عصر بازار

سکه یک کانال افتاد، شوک اونس خنثی شد؛

بازگشت دلار به ابتدای خرداد

عصر اعتبار- روز دوشنبه، دلار تا محدوده ۳ هزار و ۴۵۰ تومان پایین رفت تا سکه نیز یک کانال افت قیمت را تجربه کند. در سومین روز هفته، دلار با ۱۵ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۴۵۷ تومان رسید. به گفته فعالان، پایین آمدن نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که شاخص ارزی را به کمترین قیمت ۱۴ روزه رساند.آخرین‌بار دلار در تاریخ سوم خردادماه در محدوده ۳ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفته بود.

بازگشت دلار به ابتدای خرداد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 5 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 8 هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه در حالی صورت گرفت که سکه روز یکشنبه بیشترین میزان افزایش روزانه در 40 روز پیش از آن را تجربه کرده بود.به این ترتیب روز گذشته شوک اونس در بازار داخلی خنثی شد. به گفته فعالان، احتیاط معامله‌گران در خرید سکه دیگر عاملی بود که آن را بار دیگر به کانال یک میلیون بازگرداند.

    انتظارات کاهشی ارزی

    دلار که روز یکشنبه 10 تومان کاهش قیمت را تجربه کرده بود، روز دوشنبه را نیز با افت قیمت آغاز کرد. در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 470 تومان آغاز کرد که 2 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. در ادامه روند کاهشی دوشنبه، دلار به سرعت تا نقطه 3 هزار و 465 تومان پایین رفت. در این هنگام، برخی معامله‌گران ارزی انتظار داشتند که شاخص ارزی در نقطه 3 هزار و 462 تومان در برابر کاهش بیشتر قیمت مقاومت کند، ولی قبل از ساعت یک بعدازظهر نقطه یاد شده شکسته شد تا انتظارات کاهشی معامله‌گران ارزی بیش از پیش افزایش یابد. با افزایش انتظارات کاهشی، دلار افت بیشتری را تجربه کرد و به محدوده 3هزار و 450تومان وارد شد. قیمتی که تا ساعت 3بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 457تومان بود، رقمی که 15 تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. پس از دو کاهش متوالی، معامله‌گران انتظارات متفاوتی در رابطه با روند قیمتی دلار در روز سه‌شنبه دارند. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند، دلار در کف محدوده 3 هزار و 450 تومانی در برابر کاهش بیشتر قیمت مقاومت خواهد کرد، حال آنکه عده دیگری باور دارند این روزهاتقاضای خاصی در بازار وجود ندارد و همین عامل موجب می‌شود که قیمت در مسیر افزایشی قرار نگیرد.

    فشار حواله درهم

    به گفته فعالان، روز دوشنبه افت نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار شد. به گفته آنها، در سومین روز هفته، نرخ حواله درهم تا 945 تومان پایین رفت تا بهای دلار در بازار داخلی را تحت‌فشار قرار دهد. به گفته یکی از بازیگران بازار، هر چقدر نرخ حواله درهم پایین‌تر می‌رفت، بهای دلار با افت بیشتری مواجه می‌شد؛ چراکه به‌طور سنتی نرخ حواله درهم با دلار رابطه مستقیم دارد و کاهش یکی به افت دیگری منجر می‌شود. با این حال، برخی معامله‌گران، کاهش قیمت دلار را ناشی از تحرکات معامله‌گران سکه در روز یکشنبه دانستند. به گفته آنها، روز یکشنبه از سوی معامله‌گران سکه، دلار زیادی به بازار ارز تزریق شد و همین عامل شاید یکی از عواملی بود که موجب شد روز دوشنبه ارز نقدی به اندازه کافی در بازار وجود داشته باشد. از سوی دیگر، برخی معامله‌گران انتظار داشتند پس از افزایش 33 دلاری اونس در روز جمعه، روز دوشنبه فلز زرد از لحاظ قیمتی تعدیل شود. با این حال تا ساعت 3 بعدازظهر این اتفاق رخ نداد. این موضوع موجب شد که معامله‌گران سکه برای خرید دلار وارد بازار ارز نشوند و قیمت دلار تحت‌تاثیر نوسانات بهای اونس قرار نگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی