عصر بازار

چند میلیون تومان برای چند ساعت مشاوره تلفنی

عصر اعتبار- این روزها خانواده‌ها بیش ازدانش آموزان به قبولی فرزندانشان در کنکور اهمیت می دهند، آنقدرکه حتی به فرزندانشان فشار می‌آورند و به این ترتیب شیرین ترین سال های زندگی دانش آموز در استرس می گذرد.

چند میلیون تومان برای چند ساعت مشاوره تلفنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، تمام 12 سال تحصیلی یک طرف، گرفتن نتیجه در کنکور که در یک روز و تنها در چند ساعت و چندین سوال و تست برگزار می شود یک طرف به نحوی که خانواده ها حاضرند هزینه های زیادی برای قبولی فرزندانشان بپردازند، حاضرند صرفه جویی های زیادی در زندگی کنند تا با دست گشاده برای قبولی فرزندانشان در کنکور پول خرج کنند و نخستین کاری که به ذهنِ والدین می‌رسد ثبت نام آنان در موسسه‌های آموزشی و کلاس‌های کنکور است.

    در این میان اما موسسات سودجو تورشان را پهن کرده‌اند تا از آب گل آلود ماهی‌هایی بس بزرگ بگیرند و البته می‌گیرند. این موسسه‌ها به خوبی می‌دانند که قبولی دانش‌آموزان در کنکور برای والدینشان بسیار اهمیت دارد و آنان از هزینه‌کردنِ هیچ رقمی فروگزار نمی‌کنند.

    با آغاز سال تحصیلی تبلیغات کتاب های کمک آموزشی و کنکور در تلویزیون، روزنامه ها و بیلبوردها شدت می گیرد.

    تبلیغاتی که در هنگام دیدن مسابقه فوتبال هم دست از سر خانواده‌ها و داوطلبان بر نمی دارد و در حاشیه زمین فوتبال به ویژه در بازی های مهمی همچون «دربی» دیده می شوند. تبلیغاتی که برای دیده شدن در یک برنامه  پرمخاطب حاضرند میلیون‌ها یا میلیاردها تومان هزینه کنند. هزینه‌هایی که چند برابر آن از جیب خانواده ها تامین می شود.

    چگونه در کنکور صد در صد بزنیم؟!

    می توان جملات اقناع کننده بسیاری را در تبلیغات موسسات و مشاوران تحصیلی دید همانند «چگونه صددرصد بزنیم؟» «بدون شرکت در کلاس های اساتید بزرگ نمی توان نتیجه گرفت» «معرفی بهترین کتاب های تست زنی» «اولین و تنها مشاور و برنامه ریز دارای مقالات در ایران و جهان»، «اردوهای تست زنی» اینها تنها بخشی از تبلغاتی است که در تلویزیون، بیلبوردهای سطح شهر، سایت ها و روزنامه ها می بینیم.

    تبلیغاتی که مخاطب را اقناع می کند که بدون شرکت در کلاس های آموزشی، خرید کتاب های کمک آموزشی و تست زنی و مشاوره قبولی در دانشگاه میسر نمی شود و هرکه پول بیشتری بدهد قبول شدنش تضمین شده تر است.

    یک میلیون و 700 برای مشاوره دروس تخصصی تنها در یک ماه

    یکی از مشاوره های کنکوری که مشهوریت خود را مدیون رپورتاژآگهی های روزنامه و رادیو است تنها برای یک ماه مشاوره تلفنی مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان تا یک میلیون و 700 هزار تومان دریافت می کند.

    این مشاوره به خبرنگار مهر می گوید: تنها برای یک ماه و فقط برای دروس تخصصی این مبلغ باید پرداخت شود و مبلغ دروس عمومی جدا حساب می شود.

    در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری کنکور سراسر مانده است این مشاوره تمام وقت‌هایش پر است و دوستان خود را برای مشاوره به متقاضیان معرفی می کند که مبلغی مشابه دریافت می کنند.

    به راستی چه کاری از این ساده‌تر که در طول یک ماه روزی حدود نیم ساعت یا یک ساعت به دانش‌آموزی مشاوره بدهی و در نهایت یک میلیون و 700 هزار تومان به جیب بزنی. در نهایت هم اگر دانش‌آموز در کنکور قبول نشد، پاسخشان به والدین این است که فرزندتان تلاش کافی نکرده یا این که فرزندتان هوش لازم را ندارد.

    جالب این که همین مشاورِ کنکور برای یک سال مشاوره‌ی کامل چیزی حدود 10 میلیون تومان از والدین دانش‌آموزان مطالبه می‌کند و این رقم وقتی در تعداد گیرنده های مشاوره ضرب شود می توان متوجه شد که چرا این مراکز هزینه‌ های سرسام آور تبلیغاتی را متقبل می شوند و تمام رسانه‌ها را برای تبلیغ خود به کار گیرند.

    تاثیر هزینه بر قبولی در دانشگاه همیشه مثبت نیست

    فاطمه شیخی که فرزندی کنکوری دارد به خبرنگار مهر می گوید: خودم در زندگی زجرهای زیادی کشیده ام اما اجازه نداده ام فرزندانم زجر بکشند، سال گذشته دخترم را برای آمادگی در کنکور در یک مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کردم که کلاس های کنکور برگزار می کرد، وعده هایی مبنی بر برگزاری آزمون داده بودند که پس از گذشت چند ماه از سال تحصیلی از آزمون نیز خبری نشد و کیفیت آموزش ها بسیار پایین آمد، در نهایت دخترم در دانشگاه آزاد، رشته زبان انگلیسی مقطع کاردانی پذیرفته شد رشته و دانشگاهی که اگر هزینه هم نمی کردم پذیرفته می شد. شرکت در کلاس‌های کنکور تنها زیان مالی برای ما داشت. در حال حاضر نیز از استرس و فشار های زیادی که به فرزندم وارد کردم پشیمانم، دختر دیگرم نیز سال سوم دبیرستان است برای او دیگر هزینه ای نکردم تا با خواندان کتاب های درسی به جای جزوء خواندن اساتید کنکوری در کنکور نتیجه بگیرد.

    مشاوره و منابع موسسات کنکور معتبر نیست

    مهدی نوید ادهم به خبرنگار مهر می گوید: دانش آموزان باید با راهنمایی معلم و محتواهای کتاب‌های درسی در کنکور سراسری شرکت کنند. بخشی از مشاوره ها و منابعی که در اختیار دانش آموزان از طریق موسسات قرار می‌گیرد معتبر نیست.

    دبیر شورای عالی آموزش وپرورش تصریح کرد: بارها دیده‌ایم دانش آموزانی که محتوای درسی خود را عمیق مطالعه کرده‌اند موفقیت بیشتری داشته اند.

    نگاه درآمدزایی رسانه ملی به تبلیغات کنکوری

    نویدادهم تاکید کرد: متاسفانه رسانه ملی تنها از منظر درآمدزایی به تبلیغات کتاب های آموزشی غیراستاندارد نگاه می کند اما ما از منظر تربیتی به مسائل و تاثیری که بر روی دانش آموزان دارد نگاه می کنیم که همین تفاوت نگاه موجب اختلاف میان ما و رسانه ملی شده است.

    با گسترش شبکه های اجتماعی، تبلیغات موسسات و مشاوران تحصیلی نیز بیشتر شده است و صفحه ها و کانال هایی در اینستاگرام و تلگرام از سوی آنان راه اندازی شده است که جزوات خلاصه و فایل های صوتی دروس را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند و دانش آموزان را تشویق به دریافت مشاوره تلفنی و آزمون های مبحثی می کنند. مشاوره هایی که دانش آموزان باید هزینه های میلیونی برایش پرداخت کنند.

    ناگفته نماند یکی از دلایل اعتراضات دانش آموزان به سختی امتحانات نهایی سال 95 خواندن جزوات اساتید به جای کتب درسی برشمرده شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو