عصر بازار

تکرار یک وعده؛ جاماندگان از یارانه نقدی منتظر بمانند

عصر اعتبار- دو سال از ثبت‌نام مجدد دولت از یارانه‌بگیران گذشته و تعدادی از متقاضیان در حالی به هر طریقی از قرار گرفتن در لیست یارانه بگیران جا ماندند که با وجود تکلیف بودجه برای ثبت نام آنها، تاکنون چنین نشده است. با این حال بودجه امسال دوباره این تکلیف را تکرار کرده است.

تکرار یک وعده؛ جاماندگان از یارانه نقدی منتظر بمانند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، 20 تا 31 فروردین 1393، بازه زمانی بود که دولت به منظور ثبت تقاضای افراد برای دریافت یارانه مشخص و اولویت را بر اساس رقم اول شماره ملی سرپرستان خانوار تعیین کرد. اما به هر صورت با توجه به مهلت یک روزه برای هر خانواده و از سویی دیگر مشکلاتی که در زمان ثبت نام اینترنتی در سراسر کشور پیش روی متقاضیان قرار داشت و البته عدم اطلاع رسانی دقیق در مورد نحوه ثبت نام گروهای مختلف قبل از اقدام برای این موضوع، درنهایت به جاماندن گروه‌هایی از ثبت درخواست یارانه نقدی انجامید.

    در این بین بودند خانوارهایی که نتوانستند در روز مشخص خود ثبت نام کنند و یا در بین آنها زوج های جوانی قرار داشتند که بعد از ثبت درخواست اول در سال 1389 در قالب خانوارهای خود، ازدواج کرده و در زمان ثبت نام مجدد با توجه به نبود اطلاعات شفاف جاماندند.

    این در حالی است که در خلال چند روز مقرر گاهی اعلام شده بود که زوج‌ها به همراه خانوارهای خود ثبت نام نکنند تا در پایان بتواند یارانه خود را جدا کرده و در قالب خانواری جدید قرار گیرند. ولی اینگونه نشد و در کل از دریافت یارانه نقدی جاماندند. در عین حال بودند خانوارهایی که با وجود اینکه تمام اعضای خود را ثبت نام کرده بودند در جریان واریز یارانه با عدم دریافت به تعداد کل اعضا مواجه شده و برخی از آنها از لیست بازماندند.

    اگرچه بعد از ماجرای ثبت نام دو سال پیش، در دوره ای که البته در مورد آن اطلاع رسانی نشده بود در مواردی از برخی گروه‌های جامانده‌ها در فرمانداریها ثبت نام به عمل آمد ولی این روند ادامه نداشت و هنوز عده زیادی از خانوارهای و یا زوج های جامانده ای که متقاضی هستند، یارانه نقدی دریافت نمی کنند.

    با این حال با اینکه دولت بارها وعده داده بود تا برنامه ای را برای ثبت نام متقاضیان جامانده طراحی خواهد کرد، در این مدت اطلاع رسانی در این مورد نشد. تا اینکه نمایندگان در بودجه 1394 این موضوع را در قالب قانون به دولت تکلیف کردند.

    مجلس در بند «د» تبصره 20 قانون بودجه سال 1394 دولت را مکلف کرد تا از فروردین‌ماه نسبت به ثبت نام این گروه از طریق فرمانداری‌ها اقدام کند ولی سال گذشته از ورود جامانده‌ها به لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خبری نشد. این در حالی است که رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد یارانه زوج های جوانی که برای ثبت نام به فرمانداری‌ها مراجعه کردند، دو حالت را عنوان و گفته بود که اول اینکه هنوز نتیجه بررسی کمیسیون ماده (10) برای تشخیص نیازمندی زوج به یارانه، به سازمان هدفمندی اعلام نشده است چراکه اگر نتیجه از طریق این کمیسیون، بخشداری و فرمانداری استانها به سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام شده باشد، اکنون وصل شده‌اند و یارانه آنها واریز می شود.

    ایزدی، همچنین عنوان کرده بود که حالت دیگر این است که اصلا امکان دارد کمیسیون تشخیص دهد زوج متقاضی نیازمند و مستحق دریافت یارانه نقدی نیست؛ بنابراین علت عدم واریز یارانه به حساب آنها همین است و یارانه ای به آنها تعلق نخواهد گرفت.

    با این وجود شرایط مبهم ثبت نام از جاماندگان از یارانه نقدی و عدم اجرای تکلیف قانون بودجه 1394 برای این موضوع، موجب شد تا آخرین بند از تبصره (14) بودجه 1395 نیز به تاکید برای ثبت نام از این افراد اختصاص پیدا کند. به طوری که در سوی دیگر تبصره پرحاشیه هدفمندی یارانه‌ها برای حذف حدود 24 میلیون یارانه بگیر، وارد شدن متقاضیان محق دریافت یارانه نقدی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

    بر اساس بند(ط) این تبصره، دولت موظف است پس از تصویب قانون بودجه نسبت به ثبت‌نام افرادی که موفق به ثبت درخواست برای دریافت یارانه نشده‌اند اقدام و پس از ثبت‌نام پرداخت یارانه آنان را در دستور کار قرار دهد. در عین حال که تاکید شده باید ثبت نام در فرمانداری‌ها انجام می‌شود.

    این در حالی است که قانون بودجه امسال در روزهای پایانی اردیبهشت ماه به دولت ابلاغ شده و اکنون تدوین آیین نامه مربوط به تبصره های بودجه و خاصه تبصره هدفمندی در دست بررسی است و جاماندگان باید منتظر باشند تا بعد از تدوین آیین نامه مربوطه مشخص شود که آیا امسال برنامه ای برای ثبت نام از آنها و واریز یارانه نقدی وجود دارد یا خیر و سال 1395 نیز محلی برای اجرایی شدن کامل بندهای هدفمندی یارانه ها از جمله ورود متقاضیان جامانده به مانند سال قبل نیست و تنها در حد یک تکلیف و وعده تکراری باقی خواهد ماند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو