عصر بازار

بازار رمضانی مسکن تهران + قیمت

عصر اعتبار- بازار مسکن تهران که هر ساله در ماه مبارک رمضان با افت مشتری مواجه می‌شود این روزها در کسادی بیشتری نسبت به ماه‌های دیگر قرار دارد.

بازار رمضانی مسکن تهران + قیمت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در حالی که انتظار می‌رفت با ورود خانه اولی‌هایی که از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم استفاده می‌کنند بازار مسکن تهران با افزایش 8 درصدی معاملات مواجه شود، ماه مبارک رمضان این بازار را با افت مشتری مواجه کرده است.

    معاملات مسکن کل کشور در هر دو ماه فروردین و اردیبهشت با افت 35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود، اما در پایتخت اوضاع مقدار اندکی امیدوارکننده شد؛ چرا که این بازار در فروردین مشتریان بیشتری نسبت به ماه مشابه سال قبل به خود دید و با رشد نسبی 20.4 درصد مواجه شد؛ رشدی که سرعت آن در اردیبهشت گرفته شد و با 8.2 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه بود.

    با این وجود فروشندگان و بنگاه‌داران چشم به راه 50 هزار خانه اولی هستند که از 19 خردادماه سررسید وام‌های آنها فرا رسیده است. طبق برآوردها هر ماهه 4 هزار نفر از این افراد به تدریج وارد بازار مسکن می‌شوند که این تعداد می‌تواند رشد 8 درصدی معاملات مسکن در کل کشور را رقم بزند. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود 1000 نفر از خانه اولی‌های کشور به مسکن تهران وارد شوند که 25 درصد از مشتریان کل کشور را شامل می‌شود.

    جدول زیر مظنه قیمت مسکن تهران بر اساس معاملات خردادماه را نشان می‌دهد:

    در حالی که شک و تردیدهایی نسبت به ورود مسکن به دوره پیش رونق وجود دارد، برخی مسوولان معتقدند در سال جاری شاهد خروج غیرتورمی مسکن از رکود خواهیم بود اما افزایش قیمت نخواهیم داشت.

    حسام عقبایی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران ـ در پاسخ به سوال ایسنا که آیا نگران جهش یکباره قیمت مسکن در سال جاری نیست؟ گفت: من برعکس خیلی‌ها که اقتصاد مسکن را به فنر جمع شده‌ای تعبیر می‌کنند و فکر می‌کنند اتفاقات سال‌های 68، 86 و 91 در مورد جهش قیمت مسکن ممکن است تکرار شود چنین اعتقادی ندارم؛ چرا که ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن پروسه‌ای زمان‌بر است و با بازارهایی مثل طلا و ارز بسیار تفاوت دارد. لذا این آرامش را به مردم عزیز می‌دهم که تا پایان شش ماه اول سال 95 مسکن به هیچ عنوان افزایش قیمت نخواهد داشت و در شش ماهه دوم سال 95 که امید داریم رونق به بازار مسکن برگردد اگر افزایش قیمت صورت بگیرد – که به نظر من چنین نخواهد شد - این رقم کمتر از نرخ تورم خواهد بود

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی