عصر بازار

یک مسئول:

شفاف سازی، مهمترین ویژگی اصلاح قانون مالیات های مستقیم است

عصر اعتبار- دبیر سی و هفتمین همایش سراسری حسابداران خبره ایران گفت: شفاف سازی اطلاعات، مهمترین ویژگی قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم است؛ هرچند دست کم دو تا سه سال برای رفع چالش های دستیابی به اهداف این قانون پیش بینی می شود.

شفاف سازی، مهمترین ویژگی اصلاح قانون مالیات های مستقیم است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «سعید جمشیدی فرد» شامگاه دیروز(سه شنبه) در حاشیه سی و هفتمین همایش سراسری حسابداران خبره ایران در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: قانون «اصلاح قانون مالیات های مستقیم» در سی و یکم تیرماه 1394 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و مطابق بندهای ذیل ماده واحده آن، اصلاحات گسترده ای بر قانون مالیات های مستقیم مصوب سوم اسفندماه 1366 و اصلاحات بعدی آن اعمال شد.
    به گفته وی، این اصلاحات هم از لحاظ شکل و هم از نظر محتوا تغییرات گسترده ای را در ضوابط مالیاتی کشور در پی خواهد داشت.
    جمشیدی فرد افزود: وضع منابع مالیاتی جدید، اعطای معافیت های مالیاتی جدید، حذف برخی معافیت های پیشین، جایگزینی نرخ صفر مالیاتی به جای معافیت، نظارت بیشتر در اعطای معافیت ها، به روز رسانی و یکسان سازی بیشتر نرخ های مالیاتی، حذف منبع مالیات تکلیفی موضوع ماده 104، به روز رسانی بیشتر ماخذها و مبانی تعیین مالیات، تغییر در تکالیف مودیان مالیاتی و در مواردی وضع تکالیف جدید برای آنان، از تغییرهای قانون مالیات های مستقیم است.
    وی ادامه داد: همچنین اصلاح جرایم پیشین و جرایم تازه مالیاتی، امکان دسترسی بیشتر به اطلاعات مالیاتی مودیان و تقویت پایگاه های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی، تغییرات گسترده در شیوه رسیدگی های مالیاتی، حذف گزارش حسابرسی مالیاتی به شیوه مرسوم آن، تغییر و حذف برخی مراجع مالیاتی و تعریف و ایجاد مراجع مالیاتی جدید با وظایف مشخص، دیگر تغییرات صورت گرفته در این قانون به شمار می رود که از آغاز سال 1395 لازم الاجرا شده است.
    دبیر سی و هفتمین همایش سراسری حسابداران خبره ایران اضافه کرد: شفاف سازی اطلاعات و طرح تحول مالیاتی را می توان کلیدی ترین بحث این قانون برشمرد و باید به تهیه و تدوین بانک های اطلاعاتی به ترتیبی که تبعیض های موجود را برطرف و بر همه مودیان مالیاتی نظارت داشته باشد، همت گماشت.
    وی یادآوری کرد: طرح تحول مالیاتی از برنامه سوم توسعه تاکنون اجرا نشده است و امروز نگرانیم نکاتی در قانون جدید لازم الاجرا شده اما برخی مشوق ها و اعتمادسازی ها به تعویق افتاده است.
    جمشیدی فرد ابراز امیدواری کرد تهیه این بانک اطلاعاتی که به شفاف سازی اطلاعات و بهبود فضای کسب و کار کمک می کند، هر چه زودتر اجرا شود اما با این حال دست کم دو تا سه سال برای رفع چالش های دستیابی به اهداف این قانون پیش بینی می شود.
    به گزارش ایرنا، در این همایش با توجه به اجرای اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم که در سی و یکم تیرماه 1394 به تصویب رسید و از آغاز امسال اجرا می شود، به موضوع ها و مباحث مرتبط با اجرای این قانون از مباحث مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی ها، حسابرسی مالیاتی، رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک، مالیات املاک و مستغلات و معافیت های مالیاتی پرداخته شد.
    مالیات اشخاص خارجی، طرح جامع مالیاتی، جرم مالیاتی و مباحث مالیاتی اجرای استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در ایران از دیگر محورهای بحث در این همایش بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی