عصر بازار

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

هر کشوری در رفع موانع مبادلات پولی با ایران پیشگام شود جای پای محکمی ایجاد می‌کند

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برای ایران رفع مشکل بانکی در اولویت است، در خصوص سفر اخیر به ۴ کشور اروپای گفت: باید موانع مبادلات پولی را رفع کنیم و هر کشوری که در این زمینه پیشگام شود، جای پای محکمی در منطقه برای خود ایجاد خواهد کرد.

هر کشوری در رفع موانع مبادلات پولی با ایران پیشگام شود جای پای محکمی ایجاد می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران در کانال تلگرام خود نوشت: سفر هیأت سیاسی و اقتصادی به چهار کشور لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی با پرواز دیشب هیأت به تهران، پایان یافت. سفر من و دو نفر از همکاران، اما ادامه دارد. ما به استونی آمده‌ایم تا چند ملاقات با مقامات دولتی و بخش خصوصی این کشور داشته باشیم. دیروز که از ریگا –پایتخت لتونی- با همسفران خداحافظی کردیم، از طریق مرز زمینی، پنج ساعت طول کشید تا به تالین -پایتخت استونی- برسیم. برنامه‌های امروز فشرده است و حتی فرصت نداریم پایتخت تاریخی استونی را ببینیم.

    با چند مقام دولتی باید دیدار داشته باشیم. در فروم اقتصادی ایران باید سخنرانی کنم. پس از آن با رئیس اتاق استونی دیدار خواهیم داشت. نشستی برای پرسش و پاسخ هم پیش‌بینی کرده‌اند و در نهایت، نشستی با مدیران بانکی استونی خواهیم داشت. این آخرین بخش از سفر شش روزه به پنج کشور اروپایی است و پس از آن، باید چند پرواز داشته باشیم تا به تهران برسیم.

    در روزهای گذشته به هر شهر و دیاری که رفتیم، با پرسش‌های فراوانی مواجه می‌شدیم. این جاست که جای خالی منابع انگلیسی برای معرفی دوباره ایران را به خوبی احساس می‌کنیم. کاش هر کس که دلش برای کشورش می‌تپد، با هر ابزاری که می‌تواند، ایران را دوباره به دنیا معرفی کند.

    ما در روزهای گذشته به پرسش‌های زیادی در مورد تجارت دوباره با ایران پاسخ دادیم. حضور دکتر ظریف هم باعث شد این معرفی دوباره، بیشتر به چشم بیاید  اما این شرح حال، نیاز به یک نهضت ملی دارد. نظیر کمپین‌های موفقی که درباره تحریم صورت گرفت. امیدوارم اتاق‌ها، تشکل‌ها و نهادهای بخش خصوصی پیشگام نهضتی برای معرفی دوباره ایران شوند.

    وی همچنین در بخش دیگر از یاداشت‌های خود درباره لیتوانی نوشت: تسهیل مبادلات پولی و ارتباط بانک‌ها، صنایع و تجارت می‌تواند عامل رشد و شکوفایی و اشتغال‌زایی در هر دو کشور شود.

    برای ما رفع مشکل بانکی در اولویت است. باید موانع مبادلات پولی را رفع کنیم. هر کشوری که در این زمینه پیشگام شود، جای پای محکمی در منطقه برای خود ایجاد خواهد کرد.

    لتونی می‌تواند از ظرفیت عظیم صنایع غذایی ایران بهره ببرد و با استفاده از امکانات بنگاه‌های حرفه‌ای ایران محصولات خود را به بازار 15 کشور همسایه آبی و خاکی از روسیه و قفقاز تا افغانستان و عراق و خلیج فارس عرضه کند. توسعه گردشگری یکی از برنامه‌های جدی ایران است.‌ گردشگری بین دو کشور باید تسهیل شود. همچنین ایران و لتونی می‌توانند در زمینه‌های متعدد از حمل و نقل، کشتی‌رانی، برقراری پرواز تهران - ریگا، زمینه‌های همکار جانبی و رفت و آمد بیشتر را برای مردم خود فراهم کنند. آنچه در ابتدا از همه مطالب مهم‌تر بنظر می‌رسد، ارتباطات بانکی و بیمه‌ای است که باید دولت لتونی در این امر پیگیری و کمک جدی را مدنظر قرار دهد.

    شورای تجارت سوئد در تهران دفتر دایر می‌کند

    نشست با خانم «ایلوا بری» رئیس شورای تجارت سوئد و معاون منطقه خاورمیانه این مرکز، آقای "شریف سید" که با حضور محمدرضا انصاری عضو هیأت رئیسه  و فرهاد شریف معاون بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد، خوب و مفید بود.

    خانم ایلوا بری را برای تسهیل رابطه اقتصادی دو کشور بسیار مشتاق دیدم. این خانم اواخر سال قبل به تهران آمده بود و ملاقاتی داشتیم و زمانی که در باره نتایج سفر سال گذشته پرسیدم، از نتایج آن بسیار راضی بود و اظهار اطمینان می‌کرد که آمد و رفت‌ها و پیگیری‌های دو طرف به نتایج خوبی خواهد انجامید.

    در این نشست ضمن بحث و بررسی درمورد فرومی که برگزار شد، چند تصمیم اساسی هم گرفتیم تا ماه سپتامبر دفتر شورای تجارت سوئد در ایران راه اندازی شود و هیأت‌های تخصصی در این کشور تنظیم و به ترتیب به ایران سفر کنند و مقرر شد اولین هیأت شامل چهار گروه پزشکی بهداشتی، حمل و نقل، صنعت غذا و قطعات خودرو باشد.

    همچنین، تبادل اطلاعات بین معاونت بین‌الملل اتاق ایران، اتاق مشترک و بیزنس فروم در سطح بالایی انجام خواهد پذیرفت و پس از گشایش دفتر شورای تجارت سوئد در تهران، با هماهنگی اتاق ایران مسئول این دفتر در استان‌ها نیز حضور خواهد یافت تا از ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها کسب اطلاع کند.

    اتاق ایران و شورای تجارت سوئد یک نقشه راه مشترک برای همکاری‌های آتی فعالان اقتصادی دو کشور تدوین خواهند کرد. ایشان در پایان جلسه اعلام کرد: کار با ایران امکان‌پذیر است و احساس جدی این است که از نظر افکار و ایده‌های مشترک، بسیار به هم نزدیک هستیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو