عصر بازار

سکه افزایشی و دلار کاهشی شد

حرکت هفتگی معکوس در بازار

عصر اعتبار- هفته گذشته، سکه افزایش و دلار کاهش قیمت را تجربه کرد تا هر دو آنها روند معکوسی را نسبت به دو هفته قبل در پیش گرفته باشند. روز پنج‌شنبه، دلار با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۷۰ تومان رسید اما این افزایش، مسیر قیمت شاخص ارزی در هفته گذشته را تغییر نداد.

حرکت هفتگی معکوس در بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، دلار سومین هفته خردادماه را با افتی 3/ 0 درصدی به پایان برد، این در حالی بود که شاخص ارزی 2 هفته پیش، افزایش 3/ 0 درصدی را تجربه کرده بود. روز پنج‌شنبه همسو با افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی افزایش 8 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 19 هزار تومان رسید. البته عامل اصلی که سکه را در مسیر افزایشی قرار داد، بالا رفتن بهای اونس در بازارهای جهانی بود. با افزایش روز آخر، میزان رشد هفتگی سکه به 8/ 1 درصد رسید، حال آنکه سکه دو هفته پیش کاهش 4/ 0 درصدی را تجربه کرده بود.

    رفت و برگشت هفتگی

    در ابتدای هفته گذشته، قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، اما هر چقدر به روزهای انتهایی هفته نزدیک‌تر شدیم، این ارز راه صعودی را در پیش گرفت. شاخص ارزی در 2روز ابتدایی کاری هفته گذشته یعنی یکشنبه و دوشنبه دو کاهش متوالی را تجربه کرد. روز یکشنبه، شاخص ارزی با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 472 تومان و روز دوشنبه با 15 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 457 تومان رسید. به گفته فعالان، ورود برخی معامله‌گران سکه به بازار ارز و فروش دلار مهم‌ترین عاملی بود که قیمت این ارز را در روز یکشنبه در مسیر کاهشی قرار داد. روز دوشنبه نیز افت نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که شاخص ارزی را تا کمترین قیمت 14 روزه پایین برد. پس از رسیدن قیمت دلار به کمترین میزان از سوم خردادماه در روز دوشنبه، خریدهای ارزی در بازار از روز سه‌شنبه افزایش یافت. به این ترتیب، دلار از چهارمین روز هفته در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا انتهای هفته به رشد خود ادامه داد.

    روز سه‌شنبه، دلار با 3 تومان افزایش از محدوده 3 هزار و 450 تومان خارج شد و به قیمت 3 هزار و 460 تومان رسید. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز این ارز دو افزایش 5 تومانی را تجربه کرد تا نهایتا با قیمت 3 هزار و 470 تومان به کار خود در هفته گذشته پایان دهد. در حالی که برخی معامله‌گران افزایش قیمت روز چهارشنبه را به رشد تقاضا در ابتدای محدوده 3 هزار و 450 تومان نسبت داده بودند، برخی دیگر آن را ناشی از بالا بودن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق و پایین نیامدن نرخ حواله درهم دانستند، اما در رابطه با افزایش قیمت دلار در روز پنج‌شنبه نظرات متفاوتی در بازار وجود داشت. برخی افزایش روز آخر دلار را به عوامل بیرونی مانند بالا رفتن نرخ حواله درهم و بالا بودن ارزش ارز در منطقه سلیمانیه عراق و ترکیه مرتبط دانستند. این در حالی بود که برخی دیگر از معامله‌گران، افزایش قیمت را به عوامل درونی مانند کاهش عرضه ارز و افزایش تقاضای معامله‌گران آتی نسبت دادند. به‌نظر می‌رسید که کاهش عرضه ارز و بالا رفتن نرخ حواله درهم در افزایش قیمت روز پنج‌شنبه نقش موثرتری داشتند. با وجود افزایش قیمت روز پنج‌شنبه، دلار در مجموع در سومین هفته خردادماه کاهش قیمت را تجربه کرد. هفته گذشته، شاخص ارزی 3/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد؛ این در حالی بود که در هفته پیش از آن رشد 3/ 0 درصدی را تجربه کرده و تا قیمت 3 هزار و 482 تومان بالا رفته بود.

    ادامه رشد یا تغییر روند؟

    در آخرین روز هفته گذشته، قیمت دلار در حالی افزایش یافت که بهای اونس در بازارهای جهانی نیز در مسیر صعودی قرار داشت. افزایش قیمت دلار با وجود رشد بهای اونس، انتظارات برخی معامله‌گران ارزی در رابطه با روند قیمت دلار در روز شنبه را افزایشی کرده است؛ برخی از فعالان اعتقاد دارند که معامله‌گران سکه پس از عبور اونس از محدوده هزار و 250 دلار، انتظار افزایش بیشتر قیمت را داشتند، در نتیجه ادامه رشد اونس موجب ضرر آنها در معاملات سکه نبود. این موضوع موجب می‌شود که آنها برای حمایت از دارایی خود به قصد فروش دلار وارد بازار ارز نشوند. در واقع، وارد نشدن معامله‌گران سکه به بازار ارز در روز پنج‌شنبه غیرطبیعی نبود. موضوعی که موجب می‌شود برخی فعالان بازار احساس کنند که دلار دیگر در صورت ادامه افزایش بهای اونس تحت‌فشار معامله‌گران سکه قرار نخواهد داشت.

    این در حالی است که برخی دیگر از معامله‌گران اعتقاد دارند روند قیمت دلار در روز شنبه بیشتر وابسته به نرخ حواله درهم خواهد بود و تحت‌تاثیر بهای اونس قرار نخواهد داشت. این دسته اعتقاد دارند که در صورت ادامه افزایش نرخ حواله درهم، شاخص ارزی نیز به رشد قیمت خود ادامه خواهد داد.

    پرواز سکه

    هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی چند روز طلایی را پشت‌سر گذاشت تا مسیر قیمت هفتگی آن عوض شود. در اولین روز هفته گذشته یعنی یکشنبه سکه 12 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا یک کانال قیمتی بالا رود و به قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان برسد. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی جمعه دو هفته پیش عامل اصلی بود که موجب ثبت دو رکورد افزایشی برای سکه در روز یکشنبه شد؛ از یکسو، رشد 12 هزار تومانی سکه از 10 اردیبهشت 95 سابقه نداشت و از سوی دیگر، فلز گرانبهای داخلی از تاریخ 3 خرداد در کانال یک میلیون و 10 هزار تومان نوسان نکرده بود.

    روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت سکه مقداری تعدیل شد و تا بهای یک میلیون و 6 هزار تومان پایین آمد؛ با این حال از روز چهارشنبه سکه بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت. در پنجمین روز هفته گذشته، سکه با 5 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 11 هزار تومان رسید. عبور اونس از محدوده هزار و 250 دلار در کنار رشد بهای شاخص ارزی دو عاملی بودند که به رشد قیمت سکه کمک کردند. ادامه افزایش اونس و دلار در روز پنج‌شنبه موجب شد که سکه 8 هزار تومان رشد دیگر را تجربه کند و به قیمت یک میلیون و 19 هزار تومان رسید. با رشد روز آخر، میزان افزایش هفتگی سکه به 8/ 1 درصد رسید. این افزایش در حالی ثبت شد که سکه 2 هفته پیش کاهش 4/ 0 درصدی را تجربه کرده بود.

    انتظار می‌رود در صورت افزایش بهای اونس در روز جمعه، سکه روز شنبه وارد کانال یک میلیون و 20 هزار تومان شود. این در حالی است که برخی معامله‌گران اعتقاد دارند تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد و به همین دلیل سکه ظرفیت رشد بیشتر قیمت را ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو