عصر بازار

هیچ طرح عمرانی بدون پیوست و ملاحظات زیست محیطی در دولت به تصویب نمی‌رسد

عصر اعتبار- معاون اول رییس جمهور گفت: هیچ طرح عمرانی بدون پیوست و ملاحظات زیست محیطی در دولت به تصویب نمی‌رسد.

هیچ طرح عمرانی بدون پیوست و ملاحظات زیست محیطی در دولت به تصویب نمی‌رسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز در مراسم یازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست که همزمان با هفته ملی محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: امروز بر همگان روشن شده است که کشورها پیش از همه مسائل با بحران های زیست محیطی مواجه هستند و ضرورت پایبندی به اقتضائات توسعه پایدار نیز جزو موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته است.

    وی افزود: امروز همه به خوبی می دانند که اگر به مسائل زیست محیطی توجه نشود و بحران های محیط زیست مهار نگردد، با مشکلات پیچیده ای روبرو خواهیم شد که حل آنها کاری بسیار دشوار خواهد بود.

    معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: باور من این است که بدون پرداختن به موضوع طبیعت و مسائل محیط زیست نمی توان به توسعه و حل مسائل اقتصادی پرداخت.

    جهانگیری با تاکید براینکه باید نگاه، شناخت و معرفت خود را نسبت به طبیعت و محیط زیست اصلاح کنیم افزود: ایران درحال برداشتن گام های نخست در جهت توسعه است و تا رسیدن به نقطه توسعه یافتگی فاصله زیادی داریم و لازم است در مسیر توسعه، از همین ابتدا شناخت و معرفت خود را نسبت به طبیعت اصلاح کنیم.

    وی از کره زمین به عنوان مهمترین سرمایه ارزشمند طبیعی برای بشر یاد کرد و با اشاره به مشکلاتی که کره زمین با آن روبرو شده است گفت: زمین در معرض تهدید ها و آسیب های متعدد قرار گرفته که این آسیب ها ثمره عدم توجه به مسائل زیست محیطی و توسعه یک جانبه در سالیان اخیر است.

    معاون اول رییس جمهور ادامه داد: متاسفانه بی اخلاقی های زیادی نسبت به طبیعت شکل گرفته و نتیجه آن تهدیدات هولناک نسبت به آینده طبیعت و محیط زیست است که اگر به این موضوع دقت نشود، کره زمین یعنی مهمترین مرکز زیست بشر دچار مشکلات جدی خواهد شد.

    جهانگیری با یادآوری اینکه جامعه جهانی، دولت ها و ملت ها این احساس خطر را درک کرده اند تصریح کرد: آنها می خواهند تا هنوز فرصت باقی است، گام های بلندی در جهت حفظ محیط زیست و طبیعت بردارند و مصوبات زیادی نیز در سطح بین المللی برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست وجود دارد و توافقنامه اخیر که در پاریس از سوی کشورهای مختلف از جمله ایران به امضا رسید نیز در همین راستا است و همه متعهد شده اند که گامهایی در جهت اصلاحات مورد نیاز بردارند.

    وی همچنین با اشاره به سیاست های کلی پانزده گانه محیط زیست که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است خاطرنشان کرد: این سیاست ها جهت گیری کلی دستگاه های مختلف اعم از دولت، بخش خصوصی و مردم را در ارتباط با محیط زیست روشن کرده است و دولت نیز در همین راستا اراده ای جدی دارد که موضوع محیط زیست باید در اولویت برنامه ها قرار داشته باشد.

    معاون اول رییس جمهور افزود:‌رییس جمهور نیز مکرر از دولت تدبیر و امید بعنوان دولت محیط زیست نام برده است و نخستین مصوبه دولت نیز در ارتباط با دریاچه ارومیه بوده و با وجود محدودیت های موجود در منابع آب، دولت پذیرفته است که حقابه محیط زیست نیز باید همانند سایر حقابه ها به رسمیت شناخته شود.

    جهانگیری با تاکید بر لزوم استمرار برنامه ها و تلاش ها در جهت حفاظت از محیط زیست و نیز مشارکت مردم در این زمینه گفت: آنجا که مردم به صحنه می آیند و مطالبه گر می شوند، دولت ها وادار می شوند که در مسیر خواست مردم حرکت نمایند.

    وی با تاکید براینکه موضوع احترام به طبیعت و محیط زیست علاوه بر آنکه باید از طریق سازمان های مردم نهاد دنبال شود، باید از سوی گروه های مرجع و دارای نفوذ در جامعه نیز ترویج پیدا کند، گفت: خوشبختانه امروز در ایران برنامه هایی در راستای حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت با مشارکت هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که در میان افکار عمومی نفوذ دارند، دنبال می شود.

    معاون اول رییس جمهور ادامه داد: هنرمندان و ورزشکاران بعنوان سفیران سبز، فرهنگ احترام به طبیعت را در دنیا ترویج می کنند. البته نباید نقش دانشگاهیان، محققان، پژوهشگران و رسانه ها را در ترویج این فرهنگ و ترغیب افکار عمومی به احترام به طبیعت نادیده گرفت.

    جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع اقتصاد یکی از مهمترین موضوعات و اولویت های کشور است، گفت: به حرکت درآوردن تولید و راه اندازی سرمایه گذاری در کشور جزو مهمترین برنامه های دولت است چرا که آمار بیکاری در کشور قابل توجه است و باید برای نسل جوان فرصت شغلی ایجاد کنیم.

    وی جمعیت جوان را یک فرصت برای هر کشور توصیف کرد و افزود: جوانان نیروهایی خلاق و تولید کننده هستند و جامعه جوان ایران نیز فرصت بسیار مناسبی را در اختیار پیشرفت کشور قرار داده است وامروز ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان به یک دغدغه در کشور تبدیل شده چرا که اگر نتوانیم اشتغالزایی مناسب داشته باشیم همین فرصت می تواند به تهدید برای جامعه تبدیل شود.

    معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به رفاه جامعه و بالا رفتن درآمد سرانه مردم خاطرنشان کرد: ایران در منطقه ای است که رقبای جدی دارد و باید عملکرد ما به گونه ای باشد که از رقبای اقتصادی خود در منطقه عقب نمانیم.

    جهانگیری اقتصاد را یکی از مولفه های اصلی اقتدار کشورها برشمرد و افزود: برای مقابله با چالش های اقتصادی باید سرمایه گذاری داخلی و خارجی جذب کنیم.

    وی ادامه داد: لازمه این کار این است که کارآفرینان و سرمایه گذاران در کنار یکدیگر فعالیت کنند و نباید به بهانه اینکه مسائل زیست محیطی مهم است، از صحنه تلاش و سرمایه گذاری خارج شویم.

    معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه باید در طرح های سرمایه گذاری مسائل زیست محیطی رعایت شود، تصریح کرد: در دولت تصویب شده است که هیچ طرح عمرانی نباید بدون پیوست و ملاحظات زیست محیطی اجرا شود.

    جهانگیری با اشاره به اینکه امروز در کشور با پدیده های جدی زیست محیطی نظیر ریزگردها روبرو هستیم، گفت: دو سال قبل کارگروهی در دولت به ریاست وزیر کشور و با حضور دستگاه های مربوطه برای مقابله با ریزگردها تشکیل شد تا آن بخش از مشکلات را که منشاء‌ داخلی دارد رسیدگی و حل و فصل کنند.

    وی افزود: در این زمینه اقداماتی نظیر جنگل کاری و بیابان زدایی در دستور کار قرار دارد و این موضوع در قالب طرح های مرتبط با اقتصاد مقاومتی دنبال می شود و حتی از توان بسیج نیز در این راه استفاده شده است.

    معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: البته منشاء بیشتر ریزگردها کشورهایی هستند که دچار پدیده شوم داعش شده اند ولی با این حال با کشور عراق مذاکرات جدی صورت گرفته و توافقاتی در جهت مقابله با ریزگردها منعقد شده است.

    جهانگیری اظهار امیدواری کرد با برنامه زمانبندی و عزم جدی دولت بتوانیم مشکل ریزگردها و آلودگی هوای کلان شهرها و بخصوص تهران را حل کنیم.

    در این مراسم رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به رویکرد دولت یازدهم مبنی بر توجه ویژه به مسائل زیست محیطی گفت: با وجود ابلاغ سیاست های زیست محیطی از سوی رهبر معظم انقلاب، خوشبختانه می توانیم امیدوار باشیم که رویکردهای خوبی در جهت حفاظت از محیط زیست در سطح حاکمیت و دولت دنبال می شود.

    ابتکار با تاکید براینکه البته این برنامه ها باید استمرار پیدا کند خواستار مشارکت آحاد جامعه در اجرای این برنامه ها شد و گفت: با مشارکت مردم قادر خواهیم بود به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

    در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از نفرات برگزیده یازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست با اهداء لوح سپاس قدردانی شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو