عصر بازار

کاهش رکود نیازمند افزایش حجم پول و سیاست انبساطی دولت است

عصر اعتبار- استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: خروج اقتصاد کشور از رکود، نیازمند افزایش حجم پول و در پیش گرفتن سیاست های انبساطی از سوی دولت است.

کاهش رکود نیازمند افزایش حجم پول و سیاست انبساطی دولت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد خوش چهره  درباره سیاست دولت برای خروج کشور از رکود اقتصادی اظهار داشت: اصلی ترین ابزار مداخله دولت در بحث تورم و رکود، اعمال سیاست های پولی و مالی است.
    وی توضیح داد: کاهش رکود نیازمند افزایش حجم پول و اتخاذ سیاست‌های انبساطی است در حالی که برای کنترل تورم باید سیاست های انقباضی از سوی دولت ها اتخاذ شود.
    این تحلیلگر مسایل اقتصادی با یادآوری تورم نزدیک به 50 درصدی در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم اظهار داشت: دولت در 2 سال نخست فعالیت خود، کنترل تورم را در دستور کار قرار داد.
    وی به کاهش نرخ تورم در این مدت اشاره کرد و گفت: اکنون دولت تمرکز خود را بر اقدامات ضد رکودی با رویکرد رونق بخشی به تولید داخل تمرکز کرده است.
    خوش چهره تاکید کرد: گرچه دولت یازدهم رکود تورمی را به عنوان پدیده ای نادر در مطالعات اقتصادی به ارث برده است اما این دو پدیده متضاد و مانند تب و لرز هستند که معالجه آنها باید توامان و هدفمند باشد.
    وی با تاکید بر اینکه این 2 پدیده اقتصادی نباید به صورت موردی و مجزا درمان شوند، گفت: دولت یازدهم دو سال اول را روی تورم کار کرد و از رکود که همان تب بود، غافل شد.
    به اعتقاد این تحلیلگر، اقتصاد ایران به طور کلی از مسایلی نظیر بیکاری متراکم، کاهش معنادار ارزش پول ملی، پایین بودن نرخ رشد اقتصادی و... رنج می‌برد که بخشی از آنها از گذشته به دولت یازدهم به ارث رسیده است.
    خوش چهره تاکید کرد: دولت یازدهم که با قبول این شرایط، مسئولیت اداره کشور را پذیرفته است، نباید زمان را در مقابله با رکود و بویژه تورم رکودی از دست بدهد.
    استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: دولت تلاش کرده است با تدوین بسته‌های حمایتی موضعی و مقطعی به مقابله با رکود بپردازد که اختصاص وام خودرو به خریداران در سال گذشته نمونه ای از اقدامات ضد رکودی است.
    این نماینده ادوار مجلس با یادآوری اینکه امسال دولت رونق به بخش تولید و خروج از رکود را در دستور کار سیاست های اقتصادی خود قرار داده است، گفت: حمایت از بخش تولید نیازمند ارائه تسهیلات هدفمند است.
    خوش چهره ادامه داد: رفع موانع تولید و بهره مندی از ظرفیت‌ها باید هدف راهبردی دولت باشد و نباید تنها رویکرد جذب منابع و سرمایه‌گذاری خارجی را مد نظر قرار داد.
    وی متذکر شد: ما به سرمایه‌گذاری خارجی مولد و دارای توجیه اقتصادی و در راستای منافع ملی خوش آمد می گوییم اما راه اصلی رونق اقتصادی و برون‌رفت از مشکلات، به تولید ناخالص ملی باز می گردد.
    خوش چهره تاکید کرد: ابتدا باید ظرفیت‌های خالی اقتصاد پر شود که مفهوم آن اولویت دادن به اقتصاد داخلی و نگاه درون زا است.
    این اقتصاددان، درآمدهای ملی را حاصل سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات عنوان کرد و افزود: آنچه مهم است مولد بودن این بخش هاست.
    وی ادامه داد: راه عبور از نابسامانی ها، مقابله با فقر، بیکاری، تورم، سرمایه‌گذاری پایین، رفع موانع از مسیر تولید ملی است و لازم است با تشخیص موانع و کاستی های بخش های مختلف اقتصاد ظرفیت های بدون استفاده تولید کشور را پر کنیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو