عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با عصر اعتبار:

کمتر از دوسال دیگر به اقتصاد روز دنیا می رسیم

عصر اعتبار- با کاهش نرخ تورم به ۵ درصد ضمن افزایش اشتغالزایی و رشد مثبت اقتصادی ،کمتر از دوسال دیگر به اقتصاد روز دنیا می رسیم .

کمتر از دوسال دیگر به اقتصاد روز دنیا می رسیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    پس از ماهها انتظار و حاشیه سرانجام در اول اسفند سال 94 کاهش نرخ سود بانکی به بانک ها و موسسات مالی ابلاغ شد و شنیده ها حاکی است؛ تصمیماتی جهت کاهش مجدد نرخ سود بانکی به دنبال کاهش تورم در سال 95 دستور کار قرار دارد و در این بین نظرات منتقدان و موافقان زیادی را به سوی خود جلب کرده است.
    مهدی تقوی – استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی – در گفتگو با عصر اعتبار در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی  گفت : نرخ سود واقعی بانک ها با نرخ بهره اسمی تفاوت دارد و نرخ سود واقعی حاصل نرخ اسمی بهره  منهای تورم است .
    وی با اشاره به این موضوع که در دولت گذشته با وجود 40 درصد نرخ تورم ،20   در صد سود به سپرده ها پرداخت می شد و نرخ بهره واقعی منفی 20 در صد بود؛ تاکید کرد: در پایان سپرده یکساله،ارزش پول سپرده گذار کاهش می یافت. اگر در زمانی که نرخ تورم 40 در صد بود می توانستند با نرخ 20 درصد به تولیدکنندگان وام دهند، به نفع تولید بودزیرا پول ارزان دریافت می کردند اما با رشد اقتصادی منفی یکسری تولیدکنندگان از گردونه خارج شدند.
    این تحلیلگر اقتصادی بر این باور است  با روی کار آمدن دولت جدید و کاهش نرخ تورم  به 10 درصد ،کاهش نرخ سود سپرده گذاران به 13 درصد و نرخ بهره  متقاضیان وام به 15 در صد، نرخ وافعی بهره سپرده گذارن  به سه درصد رسیده  و نرخ واقعی بهره وام هم 5 درصد خواهد شد که این نرخ ،عرف واقعی دنیا است .
    وی در ادامه گفتگو با عصر اعتبار با اشاره به  حرکت رو به رشد اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: با کاهش نرخ تورم و رشد مثبت اقتصادی در مقایسه با دوره احمدی  نژاد و با آزاد شدن دلارهای بلوکه شده ، قیمت دلار روند کاهشی یافته و ماشین آلات و تجهیزات از خارج ارزان تر خریداری خواهد شد؛ مجموعه این عوامل منجر به حرکت رو به رشد چرخه اقتصاد خواهد شد.
    وی اظهارامیدواری کرد: با کاهش نرخ تورم به 5 درصد ضمن افزایش اشتغالزایی و رشد مثبت اقتصادی ،کمتر از  دوسال دیگر به اقتصاد روز دنیا برسیم .
    تقوی در پایان گفت :در صورت کاهش نرخ تورم ،نرخ بهره واقعی حکم جایزه را برای سپرده گذاردارد و با با کاهش  نرخ بهره بانکی تولید رونق یافته و رشد اقتصادی را تجربه خواهیم کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو