عصر بازار

هدف‌گذاری افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات با ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی

عصر اعتبار- وزیر صنعت ایجاد شرکت های بزرگ صادراتی را از برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و گفت: اگر از شرکت های توانمند صادراتی حمایت شود می توانیم امیدوار باشیم که در انتهای سال جاری حدود ۱۰ میلیارد دلار نسبت به پارسال افزایش صادرات داشته باشیم.

هدف‌گذاری افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات با ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار دست اندرکاران و صادرکنندگان غیرنفتی ایران با رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام اظهار داشت: از سال 74، به دنبال ارتقاء تولید، صادرات غیرنفتی و خودکفایی در بخش های مختلف بودیم و امروز نیز این مسیر را در قالب اقتصاد مقاومتی دنبال می کنیم.

    «محمدرضا نعمت‌زاده» با بیان این مطلب افزود: در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، در بند 10 تاکید ویژه ای بر توسعه صادرات غیرنفتی شده است و البته در بخش‌های مختلف نیز تاکیداتی وجود دارد که راهبردهای آن رفع موانع تجاری، پرداخت مشوق‌‌های صادراتی، سرمایه گذاری‌های خارجی و ... بوده است.

    وی عنوان کرد: با توجه به سیاست های اعلام شده باید در دو بخش تجارت داخلی و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و همچنین صادرات غیرنفتی به صورت جدی فعالیت کنیم که در این زمینه، بسته های حمایت از صادرات تهیه شده است.

    نعمت‌زاده با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات و نظام بانکی کشور مکلف به حمایت از صادرات شده‌اند، گفت: شاید میزان حمایت‌ها خیلی زیاد نباشد اما اقدام موثری در این حوزه به شمار می‌رود.

    وی طرح و ایجاد شرکت های بزرگ صادراتی را از دیگر برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و گفت: اگر از شرکت های توانمند صادراتی حمایت شود می توانیم امیدوار باشیم که در انتهای سال جاری حدود 10 میلیارد دلار نسبت به پارسال افزایش صادرات داشته باشیم.

    * مهمترین خواسته صادرکنندگان فروش ارز حاصل از صادرات به قیمت واقعی است

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این دیدار مهمترین خواسته صادرکنندگان را فروش ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات به قیمت واقعی در داخل کشور عنوان کرد.

    ولی ‌ا... افخمی‌راد در این دیدار که ظهر امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: با فروش ارز حاصل از صادرات به قیمت واقعی صادرکنندگان می‌توانند کاستی‌های صادراتی کشور را جبران کنند و در بازارهای خارجی رقابت‌پذیر شوند.

    وی با ارایه آماری از میزان صادرات کشور در یکسال گذشته گفت: صادرات ایران در سال 94 با کاهش 15 درصدی مواجه شد و به حدود 42.5 میلیارد دلار در سال رسید.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از دلایل کاهش میزان صادرات غیرنفتی را کاهش قیمت جهانی نفت عنوان کرد و گفت: اکثر بازارهای هدف صادراتی ما با توجه به کاهش قیمت نفت توان خرید خود را از دست داده یا با کمبود بودجه مواجه شده‌اند؛ علاوه بر این ناامنی نیز مزید بر علت شده است.

    وی افزود: واردات نیز در یک سال گذشته با کاهش 22 درصدی مواجه شده است که بیشترین کاهش واردات مربوط به کالاهای ساخته شده و محصولات کشاورزی بود که به دلیل خودکفایی ایران در تولید و همچنین کاهش قیمت جهانی این کالاها بوده است.

    افخمی‌راد با بیان اینکه تراز تجاری ایران در سال گذشته مثبت بود، افزود: ما در سال 95 به دنبال افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی و رسیدن به رقم 50 میلیارد دلار هستیم که این هدف با 37 میلیارد دلار صادرات در بخش پتروشیمی، هفت میلیارد دلار در بخش میعانات و 5 میلیارد دلار در بخش کشاورزی محقق خواهد شد.

    وی در ادامه افزود: راهکارهای رسیدن به این اهداف در قالب بسته حمایت از صادرات، بسته حمایت از تولید و همچنین ایجاد و تقویت شرکت‌های بزرگ صادراتی برنامه‌ریزی شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو