عصر بازار

از طریق بورس صورت می‌گیرد؛

آغاز دور جدید خروج بانک‌ها از بنگاهداری

عصر اعتبار- با عرضه دارایی‌های جدید در بازار سهام، فاز جدیدی از برنامه مهم خروج بانک‌ها از بنگاهداری کلید خورد.

آغاز دور جدید خروج بانک‌ها از بنگاهداری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد کاظم چقازردی، خروج از بنگاهداری، عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه و چابک سازی شرکت‌ها از طریق نظارت عمومی در بورس را سه ویژگی مهمی عنوان کرد که می تواند کشور را در تحقق اقتصاد مقاومتی یاری کند و در واقع زمینه ساز این مبحث مهم مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب باشد که سال‌هاست مورد تاکید قرار گرفته اما در اجرا با موانعی برخورد کرده است.

    مدیر عامل بانک سپه توضیح داد: هنگامی که دولت اداره کننده اقتصاد نباشد و بنگاه‌های اقتصادی به جای کسب منابع از سیستم بانکی از بازار سرمایه تامین مالی کنند و از طرفی شرکت‌های فعال در فضای کسب و کار در بازار سهام از طریق نظارت عمومی توسط ذی نفعان مردمی مورد ارزشیابی و هدایت درست قرار بگیرند، می توان گفت که در اقتصاد هم چابک سازی لازم صورت گرفته و بنگاه‌ها در شرایط کاملا رقابتی و نه حمایتی فعالیت و رشد می کنند و هم اینکه درجه شفافیت در اقتصاد افزایش خواهد یافت. در این شرایط می توان این گونه استنباط کرد که بخش عمده ای از دغدغه های اقتصاد مقاومتی که بر روی مفهوم اقتصاد تولید محور وبومی تاکید دارد، اجرایی و عملیاتی شده است.

    چقازردی از عرضه سهام چند شرکت وابسته در بازار سرمایه خبر داد و اعلام کرد: با توجه به تاکید دولت مبنی بر عملیاتی شدن هر چه سریع تر خروج بانک‌ها از بنگاهداری، این بانک که از دهه 80 فعالیت چشمگیری در فرآیند خصوصی سازی و عرضه سهام شرکت‌های خود در بازار سرمایه داشته است، اخیرا دو شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور و سرمایه گذاری توسعه گوهران امید از زیرمجموعه های مدیریت سرمایه گذاری امید را برای پذیرش و عرضه سهام در فرابورس ایران آماده کرده است.

    وی گفت: مجموعه ما از دهه 80 که برنامه واگذاری دارایی‌های دولتی در بازار سرمایه جدی شد، دارایی‌های ارزشمندی همچون سنگ آهن گل گهر، مدیریت سرمایه گذاری امید، سنگ آهن چادرملو و شرکت‌های سیمانی، تایرسازی و ... خود را از طریق عرضه عمومی به بازار سرمایه آورد. در واقع در فرآیند خصوصی سازی و اجرای برنامه خروج از بنگاهداری پیش قدم بوده‌ایم و در شرایط کنونی هم این اعتقاد به وجود آمده که باید برای چابک شدن نظام بانکی، دارایی های بانک در شرایطی مناسب مورد عرضه عمومی قرار گیرد تا عموم مردم هم از منافع فعالیت اقتصادی بنگاه های پربازده بهره مند گردند.

    چقازردی درباره شرکت‌های تازه عرضه شده در فرابورس ایران هم توضیح داد: 10 درصد از سهام شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور که با سرمایه ثبت شده 230 میلیارد تومانی مجری پروژه های نیروگاهی عظیم در کشور است، روز چهارشنبه در بازار سهام با موفقیت عرضه شد و مورد اقبال فعالان بازار سرمایه و مردم قرار گرفت.

    به گفته وی، تا قبل از پایان خرداد هم 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید که بازوی اجرایی مجموعه سرمایه گذاری امید در بازار سهام با پرتفولیویی ارزشمند، متنوع و کاملا شفاف به شمار می رود، مورد عرضه عمومی قرار خواهد گرفت. سرمایه این شرکت شفاف 200 میلیارد تومان است و توانسته نقش خوبی در حمایت از بازار سرمایه در قالب بازارگردانی و همچنین سرمایه گذاری در صنایع با مزیت نسبی و استفاده از فرصت های خوب بازار سرمایه داشته باشد.

    رئیس کل بانک مرکزی تیرماه 93 در نامه‌ای به روسای بانک‌ها و موسسات اعتباری، از آن ها خواسته بود با ارائه یک جدول زمانی سه ساله برای واگذار کردن شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و سهام بانک‌ها در شرکت‌های دیگر و در واقع خروج بانک‌ها از بنگاهداری اقدام کنند. بر اساس این ابلاغیه بانک‌ها در هر سال باید حداقل یک سوم از دارایی‌های خود را واگذار می کردند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو