عصر بازار

پیش‌نیازهای ارز تک‌نرخی در نیمه اول سال باید ایجاد شود

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند متغیرهای کلان اقتصادی را دچار شوک کند بر ضرورت ایجاد پیش‌نیازهای لازم برای این کار در نیمه اول سال تأکید کرد.

پیش‌نیازهای ارز تک‌نرخی در نیمه اول سال باید ایجاد شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمد حسین برخوردار در خصوص ضرورت تک‌نرخی شدن ارز اظهار داشت: یکی از سیاستهای ارزی مهم و سرنوشت‌ساز برای کشور که می‌تواند زمینه‌ساز رفع بسیاری از رانت‌خواری‌ها و کاسبی‌های غیرمولد در کشور باشد، سیاست یکسان سازی نرخ ارز است.

    این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: هرچند ممکن است در شرایط خاص و اوضاع و احوال ناشی از تشدید تحریم‌ها، سیاست چندنرخی ارز برای اقتصاد کشور نسخه شده باشد که در جای خود درستی یا نادرستی آن محل بحث و تحلیل است، ولی آنچه قطعیت دارد آن است که شرایط پسابرجام و ضرورت‌های جذب سرمایه گذار خارجی ایجاب می‌کند که اقتصاد کشور بیش از این در منجلاب ارز چندنرخی متوقف نماند.

    به‌گفته برخوردار، اجرای درست این سیاست می‌تواند بر متغیرهای اقتصادی نظیر تورم، بیکاری، تولید و ... تأثیرگذار بوده و در نتیجه شرایط لازم را برای ثبات اقتصادی فراهم آورد، حتی این سیاست به‌وضوح می‌تواند به‌عنوان مانع مؤثری بر خروج ارز از کشور ایفای نقش کند.

    وی ادامه داد: البته همان‌طور که اشاره شد آثار و تبعات تک‌نرخی شدن ارز، به نحوه اجرای آن بازمی‌گردد و درصورت خطا در تنظیم برنامه اجرایی آن ممکن است تکانه‌هایی بر اقتصاد وارد شود که گذرا یا دائمی باشد و وضعیت تورم، رکود، بیکاری و تولید را منقلب کند.

    برخوردار تأکید کرد: تأثیر شوک یکسان سازی نرخ ارز بر متغیرهای کلان اقتصادی مسئله مهمی است و بانک مرکزی، مجلس و دولت باید در خصوص پیش‌نیازها، الزامات و مفروضات یکسان سازی نرخ ارز دقت نظر جامعی داشته باشند.

    وی در خصوص تأثیر یکسان سازی نرخ ارز بر نرخ تورم اظهار داشت: نرخ ارز رسمی، رابطه معنی‌داری با شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی دارد و تجربه‌های قبلی نشان داده که یکسان سازی نرخ ارز به‌طور معنی‌داری باعث افزایش قیمتها می‌شود و به همین جهت باید پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص ترتیب داده شود.

    وی اضافه کرد: موضوع یارانه‌ها و حذف قانونمند افراد فاقد صلاحیت، پاکسازی حساب‌های بانک‌ها، بازنگری و تنظیم مقررات ارزی، مدیریت بازار ارز، فعال کردن بازار بین‌بانکی ارز، بازنگری سازوکار و تسویه ارزی معاملات از مهمترین اقداماتی است که باید به‌عنوان دریچه ورود به سیاست یکسان سازی نرخ ارز از آن یاد شود.

    برخوردار در پایان تصریح کرد: اگر به‌دنبال پیاده سازی سیاست یکسان سازی نرخ ارز هستیم، باید در نیمه اول امسال پیش‌نیازها، الزامات و مفروضات آن را در اقتصاد کشور اجرایی کنیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو