عصر بازار

ساعت‌های میلیاردی برای تهرانی‌های لاکچری!

عصر اعتبار- این‌جا فروشگاه ویژه لاکچری‌ها یا بهتر بگویم لاکچرپسندهاست. چند باب مغازه بزرگ و شیک در قلب پاساژی گران‌قیمت در زعفرانیه که تنها برای مشتریان ویژه‌ای ایجاد شده‌اند.

ساعت‌های میلیاردی برای تهرانی‌های لاکچری!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، این را از همان نگاه اول و تنها با ارزیابی دکوراسیون و قفسه‌ها می‌شود فهمید. ویترین‌هایی که برای خودنمایی تک و توکی ساعت لوکس حسابی خلوت شده‌اند. فروشنده‌ها هم فروشنده‌های خاصی هستند. برای هر مشتری وقت نمی‌گذارند، کم‌حرف و بدون هیچ‌گونه دست و پازدنی برای بازاریابی و فروش. آنها تلاش می‌کنند بیشتر خود را مشاور خرید معرفی کنند تا مغازه‌دار و فروشنده.

     این‌جا آخرین مدل لوکس‌ترین برندهای ساعت مچی جهان به نمایش گذاشته شده است. ساعت‌هایی که گاه بیشتر از ٥۰۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. Moon Dust-DNA و Titanic –DNA ساعت‌های سوییسی هستند که در ساختشان از خاک کره ماه و قطعاتی از کشتی تایتانیک استفاده شده است. می‌گویند پیشتر از این، تبلیغات این ساعت‌های منحصربه‌فرد در بزرگراه‌های تهران نیز به نمایش گذاشته شده است. ساعت‌هایی که حالا تا ٣میلیارد تومان هم قیمت خورده‌اند. از لوکس‌های اشرافی که بگذریم، حالا چند وقتی است که بازار لوکس‌های ارزان‌قیمت نیز رونق گرفته است و فعالان بازار ساعت تهران می‌گویند، در یکی- دو‌سال اخیر گرایش طبقه متوسط به خرید از برندهای سرشناس یا در اصطلاح برندبازی شدت گرفته است، به‌طوری که حالا بعد از پوشاک، عینک آفتابی و گوشی‌های گران‌قیمت بازار ساعت‌های ٣۰۰‌هزار تا ٢‌میلیون تومانی داغ‌تر از همیشه است.

    لیمتدهایی برای نیم‌درصد مردم جهان!
    به ساعت‌های خاص و گران‌قیمتشان در اصطلاح ساعت‌های «لیمیتد» می‌گویند و این اصطلاح به آن معنی است که کمپانی ساعت‌سازی تنها تعداد محدودی از مدل‌های خاص را ساخته و به بازار عرضه کرده است. ساعت‌هایی که دست‌ساز هستند و علاوه بر فلزات گرانبها مانند طلا، طلای سفید و نقره، سنگ‌های قیمتی نیز در ساختارشان مورد استفاده قرار گرفته است. البته گران بودن این ساعت‌ها تنها به دلیل دست‌سازبودن یا مواد اولیه گران‌قیمتشان نیست. گاهی خاص بودن موادی که در بدنه این ساعت‌ها به کار رفته، قیمت‌هایشان را بالا می‌برد. به‌عنوان مثال، Lizard ساعتی است که در ساختار آن پوست مارمولک به کار رفته یا Alligator ساعتی است با پوست تمساح.

    البته اصطلاحات تخصصی این بازار لوکس به همین چند واژه خلاصه نمی‌شود و لیست بلندبالایی از اصطلاحات تخصصی وجود دارد که ریز مشخصات یک ساعت را برای خریدار آن شرح می‌دهد. اصطلاحاتی که جایگاه چندانی در فرهنگ لغت عوام ندارد و تنها لاکچری‌ها و برندبازها از معانی آن سر درمی‌آورند. نه‌تنها در ایران بلکه درتمام کشورهای جهان، مشتریان ساعت‌های لوکس قشر بسیار محدودی از جامعه هستند و همین تعداد اندک و انگشت‌شمار می‌توانند سود سرشار کمپانی‌های ساعت‌سازی بزرگ جهان را تأمین کنند. سوییسی‌ها دراین‌باره نقل‌قول معروفی دارند، آنها می‌گویند ساعت‌هایشان را تنها برای نیم‌درصد مردم هرکشور تولید می‌کنند. نیم‌درصدی که جزو طبقه اشراف جهان به شمار می‌روند.

    جولان تقلبی‌ها در بازار لاکچری‌ها
    با این وجود بازار ساعت‌های مچی لوکس از دست متقلبان درامان نبوده است و متقلب‌ها گاه آن‌قدر حرفه‌ای کار خود را انجام می‌دهند که تشخیص جنس اصل از تقلبی بسیار دشوار می‌شود. محمودی فروشنده ساعت‌های لوکس که در منطقه تجریش فعالیت می‌کند، درباره نحوه تشخیص این ساعت‌ها می‌گوید: تقلبی‌ها بیشتر در بازه قیمتی لوکس‌های ارزان‌قیمت دیده می‌شوند. برای مثال ساعت‌های چند ١۰۰هزارتومانی تا چند‌میلیون تومانی اما وقتی قیمت‌ها به چند ١۰۰‌میلیون تومان و بالاتر می‌رسد، تقلب بسیار دشوار می‌شود زیرا نه‌تنها تقلید از ساعت‌های دست‌ساز از لحاظ فنی بسیار دشوار است که مشتریان این نوع ساعت‌ها نیز مشتریان حرفه‌ای هستند و به راحتی نمی‌توان سرشان را کلاه گذاشت.

    او ادامه می‌دهد: برای این‌که افراد در دام ساعت‌های تقلبی گرفتار نشوند، بهتر است به سایت اینترنتی کمپانی‌های معروف رفته و شماره سریال مدل مورد نظر خود را یادداشت کنند و برای سفارش خرید آن به کمپانی‌ها و نمایندگی‌های معتبر سر بزنند. همین‌طور این‌که گارانتی معتبر ساعت‌های لوکس را با مهر و امضا و نشانی فروشنده دریافت کنند. گارانتی‌هایی که به‌طور معمول تا دو‌سال ضمانت ساعت را برعهده می‌گیرند. به جز این تمام برندهای معتبر حداقل دوبار نشان تجاری خود را روی ساعت حک می‌کنند و خریداران باید به این نکته نیز دقت کنند.

    برای خرید ساعت‌های آمریکایی احتیاط کنید
    اما به جز برندهای تقلبی، نمایندگی‌های تقلبی نیز چالش این روزهای بازار ایران هستند. نمایندگی‌هایی که گاه از طریق رسانه‌ها نیز اعلام موجودیت می‌کنند و به تبلیغ خود می‌پردازند اما کمپانی‌های اصلی بارها تکذیب‌شان کرده‌اند. قاسمیان که در میدان ونک مدیریت یک شرکت خدمات پس از فروش ساعت‌های لوکس را برعهده دارد، دراین‌باره توضیح می‌دهد: می‌توان گفت بیشتر برندهای بزرگ جهان در ایران نمایندگی دارند، تنها برندهای آمریکایی در ایران شعبه رسمی ‌ندارند و باید در مورد خرید ساعت‌های آمریکایی احتیاط به خرج داد. او ادامه می‌دهد: راه تشخیص نمایندگی‌های اصل نیز مراجعه به سایت کمپانی اصلی است. در این سایت‌ها نام و نشانی و شماره تماس نمایندگی‌های معتبر در تمام کشورهای جهان درج شده است.

    متوسط‌های ایرانی برندباز شده‌اند
    در بازار لوکس‌های ارزان‌قیمت، ساعت‌ها معمولا بین ٣۰۰‌هزار تا ٢میلیون تومان قیمت دارند. فروشنده‌های این بازار می‌گویند با وجود آن‌که در سال‌های گذشته ساعت‌های دیجیتال جذابی به بازار عرضه شده است اما ساعت‌های مچی عقربه‌دار همچنان پرطرفدارتر هستند. به گفته فعالان بازار، در یکی- دو‌سال اخیر ساعت لوکس ارزان‌قیمت پرمشتری‌تر شده‌اند زیرا مشتری‌های ایرانی گرایش بیشتری به برندبازی پیدا کرده‌اند و چون ساعت‌های لوکس گران‌قیمت در سطح توان خرید مشتریان طبقه متوسط نیست، آنها به خرید لوکس‌های ارزان‌قیمت روی آورده‌اند. عبدالرحیم احمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان ساعت ایران  توضیح می‌دهد: بازار ساعت مچی ایران صددرصد وارداتی است و به لحاظ پیچیدگی و تخصصی بودن تولید ساعت مچی، ما در ایران هنوز واحد تولیدکننده‌ای در این زمینه نداریم و عمده تولیدات ساعت در ایران مربوط به تولید ساعت دیواری و ساعت‌های رومیزی است. این موضوع سبب شده است واردات انواع ساعت‌های لوکس و غیرلوکس مچی تنها با تعرفه ٥‌درصد انجام شود که از این میان در بازار ساعت‌های ارزان‌تر چینی‌ها یکه‌تاز بازار ایران به شمار می‌روند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو