عصر بازار

استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

یکسان سازی نرخ ارز به سرمایه گذاری بیشتر کمک می کند

عصر اعتبار- استاد اقتصاد دانشگاه تهران می گوید، یکسان سازی نرخ ارز کمک می کند تا تولیدکننده، سرمایه گذار و فعال اقتصادی از یک نرخ باثبات برخوردار باشند و بر اساس آن سرمایه گذاری کنند.

یکسان سازی نرخ ارز به سرمایه گذاری بیشتر کمک می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علی اکبر نیکو اقبال درباره سیاست دولت برای تحقق یکسان سازی نرخ ارز در سال جاری اظهار داشت: ثبات نرخ ارز پیش شرط رسیدن به ثبات اقتصادی و از جمله اولویت ها و اهداف دولت یازدهم است.
    وی افزود: ارز تک نرخی رویای فعالان اقتصادی است که اعتماد و اطمینان آنها را به همراه دارد، اما ارز چند نرخی مشکلات بسیاری را برای این گروه ایجاد می کند.
    وی در عین حال خاطر نشان کرد: یکسان سازی نرخ ارز پیش شرط هایی دارد که برطرف کردن محدودیت ها، برقراری روابط بانکی با دنیا، عادی سازی دسترسی به منابع مالی و فراهم کردن شرایط دسترسی به منابع ارزی از جمله آن است که این الزام ها اکنون در بانک مرکزی پیگیری می شود.
    نیکو اقبال افزود: ثبات نرخ ارز از این جهت پیش شرط ثبات اقتصادی به شمار می رود که این ثبات قیمتی برای خرید مواد اولیه از خارج و تولید کننده با اهمیت است چرا که اگر تولیدکننده با ارز آزاد مواد اولیه را تهیه کند، بر قیمت تمام شده تاثیر خواهد گذاشت و نمی تواند در بازار جهانی رقابت کند.
    این کارشناس اقتصادی از دیگر مشکلات ارز دو نرخی یا چندنرخی برای اقتصاد کشور را برهم زدن آرامش جامعه ناشی از رانت و فساد و برهم زدن تعادل بین حوزه تولید و مصرف عنوان کرد.
    به گفته نیکو اقبال، هنگامی که در یک بخش اقتصاد رانت ایجاد شود، سایر بخش‌ها دچار اختلال در هزینه و درآمد می‌شوند و شرایط بازار به هم می‌خورد.
    این استاد دانشگاه یادآور شد: نکته دیگری که در ارتباط با نرخ ارز باید توجه شود، مدیریت آن و نه رهاسازی است زیرا دولت باید به ارز به عنوان یک ثروت ملی نگاه کند و تصمیمی هماهنگ با منافع ملی اتخاذ کند.
    وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقدمات اجرای ارز تک نرخی در کشور فراهم است، گفت: زمانی شرایط برای تک نرخی شدن ارز فراهم می شود که عرضه با تقاضای ارز برابری کند.
    این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه حرکت به سمت ارز تک نرخی نیازمند بسترهای لازم است، افزود: باید به میزان تقاضا،‌ عرضه ارز داشته باشیم ضمن آنکه ارز از طریق منابع متنوعی چون صادرات، سرمایه گذای خارجی، ارائه خدمت به گردشگران و ارایه خدمات به بنگاه های اقتصادی خارجی تامین شود.
    ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی یکسان سازی نرخ ارز را از مهمترین اولویت های دولت در سال جاری عنوان کرده و گفته است: با توجه به کاهش شکاف نرخ ارز دولتی و نرخ ارز بازار آزاد، انتظار می رود که زمینه برای یکسان سازی نرخ ارز فراهم شود.
    به گفته وی، شکاف قیمتی نرخ ارز دولتی و بازار آزاد از 16.6 درصد در پایان سال 1394 به 13.3 درصد در پایان اردیبهشت ماه امسال رسیده است.
    سیف تاکید کرد: بانک مرکزی سعی در اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز پس از اجرای موثر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دارد، به گونه ای که ارتباطات بانکی وضعیت بهتری پیدا کند.
    رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به فسادآور بودن بازار دو نرخی ارز، بانک مرکزی امیدوار است امسال بتواند موضوع یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو