عصر بازار

مدیرعامل فرابورس ایران:

تاثیر مثبت کاهش سود بانکی بر بازار بدهی و رونق معاملات بورس

عصر اعتبار- مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه سود بانکی و بازار سهام رابطه ای معکوس دارند، گفت: درگذشته معمولا در فاصله دو تا سه ماهه تاثیر تغییر نرخ سود بر بازار سهام آشکار می شد اما بدلیل حساسیت بازار و سرعت انتقال تحلیل ها، اکنون تاثیر تغییر احتمالی نرخ سود در کمتر از یک هفته در بورس خود را نشان دهد.

تاثیر مثبت کاهش سود بانکی بر بازار بدهی و رونق معاملات بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، امیر هامونی درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر رونق بازار سرمایه ایران، گفت: بازار سرمایه از دو بازار «سهام و بازار بدهی» تشکیل شده است که کاهش نرخ سود بانکی بر هر دوی آنها تاثیر مستقیم برجا می گذارد.
    مدیرعامل فرابورس ایران اضافه کرد: کاهش سود بانکی علاوه بر افزایش تقاضا در بازار بدهی، سبب بالا رفتن استقبال از دادوستد سهام نیز می شود.
    هامونی گفت: شماری از طرح های اقتصادی با نرخ تسهیلات 25 درصد فاقد توجیه اقتصادی هستند اما با کاهش نرخ سود تسهیلات، صرفه اقتصادی پیدا می کنند و شرکت ها می توانند از بازار سرمایه و ابزارهای مختلف تامین مالی استفاده کنند.
    وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی، بر دادوستد سهم و اوراق بهادار نیز تاثیر مستقیم و مثبتی برجا می گذارد، افزود: بازار سهام و نرخ سود بانکی رابطه ای معکوس با یکدیگر دارند.
    مدیرعامل فرابورس ایران یادآور شد: در گذشته که نرخ سود بانکی افزایش می یافت با تاخیری چندماهه، تاثیر آن بر بازار بورس هویدا شده و میزان معاملات کاهش می یافت. همچنین بعد از افزایش نرخ سود بانکی، پس از چند ماه، بازار سرمایه تحت تاثیر قرار گرفته و معاملات سهام رونق داشت؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده است.
    به گزارش ایرنا، کارشناسان کاهش سود بانکی را برای خروج از رکود و ایجاد رونق در بخش های مختلف اقتصاد ضروری می دانند؛ به نظر کارشناسان جذابیت سود بالای بانکی باعث می شود که سرمایه گذاران انگیزه ای برای حضور در فعالیت های تولیدی و دارای ریسک نظیر بورس را نداشته باشند.
    از اواخر سال گذشته، بانک مرکزی موضوع کاهش سود بانکی ر اپیگیری کرده و قرار است این موضوع در شورای پول و اعتبار بررسی و تصویب شود.
    در هفته های اخیر، بازار سرمایه نیز دچار رکود شده و در محدوده کانال های 75 و 76 هزار واحدی در نوسان است. کارشناسان برای خروج از این وضعیت عرضه اولیه سهام و کاهش نرخ سود بانکی را پیشنهاد داده اند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو