عصر بازار

رئیس اتاق ایران:

سوئد بدون رفع موانع بانکی، جایگاه خود در اقتصاد خاورمیانه را از دست می دهد

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با نامطلوب دانستن روابط کارگزاری میان بانک های ایران و سوئد، خطاب به فعالان اقتصادی و وزیر امور اتحادیه اروپا و تجارت سوئد گفت: اگر برای این مساله چاره ای اندیشیده نشود، جایگاه سوئد در آینده تجاری و اقتصادی منطقه ما تضعیف خواهد شد.

سوئد بدون رفع موانع بانکی، جایگاه خود در اقتصاد خاورمیانه را از دست می دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محسن جلال پور امروز(چهارشنبه) در نشست تجاری ایران و سوئد با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور اتحادیه اروپا و تجارت سوئد در هتل شرایتون استکهلم، بر احیای روابط بانکی بین دو کشور تاکید کرد.
    وی افزود: امروز برخی شرکای اروپایی ایران مانند اتریشی ها و ایتالیایی ها با پیشگامی در فعال سازی خدمات بانکی، اجازه داده اند علاقه و سابقه بنگاه های دو طرف، به کار و تجارت واقعی تبدیل شود.
    وی ادامه داد: متاسفانه این امر در مورد سوئد صادق نیست؛ احیای روابط جدی کارگزاری بین بانک های ما روند مطلوبی ندارد و این سبب شده سوئد فرصت های کار در ایران و منطقه را کمتر پیدا کند.
    جلال پور با تاکید بر اینکه 200 تا 300 میلیون دلار مبادله سالیانه میان دو کشور، در شان ایران و سوئد و سابقه دوستی طولانی این دو کشور نیست، گفت: «گونار میردال» اقتصاددان معروف سوئدی که جایزه نوبل در رشته اقتصاد را دریافت کرده، معقد است «برای توسعه، باید باورها را جابه جا کنیم»؛ اکنون ما در آستانه یک تحول بزرگ قرار داریم ودر پساتحریم، دوستان قدیمی ایران و سوئد باید برای افزایش همکاری های دوجانبه تلاش کنند.

    ** تحقق تحول جدی در زمینه اقتصادی، با همگرایی میان دولت و مجلس در دوران پساتحریم
    رئیس اتاق ایران همچنین به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران اشاره کرد و گفت: امروز پس از گذراندن دوران تحریم، انتخابات خوبی را پشت سر گذاشته ایم و امیدواریم در همگرایی میان دولت و مجلس در دوران پساتحریم، شاهد تحول جدی در اقتصاد کشورمان باشیم.
    وی ادامه داد: ما در ایران مشغول بهبود فضای کسب و کار هستیم و امیدوارم در فضای بوجود آمده، بتوانیم ارتباط بسیار بیشتری با بانک ها و فعالان اقتصادی سوئد برقرار کنیم.
    جلال پور افزود: تاکنون در اقلام عمده از جمله مواد غذایی، محصولات مهندسی، ماشین آلات صنعتی، وسایل نقلیه باری و سواری، مواد شیمیایی، تجهیزات مخابراتی و مواد لوله پلاستیک، ارتباطات اقتصادی خوبی با سوئد داشته ایم و اکنون نیز با ادامه این ارتباطات و با حضور شرکت های سوئدی در صنایع مخابرات، تکنولوژی اطلاعات، نیروگاه برق، معادن و صنایع فرآوری معدن، تجهیزات پزشکی، داروسازی، کشتی سازی، ماشین آلات معدنی و راهسازی در ایران، موقعیت بسیار ویژه ای برای همکاری مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کرده است.
    وی اضافه کرد: زمینه های گسترده ای همچون محیط زیست، آب، پساب، بهره وری و بهینه سازی مصرف آب و انرژی، سکوهای شناور و اسکله های نفتی، کاغذ، صنایع آتش نشانی، بازیافت زباله، تجهیزو توسعه شبکه موبایل، صنایع فولاد و بسیاری از زمینه های زیرساختی دیگر برای همکاری وجود دارد و ایرانیان و فعالان اقتصادی، از همکاری مشترک در این زمینه ها استقبال می کنند.
    جلال پور گفت: همه این ظرفیت ها، نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه وسیعی در خاورمیانه شامل 15 کشور همسایه ایران نیز فراهم است.

    ** تاکید بر جایگزین شدن مسابقه ساختن و رشد اقتصادی در خاورمیانه
    رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با همه این ظرفیت ها در کشور و منطقه ما، تمایل هایی برای حرکت به جلو از طریق استفاده از زور، رونق گرفته است؛ در این شرایط، جامعه کسب و کار ایرانی معتقد است این مسابقه راه به جایی نمی برد و باید مسابقه را به صحنه کسب و کار آورد.
    وی ادامه داد: مسابقه جنگ و درگیری که انسان ها را در ابعادی بی سابقه آزرده است، باید به مسابقه ای برای ساختن و رشد اقتصادی تبدیل شود.
    وی همچنین به حمایت سوئد از فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: جمله معروف رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان سوئد در سال 2008 میلادی که گفت «ایران حق دارد در صنعت هسته ای به شکل صلح آمیز پیشرفت داشته باشد» سرانجام در سال 2015 برای دیگر کشورهای اروپایی جا افتاد؛ این یکی از موضع گیری های خوب و منطقی کشور سوئد در دهه های گذشته در ارتباط با ایران بوده است.
    رئیس اتاق ایران ادامه داد: از نزدیک به 100 سال پیش یعنی سال 1298 هجری شمسی، سفارت رسمی ایران در استکلهم در سطح سفیر شکل گرفت و تاکنون دو کشور روابط مناسبی داشته اند.
    جلال پور افزود: از نظر اقتصادی نیز سوئدی ها در ایران حضور درازمدتی دارند؛ حضور شرکت سوئدی- دانمارکی در قرارداد راه آهن سراسری ایران و حضور در ساخت بندر خرمشهر را می توان از جمله آنها برشمرد؛ در اوایل سال 1300 شمسی یعنی حدود 90 سال پیش، سوئدی ها در اهواز پل مستحکمی را ساخته اند که پل سفید نام دارد؛ اینها نشان می دهد که روابط اقتصادی ایران و سوئد نیز روابط محکم و طولانی مدتی است.
    وی گفت: در این سالها، همچنین شرکت های زیادی از کشور سوئد در بازار ایران فعالیت کرده و اکنون نیز برآورد می شود بیش از 100 شرکت سوئدی در ایران در حال فعالیت هستند.
    وی افزود: شرکت های سوئدی در سال هایی که اقتصاد ایران در تحریم بود در ایران ماندند و به کار خود ادامه دادند؛ نتیجه حضور این شرکت ها در ایران استفاده از تولیدهات آنها در کشورمان است.
    جلال پور گفت: از طرف دیگر، اکنون نزدیک به 120 هزار ایرانی در سوئد زندگی می کنند که بیشتر آنها تحصیل کرده و افرادی بسیار موفق هستند؛ علاوه بر این، شرکت های ایرانی نیز صادرات خوبی به سوئد دارند از جمله محصولات فرش، پسته، خاویار، خشکبار در کنار نفت.
    به گزارش ایرنا، فضای کسب و کار، ظرفیت های بازار در دو کشور و همچنین وضعیت ایران در پساتحریم، از دیگر مباحثی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
    هیات سیاسی-اقتصادی کشورمان یکشنبه این هفته سفر دوره ای خود به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی را آغاز کرد و در نخستین ایستگاه، به ورشو پایتخت لهستان و سپس به هلسینکی پایتخت فنلاند رفت و پس از دیدار و گفت وگوهای سیاسی و اقتصادی، دیشب(سه شنبه) وارد استکهلم پایتخت سوئد شد.
    اعضای هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دو کشور لهستان و فنلاند با همتایان خود ملاقات رو در رو (B2B) داشتند و همچنین در همایش های اقتصادی ایران با لهستان و فنلاند شرکت کردند که به گفته محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، فعالان اقتصادی کشورمان در دو کشور لهستان و فنلاند یک میلیارد و 200 میلیون دلار سند همکاری دوجانبه به امضا کردند؛ برخی از این اسناد در قالب تفاهم نامه و برخی در قالب قرارداد است.
    بر اساس این گزارش، دیدار و گفت وگوهای دوجانبه از دیگر برنامه های هیات اقتصادی ایران در سوئد است. فعالان اقتصادی ایران در سوئد تلاش می کنند ضمن معرفی شرکت های خود، شرکا و همتایانشان در کشور سوئد را بهتر بشناسند و زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه را شناسایی کنند.
    سوئد از کشورهای شبه‌جزیره اسکاندیناوی است که در شمال قاره اروپا واقع شده و از غرب با نروژ، از شمال شرق با فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرق با دریای بالتیک و از جنوب غرب با دانمارک همسایه ‌است.
    سوئد کشوری با مساحت 450 هزار کیلومتر مربع و 9 میلیون نفر جمعیت، از کشورهایی است که فقر به ندرت در آن به چشم می خورد و معمولا همیشه بالاترین شاخص رشد انسانی را داشته است که این شاخص، مردم کشورهای مختلف را از لحاظ امید به زندگی، دانش و استانداردها زندگی رتبه بندی می کند.
    مردم سوئد یکی از بالاترین میزان مالیات در جهان را برای حفظ رفاه اجتماعی خود می پردازند؛ سوئد با داشتن یکی از توسعه‌یافته‌ترین اقتصادهای جهان، به عنوان کشوری باثبات، هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم از نظر سیاسی شناخته می‌شود. نرخ بیکاری سوئد در سال 2015 میلادی 7.4 درصد بوده و نرخ تورم آن در همین سال به صفر درصد رسیده است.
    در سال 2015 تولید ناخالص داخلی سوئد 467.4 میلیارد دلار با نرخ رشد 2.8 درصد بوده که 1.8 درصد در بخش کشاورزی، 33.5 درصد در بخش صنعت و 64.7 درصد در بخش خدمات را شامل می‌شود.
    صادرات این کشور در همین سال برابر 151.1 میلیارد دلار بوده که شامل ماشین‌آلات، وسایل نقلیه موتوری، محصولات کاغذی، کاغذ و خمیر چوب، آهن و فولاد و مواد شیمیایی است و به کشورهای نروژ، آلمان، انگلستان، فنلاند، دانمارک، آمریکا، هلند، بلژیک و فرانسه صادر شده است.
    واردات این کشور نیز 133.2 میلیارد دلار از کشورهای آلمان، هلند، نروژ، دانمارک، انگلستان، چین، روسیه، فنلاند و فرانسه شامل ماشین آلات، نفت و فرآورده های نفتی، مواد شیمیایی، وسایل نقلیه موتوری، آهن و فولاد، مواد غذایی و لباس بوده است. منابع معدنی سوئد شامل مس، طلا، انرژی آبی، سنگ آهن، سرب، نقره، الوار، اورانیم و روی است.
    میزان صادرات ایران به سوئد در سال 2014 میلادی 14 میلیون 666 هزار دلار و واردات از این کشور 330 میلیون و 150هزار دلار بوده است. صادرات عمده ایران شامل فرش و سایر کفپوش های نسجی، میوه های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، خربزه، قهوه و چای و واردات اصلی تجهیزات الکترونیکی، ماشین آلات، راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار، محصولات دارویی، خمیر چوب، مواد سلولزی الیافی، کاغذ، مقوا و ... بوده است.
    سوئد به ایران بعنوان یکی از بهترین بازارهای فروش تولیدات و خدمات نفی و مهندسی در خاورمیانه می نگرد؛ در سال 2005، جمهوری اسلامی ایران از فهرست 30 کشور مهم صادرکننده کالا به سوئد خارج شده است؛ این جایگاه در سال 2003 و 2004 به ترتیب در ردیف های 21 . 28 بوده است.
    در دو سه سال گذشته نه تنها اخلاف تراز تجاری میان ایران و سوئد به بیشترین حد خود رسیده است، بلکه مبادلات تجاری دو کشور نیز از بیش از 10 میلیارد کرون به یک چهارم یعنی نزدیک به 2.5 میلیارد کرون رسیده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو