عصر بازار

اختصاص ۷۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به طرح های کشاورزی

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک کشاورزی ایران گفت که ۷۰۰ میلیون دلار از اعتبارات ارزی صندوق توسعه ملی در قانون بودجه سال ۹۵ برای کمک به اجرای طرح های راهبردی بخش کشاورزی اختصاص یافته است .

اختصاص ۷۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به طرح های کشاورزی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مرتضی شهید زاده عصر چهارشنبه در نشستی با تجار مازندرانی صادر کننده کالا در ساری افزود : 500 میلیون دلار از این اعتبار ارزی برای اجرا و توسعه طرح های گلخانه ای ، پرورش ماهی در قفس و مکانیزاسیون در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.
    وی گفت که 200 میلیون دلار بقیه نیز برای کمک به اجرایی شدن طرح های دانش بنیان در اختیار دانش آموختگان دانشگاهی قرار خواهد گرفت.
    شهیدزاده مکانیزاسیون بخش کشاورزی را از برنامه های جدی دولت یازدهم برشمرد و تاکید کرد : اعتبارات این بخش به صورت شناور و به هر میزانی که استان ها بتوانند جذب کنند در اختیار آنها قرار می گیرد.
    ** تصویب اختصاص 80 درصد منابع ریالی صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی
    مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین از تصویب اختصاص 80 درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به حوزه کشاورزی خبر داد.
    وی گفت که این تسهیلات بر اساس سیاست صندوق توسعه ملی و با نرخ سود پیش بینی شده این صندوق در اختیار تسهیلات گیرندگان قرار داده می شود.
    شهیدزاده گفت : بر اساس سیاست وزارت جهادکشاورزی ، این تسهیلات به صورت تلفیقی با منابع داخلی و با نرخ مناسب در اختیار دست اندرکاران بخش کشاورزی قرار خواهد گرفت.
    ** پرداخت تسهیلات به هشت هزار طرح کشاورزی در سال
    مدیرعامل بانک کشاورزی ایران گفت که این بانک به طور میانگین سالانه برای اجرای هشت هزار طرح بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت می کند .
    وی افزود : در یک دهه اخیر بانک کشاورزی به 80 هزار طرح تولیدی کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده است.
    شهیدزاده گفت : در مجموع 95 درصد از منابع بانک کشاورزی برای رونق و توسعه بخش بخش کشاورزی پرداخت می شود.
    وی افزود : بانک کشاورزی با کارکرد حرفه ای در حوزه کشاورزی تمام توان مالی خود را برای توسعه این حوزه در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد.
    ** توسعه بورس کالای کشاورزی
    مدیرعامل بانک کشاورزی ایران توسعه بورس محصولات کشاورزی را از سیاست های جدی دولت یازدهم معرفی کرد و گفت که دولت از سال گذشته این کار را به صورت آزمایشی آغاز کرده و امسال نیز برای کالاهای بیشتری پی می گیرد.
    وی افزود : عرضه محصولات کشاورزی مشمول خرید تصمینی در بازار از راهبردها و مفاد برنامه پنج ساله پنجم بود که تاکنون اجرا نشده بود و دولت یازدهم با پیگیری جدی و آماده کردن بسترهای لازم از سال گذشته آن را اجرا کرد.
    شهید زاده یکی از مزیت های عرضه محصولات کشاورزی در بازار بورس را شفاف سازی قیمت و کوتاه کردن دست واسطه ها دانست و گفت : بزودی تالار بورس محصولات کشاورزی بیشتری را که دارای خرید تضمینی هستند در فهرست عرضه خود قرار خواهد داد.
    قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی سال 1368 با هدف حمایت از تولید محصولات راهبردی کشاورزی مانند گندم ، جو ، برنج ، ذرت و غیره و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی تصویب و اجرا شد.
    این قانون در طول حدود سه دهه اجرا در کشور به اهداف تعیین شده دست نیافت تا این که سرانجام در برنامه پنجم توسعه ساز و کار قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در دستور کار قرار گرفت .
    قانون قیمت تضمینی را دولت یازدهم از سال گذشته با ارائه دو محصول جو و ذرت به صورت آزمایشی در تالار بورس دو استان کشور آغاز کرد و قرار است امسال در تالار بورس تمامی استان های کشور اجرایی شود.
    بر اساس قانون قیمت تضمینی ، کشاورزان محصولات خود در بازار بورس عرضه می کنند و اگر پائین تر از قیمت تضمینی آن را فروختند ، دولت مابه التفاوت قیمت را به آنان پرداخت می کند.
    همچنین در صورتی که معامله محصول با رقمی بالاتر از قیمت تضمینی و بدون هرگونه بار مالی برای دولت در بازار بورس به فروش برسد ، خریدار ظرف سه روز کاری رقم مورد معامله را به کشاورزان پرداخت می کند.
    فراهم شدن امکان استفاده از گواهی سپرده کالایی نزد انبارهای تایید شده به عنوان اوراق بهادار جهت اخذ منابع مالی از سیستم بانکی و نیز تامین مالی از دیگر مزیت های عرضه محصولات کشاورزی در بازار بورس و اجرای قانون قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی