عصر بازار

همه جزئیات خرید سربازی در سال ۹۵

عصر اعتبار- طرح فروش ایام غیبت سربازی در سال جاری از مدتی پیش کلید خورد،طرحی که بر اساس شواهد و قرائن با استقبال چندان گرمی در سال گذشته مواجه نشد و پیش بینی می شود در سالجاری نیز وضعیت همانند سال گذشته رقم بخورد.

همه جزئیات خرید سربازی در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سربازی و یا خدمت نظام وظیفه عمومی همواره از دغدغه های جدی نوجوانان و جوانان مشمول به شمار می رود که اخبار آن با جدیت و حساسیت بسیاری دنبال می شود.

    موضوع فروش خدمت سربازی نیز بعد از گذشت سالها از مسکوت ماندن آن از مدتی پیش بصورت مجدد در دستور کار قرار گرفت.

    سابقه فروش خدمت سربازی به سالهای 70 و 71 باز می گردد که در طی مقطع زمانی خاصی کلید خورد و البته بعد از مدتی با طرح انتقادات بسیاری ملغی شد تا اینکه چندی پیش مجددا این موضوع در دستور کار قرار گرفت و فروش آن با قیمت گذاری و جداول طراحی شده خاصی عرضه شد که بازهم با انتقادات و استقبال برخی از کارشناسان قرار گرفت.

    فارغ از انتقادات وارده به این طرح، بخش قابل توجهی از جوانان و  نوجوانان از طرح مورد اشاره استقبال کردند،زیرا به هر حال آن را به عنوان راهکاری قلمداد می کنند که در چارچوب آن قادر خواهند بود با پرداخت مبالغی از حضور قریب به دو سال در پادگان های نظامی معاف شوند.

    *معافیت 330 هزار نفر در سال گذشته

    در سال گذشته و در مقطع زمانی 9 ماهه،قریب به 330 هزار نفر با پرداخت مبالغی،جریمه غیبت خود را واریز و معاف شدند.

    عدد و رقمی که از استقبال سرد مشمولان غایب از این طرح حکایت دارد،بر اساس آمار منتشر شده در رسانه ها قریب به 1 میلیون 500 هزار نفر غایب 18 سال به بالا در کشور وجود دارد که ثبت نام 330 هزار نفری متقاضیان برخورداری از این طرح نشان دهنده استقبال نه چندان گرم از این طرح است.

    استقبال سردی که به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی آن به مبالغ تعیین شده ای  است که به هر حال بخش قابل توجهی از جوانان قادر به پرداخت آن نیستند.  

    پیش از این،دولت پیشنهاد بخشش 5  ساله غیبت را در لایحه بودجه پیشنهاد کرده بود که با مخالفت قاطع ستاد نیروهای مسلح مواجه شد ودر نهایت مجلس شورای اسلامی موافقت خود را با فروش غیبت 8 ساله به بالا اعلام و آن را در بودجه سال 1395 لحاظ کرد.

    در واقع امر،طرح فروش غیبت سربازی در سال جاری مشابه همان طرح سال گذشته است و حتی پیشنهاد افزایش 10 درصدی آن نیز مورد موافقت قرار نگرفت و همان نرخ های سال گذشته مبنای فروش سال جاری نیز قرار گرفته است  و به واقع برای هیچکدام از گروه ها،افزایش نرخی اعما ل نشد،البته در خصوص غیبت مازاد،به ازای هر سال افزایش 10 درصدی مد نظر قرار گرفته شده که به مبالغ جریمه پایه اضافه خواهد شد.

    * طرح تخفیف برای سربازان متاهل

    از نمونه تسهیلاتی که در طرح فروش غیبت سربازی لحاظ شده به تخفیف 5 درصدی برای غایبان متاهل باز می گردد.

    از سوی دیگر غایبان متاهل که دارای فرزند هستند نیز مشمول تخفیف می شوند که به ازای هر فرزند،5 درصد تخفیف ویژه برای این طیف اعمال خواهد شد.

    متقاضیان متاهلی که دارای دو فرزند می باشند نیز از تخفیف 15 درصدی برخوردار خواهند بود که در واقع این بخش در زمره تسهیلات ویژه ای است که برای این گروه تعریف شده است.

    * تقسیط 12 ماهه خرید ایام غیبت

    امکان تقسیط فروش ایام غیبت،از دیگر طرح هایی است که در سال جاری امکان حصول آن فراهم شده است.

    آنچنان که در جزئیات طرح اقساطی فروش ایام غیبت اعمال شده،متقاضیان برای برخورداری از این تسهیلات،باید حداقل یک سوم از کل مبلغ جریمه را بصورت نقدی پرداخت کنند و در ادامه مابقی مبالغ پرداختی را حداکثر در بازه زمانی 12 ماهه عودت دهند.

    در این میان و با توجه به محدودیت های اعتباری،اولویت برخورداری از این تسهیلات مشمول افرادی خواهد شد که در خواست خرید خود را زودتر از دیگران به ثبت برسانند.

    * جریمه غیبت از 10 تا 50 میلیون تومان

    بر اساس جداول طراحی شده از طرح فروش غیبت سربازی،متقاضیان بر مبنای مدارک تحصیلی که از آن برخورد ار هستند نسبت به خرید خدمت سربازی اقدام خواهند کرد.

    بر این اساس،دارندگان مدرک دیپلم(15 میلیون تومان)فوق دیپلم(20 میلیون تومان)لیسانس(25 میلیون تومان)کارشناسی ارشد(30 میلیون تومان)دکتری غیر پزشکی(35 میلیون تومان)و دکترای پزشکی با پرداخت 40 میلیون تومان قادر به خرید ایام غیبت 8 سال به بالا خواهند بود.

    در این جدول،کمترین و بیشترین میزان خرید،مشمول دارندگان مدارک زیر دیپلم و پزشکان متخصص و بالاتر می شود که به ترتیب با پرداخت 10 میلیون و 50 میلیون تومان از تسهیلات خرید ایام غیبت برخوردار خواهند شد.

    بر اساس اعلام سازمان نظام وظیفه ناجا،مشمولان غایبی که در سال گذشته ثبت نام کرده اند و بنا به دلایلی قادر به واریز مبالغ تعیین شده نبوده اند نیز چنانچه مجددا خواستار بهره مندی از این طرح هستند باید در مدت زمان اعلام شده با مراجعه به دفاتر پلیس+ 10 نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

    ضمنا متقاضیان تسهیلات خرید خدمت سربازی قریب به یکماه دیگر فرصت دارند تا با مراجعه به مراکز پلیس+10 نسبت به ثبت نام برای برخورداری از طرح مذکور مبادرت ورزند.

    گفتنی است طرح مورد اشاره از اول خرداد ماه سال جاری آغاز و به مدت 45 روز ادامه خواهد داشت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو