخایر گندم در کشور است و با وجود آنکه در این دولت به سمت حل مسائل با دنیا رفته ایم، اما به دلیل آنکه می دانستیم با کشورهای زورگو طرف هستیم، همواره به دنبال افزایش ذخایر کالاهای اساسی در کشور بودیم تا در صورت تحریم و فشارهای اقتصادی، مردم با مشکل مواجه نشوند.

    معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه وزارت جهاد کشاورزی باید در بخش دانه های روغنی و سایر محصولات کشاورزی نیز گام های بلندتری بردارد، گفت: البته این وزارت خانه باید خطوط قرمز ترسیم شده نظیر بهره وری از آب و خاک کشور را رعایت کند چرا که موضوع بهره وری از آب و خاک یکی از بندها و تاکیدات اقتصاد مقاومتی است.

    جهانگیری گفت: متاسفانه برخی افراد همواره تلاش می کنند تا مردم را نسبت به نظام و آینده کشور بدبین کنند که در این شرایط باید کارهای مثبت انجام شده را به مردم اطلاع رسانی کنیم و باعث دلگرمی و امید مردم شویم.

    وی افزود: در سال جاری باید طوری عمل کنیم که بتوانیم به رشد بالای 5 درصد دست یابیم و سرمایه گذاری قابل توجهی در کشور داشته باشیم.

    در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از دستاوردهای جدید تحقیقاتی و ارقام جدید زراعی و باغی رونمایی شد و معاون اول رییس جمهور ضمن بازدید از برخی ارقام جدید زراعی و باغی، با توضیحات وزیر جهاد کشاورزی در جریان این دستاوردها قرار گرفت.

    در این مراسم وزیر جهاد کشاورزی نیز با تاکید براینکه مسائل مربوط به بذر نقش مهم و موثری در افزایش تولیدات کشاورزی دارد گفت: رویکرد دولت این است که از ظرفیت های کشور، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان حداکثر استفاده را انجام دهد و در عین حال تعاملات مناسبی جهت استفاده از دانش جهانی با سایر کشورها داشته باشد.

    در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از 17 محقق برجسته در بخش تولیدات ارقام جدید زراعی و باغی قدردانی شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو