عصر بازار

شرایط معرفی بیمه‌شدگان به کمیسیون‌های پزشکی تامین اجتماعی

عصر اعتبار- روزگاری، مردم برای تأمین معاش خود و خانواده تحت تکفلشان، ناگزیر از کار و تلاش تا واپسین دم حیات بودند و آنان که به سبب حادثه یا بیماری، قادر به ادامه کار نبودند، برای ادامه زندگی دچار مشکل می شدند، اما امروزه تمدن و دستاوردهای آن، به نسل بشر این امکان را داده است که با آینده نگری، دغدغه چگونگی گذران زندگی را پس از بروز حادثه یا بیماری و عدم توانایی در اشتغال به کار به حداقل ممکن برساند.

شرایط معرفی بیمه‌شدگان به کمیسیون‌های پزشکی تامین اجتماعی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در جهان امروز، نیروهای مولد جامعه به سبب سهم و نقشی که در توسعه پایدار دارند، در مقابل خطرات احتمالی از چتر حمایتی سازمانهای بیمه گر اجتماعی برخوردار هستند و در صورت ازکارافتادگی  یا از دست دادن توان جسمی و فکری برای ادامه کار، تحت حمایت قرار می گیرند. در کشور ما سازمان تأمین اجتماعی به عنوان محوری‌ترین سازمان فعال در بخش بیمه های اجتماعی کشور، از بیمه شده‌ای که  قدرت و توانایی انجام کار خویش را طبق نظر کمیسیون پزشکی از دست بدهد، با پرداخت مستمری ازکارافتادگی حمایت می‌کند.

    بیمه شده سازمان تامین اجتماعی می‌تواند با در دست داشتن گواهی پزشک متخصص معالج که به درج نوع بیماری، خلاصه درمان‌های انجام شده، نتیجه اقدامات تشخیصی و  درمانی، خاتمه درمان و غیر قابل علاج بودن بیماری اشاره دارد، به  شعبه تأمین اجتماعی محل بیمه پردازی مراجعه و با ارائه  مدارک لازم و مستندات درمانی مربوطه، درخواست شرکت در کمیسیون پزشکی را ارائه نماید.

    شعبه تأمین اجتماعی مربوطه ضمن احراز هویت و بررسی وضعیت بیمه پردازی بیمه شده از لحاظ نوع بیمه، مدت  سابقه پرداخت حق بیمه و... در صورت احراز شرایط قانونی، مکاتبات مورد نیاز با پزشک معالج و  مراکز درمانی مربوطه صورت گرفته و در نهایت پس از تکمیل مدارک، بیمه شده توسط شعبه به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شود.

    چنانچه بیمه شده‌ای اقدامات درمانی خویش را در استان یا شهر دیگری به غیر از شهر محل بیمه پردازی، سپری می‌کند و طبق گواهی پزشک معالج، امکان مراجعه به کمیسیون پزشکی استان مربوطه را نداشته باشد، لازم است واحد اجرائی با اخذ گواهی مورد اشاره و درخواست کتبی و رعایت کلیه مقررات و از طریق اداره کل استان بیمه شده را به مدیریت درمان استان محل مورد تقاضا (محل درمان) جهت طرح موضوع در کمیسیون پزشکی مربوطه معرفی کند.

    چگونه باید اقدام کنیم؟

    بیمه‌شده‌ای که به علت حادثه یا بیماری، تمام یا بخشی از توانایی خود را برای ادامه کار به صورت موقت یا دائم از دست می‌دهد، لازم است با در دست داشتن گواهی پزشک معالج و مدارک درمانی، به شعبه‌ای که حق بیمه وی به آن پرداخت می‌شود، مراجعه کند. در شعبه تأمین اجتماعی پس از دریافت گواهی پزشک و کنترل سوابق بیمه‌ای و مدارک مربوطه، فرمی در 3 نسخه به او تحویل می‌شود که اطلاعات هویتی‌اش در آن ثبت شده است.

    بیمه شده باید این فرم را برای تکمیل بخش مربوط به اطلاعات پزشکی آن، نزد پزشک معالج برده و بعد از تکمیل، مجددا فرم را به شعبه مربوطه تحویل دهد. در این مرحله شعبه، ضمن الصاق  مدارک و تکمیل فرم های مورد نیاز، بیمه‌شده را به کمیسیون پزشکی معرفی می‌کند.

    بیمه شده‌ای که از سوی شعب تأمین اجتماعی برای تعیین نوع و درصد ازکارافتادگی به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شود، باید طبق مراحل زیر اقدام کند:

    - پس از معرفی و ارسال مدارک درمانی به واحد نوبت دهی کمیسیون پزشکی بدوی مراجعه کند.

    - در روز و ساعت تعیین شده، در محل برگزاری جلسه کمیسیون پزشکی حاضر شود.

    - رأی کمیسیون بدوی پس از صدور در روز برگزاری جلسه کمیسیون به بیمه شده ابلاغ می‌شود. بیمه شده در صورت قبول نداشتن رأی صادره می‌تواند حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ، اعتراض کتبی خود را به شعبه سازمان تأمین اجتماعی اعلام کند.

    در صورت اعتراض بیمه شده، شعبه تأمین اجتماعی او را به کمیسیون پزشکی تجدیدنظر معرفی می‌کند.

    بیمه شده‌ای که به رأی کمیسیون بدوی اعتراض دارد، باید پس از معرفی از طریق شعبه تأمین اجتماعی، به واحد نوبت دهی کمیسیون پزشکی تجدیدنظر مراجعه کند.

    آرایی که در خصوص ادامه درمان صادر شده باشد، قابل اعتراض نیست و چنین بیمه‌شدگانی پس از خاتمه درمان، مجددا با گواهی پزشک معالج از طریق شعبه به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شوند.

    کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده 91 قانون تأمین اجتماعی با حضور پزشکان متخصص و خوشنام هر رشته تشکیل می‌شوند و رأی آنها پس از بررسی کامل پرونده پزشکی بیمه شده و مشاهده وضعیت او صادر می‌شود.

    رأی کمیسیون‌های پزشکی بدوی در صورت عدم اعتراض و آرای کمیسیون پزشکی تجدیدنظر، قطعی و لازم الاجرا است. رأی کمیسیون‌های پزشکی براساس مدارک پزشکی متقاضی صادر می‌شود، بنابراین لازم است از ابتدای مراجعه خود تمام اسناد و مدارک پزشکی مرتبط را ارائه کنید.

    درصد ازکارافتادگی بیمه شدگان براساس جداول خاصی که ملاک عمل کمیسیون‌های پزشکی هستند، تعیین می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو