عصر بازار

رونمایی از سیاست مقابله با فقر

عصر اعتبار- وزیر کار با اعلام اجرای سیاست‌های جدید مقابله با فقر در ایران، گفت: این برنامه از طریق اشتغال فراگیر فقرزدا دنبال می‌شود.

رونمایی از سیاست مقابله با فقر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی ربیعی در نطق یکصد و پنجمین کنفرانس سازمان بین‌المللی کار با بیان اینکه اشتغال فراگیر فقرزدا را در دستور کار قرار دادیم، گفت: امیدوارم آثار ماه مبارک رمضان به ادراک مردم از تجربه فقر منجر شود.

    متن کامل سخنرانی به این شرح است:

    «فقر مسأله‌ای جهانی است که همه کشورها نسبت به آن نگرانی دارند. فقر، ناتوانی در برآورده ساختن نیازهای انسانی، یا عدم برخورداری از حداقل امکانات معاش برای رسیدن به زندگی آبرومند و شایسته است و آثار ویرانگر فراگیری بر جامعه دارد. مورد استفاده قرار نگرفتن امکانات بالقوه اقتصادی، فقدان سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری، کمبود تقاضا برای نیروی کار، پایین بودن مزدها و رشد منفی از آثار اقتصادی فقر است. فقر از عوامل آسیب‌های اجتماعی و فساد آفرین است و با سازوکارهای مختلف بازتولید می‌شود و این ترتیب بر انحطاط اخلاقی جوامع نیز مؤثر است. فقر و شکاف‌های طبقاتی، تنش‌های اجتماعی را افزایش داده و ثبات سیاسی را نیز به خطر می‌اندازد. ارتباطات میان تأثیرات منفی و فراگیر فقر، جوامع را در «تله فقر» گرفتار و خروج از این وضعیت را دشوار می‌سازد.

    بدون شک فقر یک امر ذاتی برای انسانها نیست و در نتیجه سیاست ها و نابرابری های تحمیلی به وجود می آید.

    فقر به سبب استعمار طولانی، نظامی گری جهانی، پیدایش دو جهان فقیر و غنی و نابرابری درون جوامع، که من آن را فقر مضاعف می دانم، ایجاد و تشدید شده است و توقع این است که این سازمان در زمینه وضعیت نابرابری جهانی بی تفاوت نباشد ...

    مبارزه علیه گرسنگی، بی‌سوادی و فقر، اصول اساسی سازمان بین‌المللی کار برای تحقق حداقل عدالت اجتماعی است. شدت فقر در جهان، پرداختن به این مساله را به یک امر اخلاقی برای همگان مبدل ساخته است.

    به رغم سیاست‌گذاری ها در سطح ملی و بین‌المللی، کاهش فقر  با موانع نظری و عملی رو به‌ رو است. ما به تلفیق مطالعات علمی و بررسی‌های اجرایی، و بسیج توان بین‌المللی برای کاهش شکاف نظریه و اجرا نیازمند هستیم.

    علت‌های زیادی برای گسترش فقر و ناکامی در رفع آن بیان شده، اما درباره نظامی‌گری و پیدایش و بازتولید فقر کمتر سخن گفته شده است. نظامی‌گری در عرصه جهانی یک ایدئولوژی است. گرایش به حل و فصل نظامی اختلافات به جای حل مسالمت‌آمیز آن‌ها و تبلیغ ایدئولوژیک اختلافات از شاخص‌های گرایشات میلیتاریستی شناخته می شود. نظامی‌گری با تشدید بی‌ثباتی سیاسی ملی و منطقه‌ای، تله فقر را مستحکم‌تر می‌سازد.

    کشورهای زیادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، دستخوش ناآرامی و خشونت‌های داخلی هستند. مردم بی‌پناه در این کشورها قربانی خشونت و مداخله نظامی خارجی شده‌اند و بیش از همه کودکان از آن رنج می‌برند. جای تاسف است که بر اساس گزارش مدیر کل در مورد سرزمینهای اشغالی فلسطین وضعیت کارگران و همه مردم در این سرزمین از سوی اشغال گران همچنان به جانب نابودی برده می شود تدوین و طراحی سازوکارهایی برای عدم مداخله و سلطه جویی و افزایش سطح اعتماد کشورها می‌تواند بخشی از رویکرد و راهکاری جامع و جهانی برای مقابله با فقر تلقی شود.

    اجازه می خواهم برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران را در زمینه مبارزه با فقر که حاوی الگوهای متناسب با کشورهای در حال توسعه هست بیان کنم.

    قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر «برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر، فساد و تبعیض و بهره‌مند از محیط‌زیست مطلوب» تاکید کرده است.

    ما در مقابل سیاست رفاهی فقرزدائی جبرانی- صدقه ای، سیاست توانمندسازی را اتخاذ کردیم و در سال جاری بیش از 40 میلیون ایرانی در روستاها و کارگران بخش غیررسمی در شهر از خدمات درمانی کاملا رایگان بهره مند شدند و 11 میلیون نفر برای امنیت غذایی مورد حمایت قرار گرفتند و بیمه اجتماعی ارزان قیمت با مساعدت دولت برای روستائیان و کم درآمدها مهیا گردید.

    طرح جامعی برای کودکان کار و بازمانده از تحصیل را اجرا نمودیم. امروزه برنامه ساخت مسکن حمایتی برای ناتوانان، در دستور کار دولت قرار دارد و تحویل هزاران واحد مسکن را آغاز کرده ایم. در زمینه اشتغال نیز، اشتغال فراگیر فقرزدا را در قبال روش های سنتی رشد که عمدتا بدون اشتغال خواهد بود را در دستور کارمان قرار دادیم.

    من مایلم در پایان حلول ماه مبارک رمضان را به همه مسلمان تبریک بگویم. بسیار زیباست که ماه روزه در اسلام جایگاهی رفیع دارد و خداوند مؤمنان را در این ماه به اندیشیدن در احوال فقرا و درک تجربه ایشان فرامی‌خواند. مسلمانان دراین ماه هر شب دعا می‌کنند: «خدایا گرسنگان را سیر فرما، برهنگان را بپوشان، دین مقروضان را ادا کن.» این ماه بهترین فرصت برای دستگیری از فقراست و امید است همه جوامع مسلمان در این ماه خیر جمعی ناشی از مقابله اجتماعی و فراگیر با فقر را تجربه کنند.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو