عصر بازار

این بار در قاطع‌ترین سخنرانی ۲۰۱۶

خانم "یلن" بازهم بازار ارز را تکان داد

عصر اعتبار- بازار ارز در هفته گذشته هم از نوسان در امان نماند و بیش از هر موضوعی احتمالات عنوان شده از سوی فدرال رزرو بر آن تاثیرگذار بود. این بار قاطع ترین سخنرانی خانم "یلن" در سال ۲۰۱۶ بازار ارز را دستخوش تغییر کرد.

خانم "یلن" بازهم بازار ارز را تکان داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در کنار تمامی عوامل اثرگذار بر بازار ارز، اظهارات و واکنش های مسئولان کلیدی به ویژه روسای کل بانک مرکزی همواره از محرکان بازار ارز محسوب می شود که در این بین نظرات رئیس کل فدرال رزرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    در دوره های اخیر احتمالات مطرح شده درباره تغییرات نرخ بهره کلیدی فدرال رزرو، بارها ارزش دلار را در مقابل سایر ارزها دستخوش تغییر کرده است. موضوعی که رئیس کل فدرال رزرو اغلب محتاطانه درباره آن اظهارنظر کرده و به صراحت از برنامه بانک مرکزی آمریکا برای هر تغییری در آن به ویژه افرایش نرخ سخن نگفته بود.

    این در حالی است که چندی پیش خانم یلن بر محتاط بودن بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ بهره کلیدی تاکید کرده بود که همین احتمال عدم افزایش در آینده نزدیک، موجب ریزش ارزش دلار شد.

    اما این بار موضع مثبت فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره کلیدی در آمریکا، با واکنش مثبت برای ارزش دلار همراه شده است. به طوری که اخیرا یلن، در اظهاراتی از مناسب بودن افزایش نرخ بهره در ماههای آینده سخن گفته و این موضوع موجب افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها در هفته گذشته شد.

    وی البته در سخنرانی که در دانشگاه هاروارد داشت، اعلام کرده بود که در صورتی که مطابق انتظار شاخص های اقتصادی و اشتغال بهبود یابد، فدرال رزرو باید در ماه های آینده اقدام به افزایش نرخ بهره کلیدی کند.

    رییس کل فدرال رزرو افزایش تدریجی و محتاطانه نرخ بهره کلیدی را برای اقتصاد امریکا مناسب ارزیابی کرده است.

    تحلیلگران بر این باورند که بعد از جانب داری برخی مقامات فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره کلیدی، این قاطع ترین سخنرانی خانم یلن در حمایت از افزایش نرخ بهره کلیدی در سال 2016 بوده است.

    این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی از تغییرات بازارهای عمده ارز در هفته پایانی ماه مه میلادی(دهم خردادماه)، از این حکایت دارد که ارزش دلار در مقابل ین 0.14 درصد، یورو 0.99 و فرانک 0.44 تقویت شده است.

    اما در مقابل، ارزش دلار در برابر پوند حدود 0.84 درصد تضعیف شده است. آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده دو عامل در ریزش ارزش دلار در برابر برخی ارزها موثر بوده است.

    بر این اساس سودگیری معامله گران پس از رسیدن دلار به بالاترین سطح در 10 هفته گذشته و همچنین کمتر از انتظار بودن مخارج سرمایه گذاری آمریکا در ماه آوریل که از احتمال افزایش نرخ بهره کم کرده بود، موجبات کاهش ارزش دلار را فراهم آورد.

    همچنین بررسی سایر بازارهای عمده اقتصادی، بیانگر این است که به دنبال انتشار صورت جلسه هفته ماقبل و همین طور لفاظی مقامات فدرال رزرو که احتمال افزایش نرخ بهره را بالا برد، عامل اصلی افت شدید بهای طلا در هفته اخیر بوده است. این در حالی است که ارزش این فلز زرد رنگ با افت حدود 3.5 درصدی همراه شده بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو