عصر بازار

برنامه عربستان سعودی برای وضع مالیات بر کارگران خارجی

عصر اعتبار- عربستان سعودی در نظر دارد تا از میلیون‌ها ساکن خارجی این کشور مالیات اخذ کند. این در حالی است که پس از سقوط قیمت نفت خام، این کشور پادشاهی به دنبال کاهش وابستگی خود به درآمد نفتی است.

برنامه عربستان سعودی برای وضع مالیات بر کارگران خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، ابراهیم الاسف، وزیر دارایی عربستان اعلام کرد: «این پیشنهاد در طرح انتقال ملی -برنامه چند ساله بلندپروازنه‌ای که در اخیرا منتشر شد- قرار دارد. اما مسئله مالیات تنها به عنوان یک ابتکار مورد بحث قرار گرفته است. در واقع این یک پیشنهاد قدیمی بوده و در گذشته نیز وجود داشته‌، اما این طرح یکی از ابتکاراتی است که توسط وزارت دارایی ارائه شده است.»

    اقتصاددانان معتقدند این پیشنهاد در آینده نزدیک عملی نخواهد شد؛ چرا که می‌تواند توانایی عربستان را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مورد نیاز برای احیای رشد ضربه خورده توسط سقوط قیمت نفت کاهش دهد. با وجود این، افزایش احتمال مالیات درآمد در طرح اولیه نشان از آمادگی معمار این طرح (شاهزاده محمد بن سلمان) به منظور در نظر گرفتن اقداماتی است که حاکمان سابق عربستان از آن اجتناب می‌کردند.

    وضعیت پادشاهی‌های خلیج فارس به عنوان یک پناهگاه مالیاتی به جذب میلیون‌ها کارگر خارجی کمک کرده است. در زمان قیمت بالای نفت، درآمدها از دست نمی‌رفت اما برخی اقتصاددانان معتقدند که در حال حاضر اجرای طرح‌های مالیات بر درآمد اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

    مفرج الحقبانی وزیر نیروی کار عربستان اعلام کرد :‌ «در حال حاضر 9 میلیون خارجی در عربستان سعودی مشغول زندگی و کار هستند.»

    محمد السوید، رئیس بازارهای پولی و سرمایه عدیم اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک برای خارجی‌ها مالیاتی اعمال شود. وی افزود:‌ «من اعتقاد ندارم که ارائه چنین طرحی در حال حاضر که کشور در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است کار هوشمندانه‌ای باشد. »


    سعید الشیخ، اقتصاددان ارشد بانک تجارت ملی عربستان سعودی اعلام کرد: «‌موفقیت چنین طرح‌های مالیاتی‌ای به نرخ اعمال شده و بخشی از کارگران خارجی که مالیات از آنها اخذ می‌شود بستگی دارد.»

    الاسف تکرار کرد دولت در نظر دارد تا با فروش اوراق‌قرضه بین‌المللی بودجه را تا سال 2020 متعادل کند. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد بزرگترین صادرکننده نفت دنیا در سال جاری کسری بودجه 13.5 درصدی را از خود به جای بگذارد. اسف همچنین اعلام کرد دولت برنامه‌ای برای وضع مالیات بر شهروندان عربستانی ندارد.

    NTP پیش‌بینی کرده بدهی عمومی عربستان سعودی تا سال 2020 به 30 درصد از تولید اقتصادی این کشور برسد، رقمی که هم اکنون 7.7 درصد است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو