عصر بازار

۵ عامل موثر بر نوسانات بازار جهانی ملک

عصر اعتبار- برای سال‌ها، املاک تجاری یک دارایی جذاب برای سرمایه‌گذاران جهان بوده است. هرچند پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۱۶ همچنان یک سال قدرتمند برای املاک و مستقلات باشد، نوسان بازارهای مالی جهان باعث شده سرمایه‌گذاران در مورد ثبات آینده این بازار نگران باشند.

۵ عامل موثر بر نوسانات بازار جهانی ملک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، به منظور درک بهتر نوسانات کنونی، ‌شرکت CBRE (یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و املاک تجاری دنیا) گزارشی از عوامل موثر بر نوسانات بازارهای جهانی و تاثیر آنها روی سرمایه‌گذاری املاک ارائه داده است.

    چین

    هر چند در دو دهه گذشته، رشد اقتصادی سریع چین به تقویت اقتصاد جهانی کمک کرده است، در سال‌های اخیر این کشور با کندی اقتصاد و ضعف ارز مواجه شده که موجب شده تا این نگرانی به وجود آید که این رکود، رشد و اقتصادهای خارج از چین را تحت تاثیر قرار دهد.

    برای مقابله با این رکود، سیاست‌گذاران چینی به دنبال انتقال اقتصاد از سرمایه‌گذاری صنایع سنگین دولتی و صادرات به سمت رشد پایدارتر نظیر بازارهای سرمایه داخلی، کارآفرینی بخش خصوصی و خدمات و مصرف خانوارها هستند. در حالی که این گام‌ها در دراز مدت موجب تقویت تقاضای املاک تجاری در داخل کشور خواهد شد، برخی معتقدند روی توانایی دولت برای تحریک اقتصاد تاثیر منفی خواهد گذاشت.

    نفت

    کاهش قیمت نفت به معنای هزینه کمتر مصرف‌کنندگان در پمپ بنزین خواهد بود. اما برای سرمایه‌گذاران جهانی، افت قیمت نفت موجب شعله‌ور شدن نگرانی‌هایی در ثبات بازار خواهد شد. افت شدید قیمت نفت موجب سقوط چشمگیر هزینه‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد شوک در مناطق نفت خیز نظیر عریستان و روسیه خواهد شد.

    علی‌رغم رشد مجدد قیمت نفت، متخصصان بر این عقیده‌اند که در آینده قیمت نفت مجددا به سطوح مشاهده شده در اواسط سال 2014 باز خواهد گشت. عواملی همچون بازگشت ایران به بازار و کاهش رشد تقاضا در چین و دیگر بازارهای نوظهور به کاهش نوسانات بازار نفت کمکی نخواهد کرد.

    نگرانی‌های داخلی آمریکا

    تصمیم فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر با عکس‌العمل مثبتی از سوی بازار سهام و بازارهای اوراق قرضه مواجه و موجب رشد اقتصاد آمریکا شد.

    نوسانات بازار سهام در چین، باعث شده تا 4 مرتبه افزایش نرخ بهره پیش‌بینی شده توسط فدرال‌رزرو در سال 2016 بسیار بلندپروازنه باشد. خوشبختانه، بازار سهام به خوبی بهبود یافته و متخصصان انتظار دارند تا فدرال‌رزرو تنها دو مرتبه در سال جاری نرخ بهره را افزایش دهد.

    سیاست

    هر چند اندازه‌گیری اثرات اقتصادی سیاست بسیار دشوار است، خطرات سیاسی قدرت بیشتری برای کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران دارند. برای مدت زیادی اروپا به عنوان مامن املاک جهانی محسوب می‌شد، ولی چالش‌های سیاسی اخیر (نظیر ورود پناهجویان از آفریقا و خاورمیانه، حملات تروریستی و همه‌پرسی ماه ژوئن در بریتانیا) باعث شده تا سرمایه‌گذاران برنامه‌ دیگری را برای سرمایه گذاری در این قاره انتخاب کنند.

    ارتباطات بیش‌ از حد

    در حالی که سرمایه‌گذاران هیچ زمانی تا این حد به داده‌های مفید دسترسی نداشته اند، اما ارتباطات بیش از حد به عنوان یک عامل موثر در ایجاد نوسان در بازارهای جهانی شناخته شده است. دسترسی به مقادیر وسیع اطلاعات بسیاری از سرمایه‌گذاران را با نوسانان روزانه بازارهای جهانی تنها گذاشته و یک طرز فکر ارتجاعی ایجاد کرده است. علاوه بر این، آمار و اطلاعات، دسترسی به اطلاعات را دموکراتیزه کرده و یک سیستم ارتباطی ایجاد می‌کند که پتانسیل نوسان سرمایه در دسترس را در مقیاس جهانی تشدید می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی