عصر بازار

رئیس اتاق بازرگانی ایران تشریح کرد

تحرک دستگاه دیپلماسی برای تبدیل شدن به سفیران اقتصادی

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دستگاه دیپلماسی ما در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمینه مسایل سیاسی بسیار خوب عمل کرده اما در مسایل اقتصادی کارنامه قابل قبولی نداشته است،اکنون تحرکی برای تبدیل شدن به سفیران اقتصادی در دستگاه دیپلماسی آغاز شده است.

تحرک دستگاه دیپلماسی برای تبدیل شدن به سفیران اقتصادی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محسن جلال پور روز پنجشنبه در زمان ترک استکهلم سوئد به عنوان سومین ایستگاه هیات سیاسی – اقتصادی ایران، در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا، افزود: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، بیش از 70 درصد کار سفرا مربوط به مسایل اقتصادی است.
    وی ادامه داد:در بعضی از کشورها از جمله استرالیا، وزارتخانه های امور خارجه و تجارت یکی شده اند و یک وزارتخانه دارند و به طور عام سفارتخانه ها، سفیر اقتصادی هستند.
    وی ادامه داد: وقتی که بحث هایی نظیر توسعه، ارتباطات بین المللی و جذب سرمایه گذاری را مطرح می کنیم و وصل شدن بنگاه هایمان به بنگاه های خارجی و ارتقای تکنولوژی را مطالبه می کنیم، سفارتخانه های ما باید در این موارد پیگیر و علاقمند باشند.
    رئیس اتاق ایران با اشاره به سفر هیات 60 نفره اقتصادی ایران در معیت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی، گفت: این سفر، فتح بابی است که با فعالان اقتصادی و وزارت امور خارجه بنا گذاشته ایم؛ البته باب را توانسته ایم در کل دولت بنا بگذاریم.امروز رئیس جمهوری در هر سفر، تیم اقتصادی را همراه خود می برد.
    وی ادامه داد: علاوه بر این، بسیاری از وزرا نیز در سفر و مذاکرات بین المللی، تیم اقتصادی را همراه خود می کند.دو هفته گذشته با وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در سنگاپور بودیم و پایان خردادماه با وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهیم بود. وزرای اقتصادی به طور تقریب این مطلب را پذیرفته اند که حضور هیات های اقتصادی در کنارشان نتیجه بخش است.
    جلال پور با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه به توسعه فعالیت بخش خصوصی و همچنین بهره برداری اقتصادی از برجام تاکید دارد، گفت: در این سفر، نخستین تکیه وزیر امور خارجه بر محوریت بخش خصوصی بود و اینکه ما آمده ایم بسط فضای اقتصادی را داشته باشیم.ایشان در این چند روز بطور مرتب در مورد چگونگی این ارتباط و چگونگی استفاده از این ظرفیت ها صحبت می کرد.
    وی همراهی بخش خصوصی با وزارت امور خارجه را یک پایه خوب و کاری بسیار اساسی در کشور دانست و گفت: این سفر فرصت خوبی بود که جزئیات مسایل بانکی و آنچه فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند را به اطلاع وزیر امور خارجه برسانیم.

    ** مقصد بعدی، کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی
    رئیس اتاق بازرگانی در مورد سفرهای آتی فعالان اقتصادی در معیت وزیر امور خارجه گفت: در این سفر با وزیر امور خارجه مذاکراتی داشتم و دو مقصد بعدی ما یکی کشور های آفریقایی و یکی هم کشورهای آمریکایی لاتین است. پیشنهاد ظریف این بود که تا پایان تابستان و بعد از ماه مبارک رمضان یک هیات نهایی شود.
    وی با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم که با کدام کشورها ظرفیت های بیشتری برای همکاری داریم گفت: این موضوع با تعدادی از اعضای هیات اقتصادی مطرح شده که بر اساس نظر آنها، علاقه زیادی برای سفر به ونزوئلا و برزیل در آمریکای جنوبی و غنا در آفریقا وجود دارد.
    جلال پور گفت: در این زمینه قرار شد یک کار تحقیقاتی انجام و نتیجه آن تا دو هفته آینده به وزارت امور خارجه اعلام شود و برنامه یک سفر به کشورهای آفریقایی و یک سفر به کشورهای آمریکای لاتین داشته باشیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو