عصر بازار

هزینه افطار خانوار ایرانی‌

عصر اعتبار- بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه سفره افطار یک خانوار چهار نفره ایرانی برای ماه رمضان روزانه حدود ١٨ هزار و ١٨٣ تومان خواهد بود.

هزینه افطار خانوار ایرانی‌
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اعتماد، جایی برای نگرانی نیست، این وعده را هر ساله در آستانه ماه رمضان می‌دهند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه سفره افطار یک خانوار چهار نفره ایرانی برای ماه رمضان روزانه دست‌کم ١٨ هزار و ١٨٣ تومان خواهد بود و این عدد برای کل ماه ٥٤۰ هزار تومان برآورد می‌شود. این میزان هزینه البته بدون در نظر گرفتن هزینه‌ای است که خانواده‌ها برای شام و سحری خود خواهند داشت. ضمن آنکه ارقامی که برای هزینه خانوار در نظر گرفته شده؛ متوسط میزان مصرف در خانوارهای طبقه متوسط است. چه بسا این سبد هزینه برای خانوارهای دهک‌های بالا با ارقام بسیار بیشتر و برای خانوارهای دهک پایین رقم‌هایی به طور حتم ضعیف‌تری را به دست خواهد داد. از این رو طبق محاسبه میانگین مصارف خانوار طبقه متوسط، تنها وعده افطار هزینه ٥٤۰ هزار تومانی در طول یک ماه برای خانواده‌ها هزینه در بر خواهد داشت.

    در حالی که بازار طلا و سکه خود را آماده می‌کند در ماه پیش رو با رکود دست و پنجه نرم کند، بازار خوراکی‌ها در ایران از همین حالا با افزایش قابل توجه مشتری روبه‌رواست.
    ماه مبارک رمضان، مصرف برخی کالاهای خاص را افزایشی قابل توجه می‌دهد و سفره‌های افطار بازار خرده فروشی را با تغییری جدی روبه‌رو می‌کند. هر چند در سال‌های اخیر سایر بخش‌ها مانند سینماها، استخرها و... نیز آماده تغییراتی در ماه مبارک رمضان می‌شوند اما هنوز بخش مهمی از اقتصاد رمضان در بازار خرده‌فروشی می‌گذرد و بسیاری بر این باورند که کنترل قیمت‌ها در این دوره زمانی می‌تواند مانع از افزایش هزینه‌های خانوار شود.
    بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال اما بازار ماه رمضان با تغییری جدی نسبت به سال‌های قبل روبه‌روست. گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تخفیف‌دار در سطح شهرهای بزرگ تا حدی شکل ارایه کالاها را تغییر داده است. با توجه به این نکته می‌توان چنین نتیجه گرفت که بازار ماه مبارک رمضان امسال زیر سایه تخفیف‌ها فرصت نفس کشیدن به سفره‌های افطاری خانوارها را می‌دهد.
    امسال نیز مانند سال‌های گذشته، فعالان بخش اصناف، افزایش نرخ مواد خوراکی را رد می‌کنند یا آن را اندک می‌خوانند اما با تمام این وعده‌ها وقتی ماه روزه‌داری آغاز می‌شود، این وعده‌ها محقق نمی‌شوند.

    هر چند ابراهیم درستی، نایب‌رییس اتاق اصناف ایران به مردم اطمینان داد که مواد غذایی به میزان کافی در ماه مبارک رمضان وجود دارد و بازار در این ماه با ثبات قیمت‌ها روبه‌رو خواهد بود. همچنین فروش‌های فوق‌العاده و تخفیف پنج تا ٢۰ درصدی اقلام مورد نیاز این ماه از سوی اصناف اعمال می‌شود. علاوه بر این، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: هیچ نگرانی بابت تامین گندم و نان برای ماه رمضان وجود ندارد و هرگونه اعمال تغییر در سهمیه آرد نانوایی‌ها یا تغییر ساعت کار آنها با تصمیم کارگروه‌های استانی است.
    علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی داخلی در این خصوص گفت: اگر در ماه مبارک رمضان میزان نیاز خبازی‌ها برای تولید نان افزایش یابد سهمیه نانوایی‌ها نیز براساس تصمیمات و مصوبات کارگروه‌های استانی افزایش می‌یابد. هیچ تغییر قیمتی در ماه رمضان در زمینه آرد و نان انجام نخواهد شد و نظارت بر نانوایی‌ها در این ماه افزایش پیدا خواهد کرد.

    هزینه سفره افطاری
    محاسبه اقلام مصرفی مورد نیاز یک خانوار چهار نفری طبقه متوسط برای وعده‌های مختلف غذایی در این ماه، هزینه سفره افطاری هر روز را نمایان می‌کند. برای این محاسبه، میزان آش مصرفی ١٥ کیلوگرم، حلیم ١٥ کیلوگرم، نان سنگک ٦۰ عدد، چای یک بسته نیم کیلوگرم، قند دو کیلوگرم، شکر دو کیلوگرم، چهار کیلوگرم زولبیا و بامیه، هشت کیلوگرم سبزی و خرما چهاربسته به پیش فرض در نظر گرفته شد.
    نرخ این اقلام در جدول روبه‌رو آمده است:
    با محاسبه ارقام جدول فوق، به نظر می‌رسد هزینه سفره افطار ماه رمضان برای هر خانوار چهارنفره، دست‌کم ٥٤٥ هزار و ٥۰۰ تومان خواهد بود. به بیان ساده‌تر هر خانوار ایرانی، تنها برای سفره افطار، بدون احتساب مصرف میوه، سحری یا شام، به شکل روزانه باید ١٨ هزار و ١٨٣ تومان هزینه کند.

    تخفیف‌ اقلام پرمصرف
    ابراهیم درستی، نایب‌رییس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مواد غذایی به وفور در بازار وجود دارد و نیز میزان عرضه و تقاضا با هم مطابق است، گفت: اصلا جای نگرانی در ارتباط با تامین غذایی در ماه مبارک رمضان وجود ندارد و مغازه‌داران با برپا نکردن نمایشگاه ضیافت به فروش فوق‌العاده تشویق شده‌اند.
    درستی در مورد قیمت اقلام مصرفی مردم در این ماه، خاطرنشان کرد: قیمت برنج، مرغ و لبنیات تغییری نخواهند داشت و وضعیت بازار از ثبات نسبی برخوردار است. علاوه بر این در مورد گوشت قرمز نیز طی هفته جاری تصمیم‌گیری می‌شود؛ هرچند به نظر می‌رسد قیمت این محصول پروتیینی نیز دستخوش تغییر نخواهد بود.
    وی همچنین از مدنظر قرار گرفتن فروش‌های فوق‌العاده توسط مغازه‌داران در این ماه خبر داد و گفت: مغازه‌داران زیر نظر اتحادیه‌های خود مجوز فروش فوق‌العاده را خواهند گرفت و بین پنج تا ٢۰ درصد تخفیف اعمال می‌کنند.
    نایب‌رییس اتاق اصناف ایران همچنین درباره وضعیت خرما و وجود نگرانی‌هایی در زمینه تازه نبودن خرمای عرضه شده در ماه مبارک رمضان، گفت: با توجه به اینکه فصل برداشت خرما نیست محصول موجود در انبارها توزیع می‌شود اما در زمینه عرضه و قیمت نگرانی وجود ندارد، چرا که نیازهای مردم در این ماه تامین خواهد شد.

    افزایش هشت درصدی نرخ میوه و سبزی در ١٥ روز
    بازار میوه و تر‌بار کشور، از ابتدای سال جاری، بازار باثباتی بوده و نوسانات قیمتی در آن نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است. کارشناسان معتقدند یکی از مهم‌ترین علل این ثبات، عرضه کافی میوه و سبزیجات به بازار بوده و علت دیگر هم رکودی است که اقتصاد کشور را فرا گرفته است. مقایسه آخرین گزارش خرده فروشی بانک مرکزی که نرخ خوراکی‌ها در تهران را تا ٣١ اردیبهشت‌ماه با قیمت میوه و دیگر اقلام خوراکی در روز گذشته انجام داده، نشان‌دهنده افزایش قیمت بسیاری از این اقلام در پانزده روز ابتدایی ماه خرداد است. گران‌ترین میوه‌های بازار در حال حاضر نوبرانه‌هایی چون گیلاس، آلبالو و هلو هستند و به گفته بسیاری از فروشندگان میوه، در حال حاضر پرفروش‌ترین میوه‌های بازار هم محسوب می‌شوند. ولی افزایش قیمت میوه‌ها در دو هفته گذشته واقعیتی غیرقابل کتمان است. مقایسه قیمت‌های روز گذشته میوه با آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی، در تاریخ ٣١ اردیبهشت ماه، حکایت دارد که میانگین قیمتی افزایش میوه و سبزی در بازار تهران هشت درصد بود. درواقع می‌توان گفت که در روزهای خرداد ماه، به ازای هر دو روز، یک درصد قیمت میوه و سبزی گران‌تر شده است.
    فروشندگان میوه و تر‌بار معتقدند در روزهای باقیمانده تا ماه رمضان، قیمت برخی میوه‌ها مانند هندوانه باز هم افزایش پیدا کند؛ ولی افزایش قیمت امسال نسبت به سال‌های گذشته کم رمق‌تر خواهد بود.

    افزایش ٨۰۰ تومانی قیمت مرغ
    نگاهی به دیگر اقلام مصرفی خانوار نشان می‌دهد افزایش قیمت در بازار گوشت و چای و برنج کمتر از بازار میوه و سبزی بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی، هر کیلو گوشت گوساله بی‌استخوان در بازار تهران و تا آخرین روز اردیبهشت ماه، ٣٥ هزار و ٨٥٥ تومان بود که این قیمت در حال حاضر به ٣٦ هزار تومان رسید. همچنین نرخ گوشت گوسفندی ٣٨ هزار تومان اعلام شده، حال آنکه در گزارش بانک مرکزی نرخ آن ٣٦ هزار و ١٨٨ تومان اعلام شده بود.
    گوشت مرغ نیز در مدت مشابه حدود ٨۰۰ تومان گران‌تر شد و از پنج هزار و ٨٨۰ تومان، به ٦ هزار و ٦۰۰ تومان افزایش یافت. برنح ایرانی از کیلویی ٩ هزار و ٩٨٧ تومان به ١۰ هزار تومان رسیده و هر بسته ٥۰۰ گرمی چای بدون آنکه تغییری نسبت به ابتدای ماه داشته باشد، کماکان با نرخ حدود ١٩ هزار تومانی در بازار دست به دست می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی