عصر بازار

نحوه برخورد با بدهکاران تلفن و موبایل

عصر اعتبار- قطع یک یا دو طرفه و تخلیه خط از جمله برخوردهایی است که در مواجهه با بدهکاران تلفن‌های ثابت و همراه اعمال می‌شود اما این رویکرد طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ضوابط خاص خود را دارد.

نحوه برخورد با بدهکاران تلفن و موبایل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، خرداد ماه سال 1392 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه‌ای ابلاغ کرده و بر اساس آن نحوه برخورد با مشترکان بدهکار تلفن را تشریح کرد.

    در این مصوبه شرایط اعمال محدودیت، قطع ارتباط، سلب امتیاز و حد نصاب کارکردی که براساس آن یک مشترک بدهکار محسوب می‌شود، تعریف شده است.

    بر اساس این مصوبه، حد نصاب کارکرد خطوط تلفن به سه دسته تلفن پس پرداخت بدون ودیعه و تضمین پرداخت، تلفن پس پرداخت دارای ودیعه و تلفن پس پرداخت دارای تضمین پرداخت تقسیم می‌شود.

    بدین ترتیب، خط تلفنی که مشترک آن در زمان ثبت‌نام فقط هزینه اتصال، مالیات و عوارض را پرداخت کرده و فاقد ودیعه و تضمین پرداخت نزد دارنده پروانه است، تلفن پس پرداخت بدون ودیعه و تضمین پرداخت تعریف شده است.

    تلفن پس پرداخت دارای ودیعه، نیز طبق این تعاریف خط تلفنی محسوب می‌شود که مشترک آن در زمان ثبت‌نام علاوه بر هزینه اتصال، مالیات و عوارض، ودیعه را نیز به دارنده پروانه پرداخت کرده است.

    خط تلفنی که مشترک آن در زمان ثبت‌نام علاوه بر هزینه اتصال، مالیات و عوارض، تضمین پرداخت را نیز به دارنده پروانه پرداخت کرده، تلفن پس پرداخت دارای تضمین پرداخت به شمار می رود و بر همین اساس طبق جدول ذیل راهکارهای پرداختی برای مشترکان مختلف در نظر گرفته شد.

    فرایند قطع خط تلفن مشترک بدهکار

    اما در شرایط عدم پرداخت صورتحساب،هرگاه مشترک مشمول قطع خط تلفن به دلیل بدهکاری شود، به ترتیب ذیل اقدام خواهد شد:

    -پس از سپری شدن مهلت پرداخت، دارنده پروانه می‌تواند خط تلفن مشترک بدهکار را ابتدا به مدت حداقل دو هفته یک‌طرفه کند.

    -درصورت عدم پرداخت بدهی ظرف مهلت مقرر ، دارنده پروانه ضمن اطلاع‌رسانی به مشترک و ارسال اخطار کتبی 6 ماهه با موضوع "تخلیه خط تلفن"، می‌تواند نسبت به قطع خط تلفن وی به‌طور کامل (دو طرفه) اقدام کند.

    -در صورت عدم پرداخت بدهی توسط مشترک بدهکار در مهلت مقرر در بند 3-2، دارنده پروانه مجاز به جمع‌آوری و تخلیه خط تلفن وی و سلب امتیاز خواهد بود.

    البته در صورت عدم پرداخت صورتحساب در مهلت پرداخت و یا تاخیر در پرداخت صورتحساب‌ها توسط مشترک بدهکار، دارنده پروانه به‌هیچ عنوان مجاز به دریافت هزینه دیرکرد یا اخذ خسارت و یا مبالغ دیگری با هر عنوان از وی نخواهد بود.

    دارنده پروانه باید ترتیبی فراهم کند تا درصورت قطع ارتباط مشترک به دلیل بدهی، در صورتی که از نظر فنی امکان‌پذیر باشد، مشترکان قادر به برقراری ارتباط از طریق کدهای خدماتی اضطراری باشند.

    طبق این مصوبه درباره نحوه برخورد دارنده پروانه با مشترکین بدهکار تصریح شده است که اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس پرداخت بدون ودیعه و تضمین پرداخت، در هر زمان به حدنصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه ابتدا باید نسبت به اطلاع‌رسانی به مشترک و تعیین مهلت حداقل 24 ساعت جهت پرداخت، اقدام کند که درصورت عدم پرداخت مبلغ کارکرد تا پایان مهلت مقرر، دارنده پروانه مجاز است خط تلفن مشترک بدهکار را براساس جزئیات مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قطع کند.

    اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس پرداخت دارای ودیعه یا تضمین پرداخت، در هر زمان به حدنصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه پس از اطلاع‌رسانی و تعیین مهلت حداقل 72 ساعت برای پرداخت مبلغ کارکرد، درصورت عدم پرداخت مبلغ کارکرد می‌تواند خط تلفن مشترک بدهکار را قطع کند.بدین ترتیب با ابلاغ مصوبه 166 از سوی کمیسیون تنظیم مقررات دارندگان پروانه ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه پس از ابلاغ، ملزم به اجرای این شرایط شدند تا به نوعی از حقوق مشترکان حمایت شده باشد.

    حال براساس این مصوبه شرایط به گونه ای تعریف شده که اپراتورهای ارائه کننده خدمات صرفاً درصورتی می‌توانند خطوط تلفن ثابت یا همراه دارای ودیعه و یا تضمین پرداخت مشترکین را یکطرفه و قطع کنند که مشترک بیش از 80 درصد مبلغ ودیعه یا تضمین پرداخت، کارکرد داشته باشد و یا از پرداخت هزینه کارکرد خود در دو دوره متوالی خودداری کرده باشد.

    نحوه برخورد با مشترکان بدهکار

    با توجه به این مصوبه برای قطع تلفن مشترکان بدهکار لازم است اپراتورها براساس دستورالعمل تعریف شده اقدام کنند. طبق این دستورالعمل پس از سپری شدن مهلت پرداخت، دارنده پروانه می‌تواند خط مشترک بدهکار را ابتدا به مدت حداقل دو هفته یکطرفه کند اما در صورت عدم پرداخت بدهی ظرف مهلت مقرر دارنده پروانه مجاز می شود پس از اطلاع رسانی به مشترک و ارسال اخطار کتبی شش ماهه با موضوع تخلیه خط تلفن نسبت به قطع خط مشترک به طور کامل اقدام کند.اما در صورت عدم پرداخت بدهی توسط مشترک بدهکار در مهلت مقرر دارنده پروانه مجاز به جمع‌آوری و تخلیه خط تلفن و سلب امتیاز می شود.

    البته در صورتی که خط تلفن به دلیل رند بودن شماره از طریق مزایده و با پرداخت مبالغ اضافه بر هزینه‌های مجاز به مشترک واگذار شده باشد دارنده پروانه موظف است به مدت حداقل دو سال علاوه بر مهلت شش ماهه تعیین شده شماره مشترک را حفظ کند و پس از این مهلت در صورت عدم به پرداخت بدهی پس از کسر مبلغ بدهی نسبت به بازپرداخت الباقی مبلغ پرداخت شده بابت خط تلفن به مشترک اقدام کند.

    همچنین دارندگان پروانه موظف شده‌اند خطوط مشترکینی که به مدت حداقل 10 سال به صورت تجاری کارکرد داشته را به مدت حداقل یک سال علاوه بر مهلت شش ماهه تعیین شده حفظ کنند.اما در صورتی که بدهی خط تلفن در مهلت مقرر به دلایلی مثل فوت مشترک یا مسافرت خارج از کشور وی (با ارائه دلایل مستندات) پرداخت نشده باشد، دارنده پروانه موظف می‌شود در صورت مراجعه ورثه یا مشترک یک مهلت شش ماه دیگر برای پرداخت بدهی به وی بدهد و در صورت عدم پرداخت دراین مهلت دارنده پروانه می‌تواند نسبت به جمع‌آوری و تخلیه خط تلفن اقدام کند.

    البته نکته دیگری که باید به آن توجه داشت آن که در صورتی که یک مشترک بدهکار چندین امکان ارتباطی از یک دارنده پروانه را داشته باشد شرکت دارنده پروانه تحت هیچ شرایطی مجاز به قطع سایر خطوط ارتباطی یا انتقال بدهی‌های یک خط بر روی سایر خط‌ها نخواهد بود.

    نکته دیگر آنکه میزان کارکردهای تعیین شده در جدول فوق با افزایش نرخ هزینه مکالمه شهری درون شبکه‌ای به نسبت مستقیم افزایش خواهد یافت.

    همچنین در صورتی که مشترک نسبت به پرداخت بدهی قبل از جمع‌آوری و تخلیه خط تلفن اقدام کند، دارنده پروانه باید شماره مشترک را حفظ کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی