عصر بازار

عقبائی اعلام کرد:

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی اجاره بها

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک، افزایش ۱۰ درصدی اجاره بها را پیش بینی کرد و گفت: تعیین اجاره بها متاثر از نرخ سود بانکی و تورم در کشور است.

پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی اجاره بها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، حسام عقبائی در خصوص اینکه آیا در فصل نقل و انتقالات با افزایش اجاره بها روبرو خواهیم بود یا نه؟ گفت: در سه سال گذشته قیمت مسکن افزایشی نیافته و در حوزه اجاره بها اصلی ترین موضوع قیمت مسکن است که در تمام دنیا هم به عنوان یکی از شاخص‌های تعیین اجاره بها به شمار می‌رود.

    وی با بیان اینکه در فاصله زمانی تا سال 95 هم شاهد تغییر قیمت مسکن نبودیم، افزود: حتی پیش بینی افزایش قیمت را تا شهریور هم نداریم؛ به دلیل اینکه اجاره بها تابعی از قیمت مسکن است، بنابراین احتمال تغییر محسوسی را در نرخ اجاره نداریم.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با اعلام اینکه ظرفیت افزایش اجاره بها در بازار مسکن وجود ندارد، اظهار داشت: متاسفانه برخی از مالکان اجاره بها را فقط به شاخص قیمت مسکن مربوط نمی‌دانند بلکه آن را با سود بانکی یا حتی تورم موجود در کشور مقایسه می کنند.

    عقبائی با اعلام اینکه این افراد محاسبه می کنند که اگر به اندازه ارزش ملک خود در بانک پس انداز داشتند چه مقدار سود دریافت می‌کردند، گفت: بنابراین این افراد توقع دارند که همین مقدار را از مستاجران دریافت کنند اما به دلیل اینکه مستاجران توانایی پرداخت چنین ارقامی را ندارند، مجبور به کاهش می‌شوند.

    وی با تاکید بر اینکه چنین قیاسی در حوزه اجاره بها منطقی نیست، گفت: برخی موجران هم با تورم موجود در کشور، اجاره بها را تعیین می‌کنند، زیرا برای برخی از آنها اجاره بها منبع درآمد است و می خواهند که از تورم کمتر نباشد.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با پیش بینی اینکه در مجموع اسال بازار آرام را درپیش داریم، افزود: البته در برخی محله های شهر که عرضه کمتر از تقاضا وجود دارد، افزایش اجاره بها را داریم اما این افزایش درحدود 10 درصد خواهد بود، چرا که مستاجران توان بیشتری برای پرداخت ندارند.

    عقبائی، کمبود عرضه در این مناطق را موجب ایجاد بازار رقابتی دانست و اظهار داشت: در این مناطق مستاجران هم برای به دست آوردن ملک دلخواه خود حاضر به پذیرش شرایط موجران می‌شوند که همین امر هم دلیلی برای افزایش اجاره بها است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی